obkgrill 0 Postad 25 April , 2015 Hej. ska koppla elen på min båt. Elstarten är redan fixad men ska koppla in allt övrigt. Är helt novis och behöver lite hjälp på vägen. Tänkte dra matande kabel (+?) från batteriet till en huvudströmbrytare och därifrån vidare till nån form av central. Hur gör man därifrån sen, det som ska kopplas in blir lanternor, vhf, plotter osv? Var gör jag av kabeln från minus för att sluta kretsen? Förlåt om det är dumma frågor men hoppas nån förstår vad jag menar Förslag på dimension på matande kablar? Mvh karl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 25 April , 2015 Hej. ska koppla elen på min båt. Elstarten är redan fixad men ska koppla in allt övrigt. Är helt novis och behöver lite hjälp på vägen. Tänkte dra matande kabel (+?) från batteriet till en huvudströmbrytare och därifrån vidare till nån form av central. Hur gör man därifrån sen, det som ska kopplas in blir lanternor, vhf, plotter osv? Var gör jag av kabeln från minus för att sluta kretsen? Förlåt om det är dumma frågor men hoppas nån förstår vad jag menar Förslag på dimension på matande kablar? Mvh karl Hej Karl Här finns beskrivning:http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/Batparmen_04_elsystem%20.pdf Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 25 April , 2015 Jag förstår inte hur människor kan ta så lättvindigt på elkoppling, bara för att det är 12V. Det rör sig faktiskt om en starkströmsanläggning. Har man absolut inga förkunskaper tycker jag att man ska låta bli. Låna några böcker och läs in det mest grundläggande innan man börjar koppla. Då är det också enklare att ta till sig råd när man vet vad den som ger råd pratar om. detta är bara min lilla åsikt 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 25 April , 2015 Låt seja: Du har ett batteri på 100 Ah. Nytt, friskt och fullt laddat. Icu är ca 4000 Ampère som vid 12V ger en effect + - 50 kW i en tid (om en kort) som är nog till att du och din båt hamnar på skroten. Om du inte har nå'n idé om plasering av säkringar och dimensioner på kablar borde du överlata detta till någon som kan OCH kan garantera dig säkerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 April , 2015 Hygglig hjälp till TS! SXK's beskrivning är bra, det finns även bra böcker. Det är inte specielt komplicerat att dra ett elsystem i en båt. Huvudbrytare - gärna huvudsäkring - säkringspanel på plussidan. En kopplingsplint på minussidan. Säkringarna är i första hand till för att skydda kablarna, dimensionera kabeln efter säkringens storlek. Kolla på Biltema, de har det du behöver och till hyggliga priser. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 26 April , 2015 Instämmer med tidigare inlägg, Var inte rädd för koppla lite, läs lite på forum o googla så kommer du långt. Lite svårt att ge specifika råd men rita upp allt som ska kopplas sen köper du det du behöver, biltema funkar bra. Tror inte 12v räknas som starkström, men säger inte att det är ofarligt, använd säkringar. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 26 April , 2015 Instämmer med tidigare inlägg, Var inte rädd för koppla lite, läs lite på forum o googla så kommer du långt. Lite svårt att ge specifika råd men rita upp allt som ska kopplas sen köper du det du behöver, biltema funkar bra. Tror inte 12v räknas som starkström, men säger inte att det är ofarligt, använd säkringar. Mvh 12v är inte per automatik starkström utan det bestäms av hur stor skada tillgänglig ampere kan förorsaka. Både bilar och båtar är starkströmsanläggningar. Bilar är i vissa delar dessutom att betrakta som högspänningsanordning. Jag håller med om att ett enkelt elsystem i en båt är inte svårt att knåpa ihop om man vet vad som är + och - och vilka komponenter som ska ingå. Har man inte de basala kunskaperna ska man läsa på eller låta bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 April , 2015 Starkström är, sådan ström eller spänning som kan vara farlig för person eller egendom. Begreppet starkström syftar inte på något särskilt antal ampere; en orsak till detta är att redan en mycket liten ström kan orsaka skada. http://sv.wikipedia.org/wiki/Starkstr%C3%B6m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 26 April , 2015 Klart du ska ge dig på att koppla lite 12v..... Lyssna inte på de som vill hindra dig, de försöker bara höja sig själva genom att sänka andra. Hur skulle någon någonsin lära sig något om ingen provade något den inte kunde fullt ut??? Allt kan vara farligt, så även att koppla 12v i bil/båt, men inte avstår folk från att leva livet ändå. Högspänningsanläggning och bilar: Xenondrivdon och utgående från tändmodul....i praktiken helt harmlösa om man inte har pacemaker eller annan känslig anläggning inbyggd i kroppen. bara min åsikt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 April , 2015 Allting är farligt om man gör fel. En felaktig knop, en felmonterad bränsleledning osv. Att vara lite försiktig och fråga på ett forum är sunt och då ska man inte bli avsnäst. Det är ofta inte lätt att hitta en "båtelektriker", jag hör det ofta. En del som påstår sig kunna är ibland rena katastrofer. En vanlig elektriker kan mycket men det passar inte alltid i en båt. Min båt har ägts av en elektriker, FK, toppklämmor, fas och nolla. Inte helt enkelt när man ska bygga ut. FK har jag fortsatt med och blå som minus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 April , 2015 En reflektion, båtägare är väldigt säkerhetsmedvetna, byta en massa delar långt innan den faktiska livslängden, bara för att vara på den säkra sidan. Men när det kommer till el och 12 V då ska alla som med rätta inte kopplar om elen hemma i bostaden, koppla om i båten, trots att strömmen i båten beträffande brand (båtfarares fasa) är betydligt större än strömmen i bostaden. Efter att jag sett och åtgärdat ett antal installationer utförda av glada amatörer och elkunniga kompisar har jag kommit till slutsatsen, att behöver man fråga ta hjälp. Värre är dom som efter ivrigt påhejande av elexperter sysslar med något dom inte skulle bry sig om. Friskt kopplat hälften brunnit. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 April , 2015 Jag träffar mycket båtfolk och får ofta frågor om elinstallationer. Det finns två stora grupper, de som inte anser sig och de som tycker de kan. Den första gruppen har försiktiga frågor, hur grov kabel, vilken säkring, kan man dra i samma elrör osv. Deras installationer brukar ta lång tid från start till mål. Men installationerna brukar bli både snygga och säkra. Sen hav vi den andra gruppen, kan-själv-elektrikerna. De brukar inte fråga så mycket men de kommer när det inte fungerar "Kan du kolla lite, jag måste ha missat något". Jag försöker hålla mig ifrån dessa som ofta har lite svårt att ta kritik och som blir sura när man påpekar att "anledningen till att ankarspelet inte fungerar är att du använt 2,5 mm2 till ankarspelet och dessutom skarvat genom att vira ihop trådarna." De som vågar fråga och som vågar erkänna att de inte kan, de gör mig inte orolig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser