seglarfreaken 55 Postad 24 April , 2015 Jag har en kompis som har en Olsson 22 och ett 7,5 kilos Bruce-ankare. Hur lång kätting bör han ha? Han kommer förmodligen enbart att att segla i sin marina närmiljö Stocholm/Mälaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 248 Postad 24 April , 2015 Menar du kätting ända upp eller bara närmast ankaret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 April , 2015 Menar du kätting ända upp eller bara närmast ankaret? Kättingen mellan Bruce-ankaret och ankarolinan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 248 Postad 24 April , 2015 Jag skulle säga ca 3 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 April , 2015 Okay Rejas! Då är det nog ungefär den längden som min polare har på sin oanvända kätting. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 April , 2015 Så lång som möjligt inom praktisk hanterbarhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 25 April , 2015 Vi hade för kort tidigare till vår S30 vilket fick till följd att vi draggade då och då när vi låg på svaj. Men efter att vi förlängde kättingen så har vi aldrig draggat igen. Vi förvarar den kopplade kättingen virat runt bruceankaret som hänger upp och ned på akterpulpit. Jag har undrat många gånger hur bra ankare fäster egentligen när de är kopplade till ett ankarspel och helt uppenbart verkar sakna en kätting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 April , 2015 Jag brukar ha 3-5 meter kätting på mina ankare. Köpte en L32 i På Svinninge. Det fanns massor med ankare av olika slag. Inte något hade kätting. Första turen var dottern och svärsonen med. Vi ankrade i en bukt mellan en massa öar SE St Älgö, för eftermiddagskaffe. Ankarde och draggade. Ankrade om ett par gånger med samma dåliga resultat. När jag till slut tog det stora stockankaret låg vi still. Svärsonen hade ankrat där många gånger och aldrig draggat. Nästa gång jag kom till båten låg svärsonens 16 äkta Bruceankare med 5 meter kätting och 50 meter multiplatelina ombord. Själv hade jag med mig 20 meter kätting i 4 metersstumpar för de mest användbara ankarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 April , 2015 Det rätta svaret är 40m, ska man ligga säkert och på svaj så ska det vara kätting hela vägen. Några meter närmast ankaret är mest för att klara skav på besvärlig botten. I mina vatten är det mest sand eller stenar så jag har aldrig använt kätting. Skönt därför att kättingen oftast är otrevlig att hantera. Vill man ankra säkrare så använder man en ankarvikt som man släpper ner längs ankarlinan till halva dess längd. Det ger ett bra grepp, en ankarvikt motsvarar oftast många meter kätting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 April , 2015 Vill man ankra säkrare så använder man en ankarvikt som man släpper ner längs ankarlinan till halva dess längd. Det ger ett bra grepp, en ankarvikt motsvarar oftast många meter kätting. Det är inte dumt med ankarvikt, men det kan ha sina risker. Seglade från Luleå nån vecka efter midsommar 2004. När jag kommit en bit söderut öppnade sig plötsligt himmelen och regnet bara vräkte ner. Såg att det fanns en ganska lång brygga på en ö, på babord sida (öster) På ena sidan låg det en trimaran längs. Tog ner seglen och gick in och la mig längs bryggan mitt emot trimaranen. Ner i båten, fick av mig de våta kläderna och tog mig en kopp kaffe. La mig på kojen och somnade till regnet som smattrade på ruffen. Vaknade av att nån bankade på båten. Det var ett strålande solsken ute. Mannen som bankade var inte direkt nåt solsken, utan mycket irriterad. Jag hade lagt mig på den platsen han och hans båtkompisar alltid brukade ligga på och krävde att jag skulle flytta mig. Killen hade lagt sig med sin segelbåt på den lilla biten på bryggan utanför mig och med akterankare. La svärsonens Bruceankare i gummibåten och rodde ut det en bra bit. Förhalade båten så att den låg på fenderavstånd till den arge mannens segelbåt. För att de två motorbåtarna som var med i sällskapet, inte skulle störas av min ankarlina när de skulle köra över, hängde jag på min ankarvikt. Fabrikstillverkad, som jag fått av en granne.Det var första gången jag använde den. Den irriterade mannen blev inte mindre irriterad. Jag skulle naturligtvis lagt mig längst in på bryggan, så hans två motorbåtskompisar kunde lägga sig alldeles på insidan av honom - som man alltid brukade ligga. Jag struntade fullständigt i honom och gick i land och tog en promenad på ön. När jag kom tillbaka till båten hade jag inte lust att stanna kvar. Fikade, startade motorn, lossade förtöjningarna och började hala mig ut i ankarlinan. Att jag hade hängt ut ankarvikten hade jag totalt glömt bort. Innan jag kom på det hade den hoppat av min ankarlina och föll till botten - trodde jag. Hur det nu bar sig, fastnade min ankarvikt i den irriterade manens ankarlina och när jag drog upp ankarviten drog jag loss hans ankare. När jag fått upp mitt ankare gick jag in och la mig på nocken på bryggan. Det fanns ingen i segelbåten, men i en av motorbåtarna fanns det folk. Killen med segelbåten var ute med familjen i en mindre båt och satte garn. Talade om vad som inträffat, hissade segel och seglade till Rödkallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 25 April , 2015 Toaen, nu när Olle Mattson är borta, kan inte du samla dina annekdoter i en bok? Jag ger dig förskott på första exemplaret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 April , 2015 Toaen, nu när Olle Mattson är borta, kan inte du samla dina annekdoter i en bok? Jag ger dig förskott på första exemplaret! Du tänker kanske på Åke Mattson!? Det är fler som sagt, men jag tror inte det skulle bli så intressant, men Åke var ju en fantastisk berättare. Du kan ju börja att läsa här,sen kan du ju systematiskt gå genom min blogg - det är gratis. http://thallatha.blogspot.se/2010/05/ake-mattson.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 25 April , 2015 Toaen, nu när Olle Mattson är borta, kan inte du samla dina annekdoter i en bok? Jag ger dig förskott på första exemplaret! Du tänker kanske på Åke Mattson!? Det är fler som sagt, men jag tror inte det skulle bli så intressant, men Åke var ju en fantastisk berättare. Du kan ju börja att läsa här,sen kan du ju systematiskt gå genom min blogg - det är gratis. http://thallatha.blogspot.se/2010/05/ake-mattson.html Olle Mattsson skrev också om Bohuslän. Bl.a. Briggen Tre Liljor. Jag gillar också att läsa det du skriver och blir lite avis på att du kommer ihåg så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 April , 2015 Olle Mattsson skrev också om Bohuslän. Bl.a. Briggen Tre Liljor. Jag gillar också att läsa det du skriver och blir lite avis på att du kommer ihåg så mycket. Olle Mattson har jag helt missat. Har nog inte läst något av honom. Kommer i så fall inte håg det. Du behöver inte va avundsjuk. Jag kommer nästan inte ihåg nåt. Det är nästan bara de gånger det gått lite tokigt, som grundstötnings och andra tabbar jag gjort som jag kommer ihåg. Mina närmaste tycker att jag borde glömma bort betydligt mer än jag gör - vissa historier har de hört ett otal gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saxofon 8 Postad 26 April , 2015 "Hur lång bör en ankarkätting vara"? Så lång så att den räcker ner till botten! (kunde inte hålla mig... ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 26 April , 2015 (redigerade) Olle Mattsson skrev också om Bohuslän. Bl.a. Briggen Tre Liljor. Jag gillar också att läsa det du skriver och blir lite avis på att du kommer ihåg så mycket. Olle Mattson har jag helt missat. Har nog inte läst något av honom. Kommer i så fall inte håg det. Du behöver inte va avundsjuk. Jag kommer nästan inte ihåg nåt. Det är nästan bara de gånger det gått lite tokigt, som grundstötnings och andra tabbar jag gjort som jag kommer ihåg. Mina närmaste tycker att jag borde glömma bort betydligt mer än jag gör - vissa historier har de hört ett otal gånger. Ta vara på de gånger det gått tokigt, det är ju de gångerna som är något att minnas. Vem vill höra om när allt gått perfekt? Redigerad 26 April , 2015 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 April , 2015 (redigerade) Olle Mattsson skrev också om Bohuslän. Bl.a. Briggen Tre Liljor. Jag gillar också att läsa det du skriver och blir lite avis på att du kommer ihåg så mycket.Olle Mattson har jag helt missat. Har nog inte läst något av honom. Kommer i så fall inte håg det. Du behöver inte va avundsjuk. Jag kommer nästan inte ihåg nåt. Det är nästan bara de gånger det gått lite tokigt, som grundstötnings och andra tabbar jag gjort som jag kommer ihåg. Mina närmaste tycker att jag borde glömma bort betydligt mer än jag gör - vissa historier har de hört ett otal gånger. :blink: Ta vara på de gånger det gått tokigt, det är ju de gångerna som är något att minnas. Vem vill höra om när allt gått perfekt? Det du säger är helt riktigt. Jag kommer ihåg mycket som gått galet. Kan nog i detalj redovisa alla mina grundstötningar fån Skälderviken i söder till Listas hamn i Norr. Några grundstötningar i Östersjön kommer jag inte ihåg, så jag har konstaterat att där finns inga grund, speciellt inte i Stockholms skärgård. Däremot kommer jag väl ihåg när jag satt ensam på nordvästra delen av Krokholmen och testade min nyköpta grill. Det kom en lite rävunge från Säck och skulle passera mig. Han var mycket