seglarfreaken 55 Postad 25 April , 2015 Jag har en vän som behöver byta bordsgenomföringar på sin båt och vill täta dem med silikon samt påstår att det är snarlikt med Sikaflex. Hjälp mig med bra argument om han bör tänka om eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 April , 2015 Problemet med silikon är att om man använder det och tänker måla inom ett visst område nån gång i framtiden, så har man avhänt sig (gjort det omöjligt) den möjligheten. En bra princip är - aldrig silikon på en båt, och nästan ingen annan stans heller. Sen får vi höra vad bhemac anser om sikaflex. Själv har jag aldrig haft något problem med Sikaflex under väldigt många år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 25 April , 2015 Jag har en vän som behöver byta bordsgenomföringar på sin båt och vill täta dem med silikon samt påstår att det är snarlikt med Sikaflex. Hjälp mig med bra argument om han bör tänka om eller inte.köp casco marin lim o tätfog,svart eller vit ,härdar även under vatten, anser ja vara en toppenprodukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 April , 2015 (redigerade) Silikon kan ge problem om man ska måla i närheten de närmaste dagarna. Men det behövs väldigt lite tätningsmedel oavsett sort, det ska knappt komma utanför flänsen när man dragit fast. Jag kör silikon därför att det är åldersbeständigt, tätningen är lika fin om man tar isär efter 30 år. Vet man om problemen med vissa lacker så är det inget problem. Har man använt silikon så kan man lossa genomföringen i framtiden eftersom den inte limmar så starkt. Lite gänglåsning innan man drar muttern så sitter det. Ska man ta bort så värmer man med varmluftpistolen och lossar muttern. Tillverkningsvarven brukar använda en gummipackning ihop med gänglåsning. Sika har man till provisoriska lagningar av hängrännor! Inom byggindustrin används inte polyuretanbaserade tätningmedel som sika längre, man använder istället MS Polymer som är en modern efterföljare till sika. MS polymer används också av varven för tex teakdäck. Sika är en föråldrad produkt som ersatte beck och tjära. PS Någon som tror man använde Sika på rymdfärjorna? Nä, silikon! Redigerad 25 April , 2015 av bhemac 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 25 April , 2015 Underbart Bhemac! Det här kan bli ett neverending ämne där känslorna svallar och argumenten flödar! Sikaflex eller silicon på båtar/bordsgenonföringar? Kom igen nu gott folk! Orden och argumenten ör fria! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 25 April , 2015 Japp för en båt är en rymdfärja så silikon måste vara bättre, tramsargument. Sika funkar utmärkt speciellt om det sitter så att solljus inte kommer åt. jag har själv tagit bort sikatätningar från 70--talet som varit i utmärkt skick. Om du tätar din bottengenomföring med sika i dag behöver man knappast oroa dig för livslängden. Det finns ju en hel rad produkter från sika men jag antar att vi pratar om Sikaflex 291i. Om man inte gillar sika kan använda Casco Marin&Teknik som inte blir lika mekaniskt hållbar vilket gör att man lättare kan lossa saker i efterhand , det är en SMP-polymer vad det nu är, men den förorsakar inga problem med vidhäftning av målarfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 April , 2015 Till kölskarven har jag provat Sika, PL400 och våtrumssilikon. Silikonet vann och gick faktiskt att måla över med bottenfärg. Nu slutarjag måla botten så jag fortsätter med silikon. Testade även ett år med silikon på en yta på rodret eftersom det inte blivit några tulpaner på kölskarven, men det fungerade inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 April , 2015 Att man bara väljer de bästa materialen för tex rymdfärjan är knappast trams. Det visar att silikon är en bättre produkt än sika även om vi kanske inte behöver så extrema produkter. I skarvar i ett duschrum använder man silikon, polyuretan är inte godkänt. Silikon och sika kostar ungefär lika mycket, varför inte då använda den bättre produkten? MS Polymer är en modernare produkt än sika och dessutom miljövänligare och utan silikonens påverkan vid målning. Jag använder dock gärna silikon eftersom det inte blir så kladdigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 25 April , 2015 Man sänker inte ner rymdfärjan i havsvatten, det är en helt annan applikation än båtar och det visar absolut ingenting om huruvida silikon eller sika är det bästa för bottengenomföringar i båtar. Likadant med skarvarna i duschen, man vill nog mest åt silikonets stora rörelseupptagningsförmåga, badrumssilikon är också betydligt billigare än Sikaflex 291i, förmodligen har man aldrig försökt få det godkänt för badrum för vem skulle köpa det när silikonet kostar så mycket mindre? Sika tillverkar också silikon om du vill ha till badrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 25 April , 2015 Sika, Simson o.l. är variga material att använda i en båt. Silikon är en lättvindig nödlösning. TS frågar om bordsgänomföringar. Till detta krävs variga material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 25 April , 2015 Tror inte det är något vanligt silikon i rymdfärjorna. vi kan nog inte köpa det i handeln. Torgny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 April , 2015 Det finns en hel del skrivet om tex silikon vs polyuretan. Läs gärna vad som skrivs om åldersbeständighet mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 26 April , 2015 Jag har just demonterat två knapar i aktern för målning. Tanken var också att byta ut dem (de är konstiga norska varianter som är helt värdelösa enligt min mening) men något föregående ägare ha tätat infästningen med massor av silikon – gissa om man blir nöjd när man ska måla den ytan?!? – så nu blir jag nog tvungen återmontera dem eftersom jag behöver täcka den fula ytan som är resultatet av att silikonet förstört möjligheten att måla. Jag använder själv silikon på somliga ställen men ALDRIG där det finns den minsta chans att jag, eller någon framtida ägare, kan komma att vilja måla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 April , 2015 Silikon påverkar vissa färger framförallt de första dagarna. Silikon är alltid svår att måla över. Lacknaftabaserade färger brukar gå, sen finns det även isolerspray. Slipar man bort och tvättar brukar det inte vara något problem heller. Silikon används på ett oändligt antal ställen utan problem. Som det låter skulle det vara omöjligt att måla badrumstaket eller ställningen till akvariet. Att silikon skulle vara så omöjligt är en väl inarbetad myt bland båtfolk. Är man orolig så använd MS Polymer istället för polyuretanbaserade produkter. Det har man vetat ganska länge inom industrin: http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article233662.ece Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser