Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Crabmeat

Elfel Yamaha F60

Rekommendera Poster

Hej,

har under hösten haft ett elfel på min F60 som spökat men har inte haft läge till att göra något åt det.

Felet har bestått i att instrumentet där varvtal mm visas, inte startar upp. I övrigt har motorn gått som den skall.

Nu när båten är på land har dock felet försvunnit, vilket gör att jag misstänker fukt som nu torkat upp.

Så är det någon som vet vad jag borde göra för att förhindra att detta sker igen? Kan man utesluta att det är fukt i reglaget och istället försöka satsa på att kolla kablarna vid instrumenten?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instrumentet strömförsörjs via gul sladd, tändningslås-switchad 12V, från reglaget om du har ett vanligt sidomonterat 703-reglage. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JO har ett sidomonterat reglage. Då vet jag var jag börjar någonstans,  med andra ord i reglaget.

Tack för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju va så illa att det är instrumentet som börjar bli trött (dyrt) men om du kollar upp den "gula" linan från reglaget till instrumentet så har du ju iaf eliminerat det. Sen kan det lite beroende på hur det är kopplat (kabelhärvor resp årsmodell) även va tändningslåset som är boven i dramat då det är just tändningslåset som switchar den gula strömme från röd sladd från batteriet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bumpar denna då felet fortfarande existerar.

Skall kolla upp denna gula sladd lite bättre, men det är inte så att någon har en Yamaha F60 i Göteborgsområdet och rent utav skulle vilja låna ut sin kabel i 1 minuter så att jag kan testa min tacometer?

Annars Jarb, vad tror du en ny Tacometer ligger på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror lite på vilken modell du har, analog signalöverföring, enda alternativet t o m 2006 eller digital, så kallad Command Link, möjligt fr o m 2007. Men runt 3 går nog ett nytt instrument på. Det är väldigt ovanligt att dessa instrument går sönder så det finns en hel del begagnat oxå. Därav tror jag inte i första hand på instrumentet utan nåt kontaktfel nånstans..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart är du kunnig inom ämnet. Gul sladd hade av någon konstigt anledning två säkringar, den ena var i formen totalsäkrat. 

Så nu fungerar allt, tack för svar och hjälp!

MVh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...