tveksam innan han vågade smyga förbi nå några meters avstånd. Eller när jag skulle posta betalningarna som jag glömt i en vecka. Var på Sandhamn och stoppade kuvertet med betalordern i bakfickan, när jag gick i land. I stället för att gå direkt till brevlådan svängde jag till vänster och gick ett varv runt denna underbara ö. När jag kom till brevlådan var kuvertet borta. Gick ytterligare ett varv runt ön exakt i samma spår, men det fanns inte ett spår av kuvertet. En aning deprimerad och uppgiven gick jag tillbaka till båten, men i hopp om att nån hittat kuvertet och lagt det på brevlådan. När jag klev ombord låg kuvertet i sittbrunnen, Jag hade tappat det när jag satte i ruffluckan. Eller när jag skulle lägga till med svärsonens Albin Experss i Kyrkviken på Möja.................. Eller när jag skulle lägga till i Löka på Möja med den för mig nya L32;an dagen innan Sandhamnsbesöket ..................... Eller när.......................... Eller när........................... Eller när jag fick se en ubåt i Kalmar sund. Fast det finns ju enstaka seglatser man inte kommer ihåg över huvud taget. Ja vi har nog alla många saker som inte helt gått på räls att hänga upp minnet på - som tur är. Redigerad 26 April , 2015 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 28 April , 2015 "Kätting hela vägen" - nja... "Ankarvikt" - nja... "5m Kätting" - nja... Nedanstående länk förklarar hur det fungerar och varför. Rätt svar är lång kätting men minst tio meter nylonlina närmast båten. Varning för fysik på minst gymnasienivå! http://alain.fraysse.free.fr/sail/rode/rode.htm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 April , 2015 Har 5 meter kätting och just 7,5-kilos original-Bruce till en Amigo 23. Funkar bra här på västkusten, ankrar f.ö. nästan alltid med nosen mot land.Fast ibland har jag tänkt att 3 meter extragrov kätting också skulle göra jobbet hyfsat och dessutom vara lättare att skölja rent.Brukar alltså skölja genom att bogsera ankare och kätting, men vattendjupet i hamnarna kan göra detta lurigt med hela 5 meter kätting. Alternativet att dra upp geggigt och vänta med sköljning är heller inget vidare.Har även en 10 kilos blyplätt för tillfällig dag-ankring i hamnar som kan misstänkas ha skrot på botten. Plätten använder jag ibland även som vikt på ankarlinan.@BSven: Haha, brukar inte ha nåt emot matte men här kastar latmasken i mej in handduken. Enklare att fråga vad andra har för utrustning och erfarheter. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 248 Postad 29 April , 2015 Angående sköljning av ankare. Vi har en dusch vid badbryggan. Denna har vi kopplat så att den har varmt färskvatten och sjövatten. Funkar för oss när vi duschar och när man skall skölja ankare och liknande så tar man bara kallt vatten och förbrukar på så sätt inget färskvatten och kan plaska på som man vill. Funderade ett tag på att koppla in en ventil före duschen för att kunna ställa in så man kan få kallt färskvatten istället för sjövatten för att kunna duscha bara i färskvatten men det har inte blivit av och står en bra bit ner på att-göra-listan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 April , 2015 Det är nog riktigt att det bästa är en kombination av en lång kätting och en bit elastisk tamp. Men i praktiken så har 99% av de båtar som svajankrar enbart kätting och de brukar duga. Många som har typ 40 m kätting har också 40 m tamp isplitsat för att klara större djup. Lägger man ut det så ligger man ganska tryggt oavsett väder. Har man bara kätting ut så kan det bli ett visst "gnäll" när båten rör sig. Några meter tamp med en förtöjningsfjäder av gummi och en kättingkrok löser det problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2015 "Kätting hela vägen" - nja... "Ankarvikt" - nja... "5m Kätting" - nja... Nedanstående länk förklarar hur det fungerar och varför. Rätt svar är lång kätting men minst tio meter nylonlina närmast båten. Varning för fysik på minst gymnasienivå! http://alain.fraysse.free.fr/sail/rode/rode.htm Vad man väljer för utrustning beror nog på i vilka farvatten man seglat och pm man har ankarspel eller inte. Jag seglar bara i den nordiska farvattnen, har inget ankarspel, så mitt val blir det traditionella. Ankarlina - helst multiplate och 3-5 meter kätting. Har en ankarvikt som jag använt vid ett tillfälle - 2004. Svajankring sker ju alltid i ganska skyddade lägen med relativt lite djup. Skulle jag skaffa ankarspel - som ligger på önskelistan - blir det nog kätting till huvudankaret som kommer att va ansutet till spelet. Att ge ett exakt svar på en sån här fråga är ju omöjligt, för det beror ju på.............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser