Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Big1

H-båt eller safir?!

Rekommendera Poster

H-båt: Billig Stor klass Små segel = billiga segel - Enkel - Trång Safir: Snabbare än H-båt Större än H-båt - Dyra segel och tillbehör pga storlek - Självläns saknas i sittbrunn - Låg bom, risk för huvudskador...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mkt bra peter_k :-tackar skiljer det sig nått boende mässigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att det är ganska marginellt. Safiren är ju självbygge och H-Båten har tillverkats av många olika tillverkare så den som jag seglat och den H-Båt jag kollat in skiljer sig på följande sätt: - Pentry. Safiren har en lös låda (typ Express), H-båten har fast. - Kojer. Safirens kojer är inte avdelade, H-Båtens var det, med ett pentry. ...men ingen av dem är speciellt bekväm, utan kan mer klassas som strax-över-tältstandard när det gäller boendet. Men seglingen är fin!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt bra, står mellan dom .. safiren ligger väl lite högre i pris rent generellt .. men har iofs ett mysigt lystal på 1.15. Svårt val .. h-båten kanske är lite mer allround kanske tack för värdfull information! :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tänka på är att det skall blåsa en del för att Safiren skall segla upp till sitt LYS, och gärna för om tvärs. På Ornö Runt förra året var det ökande vindar, och när det blåste måttligt seglade vi jämt med Comfort 26:or och H-båtar (samt en IF med några riktigt suveräna kappseglare i!) på de öppnare bogarna, men när det trycket på uppemot en 8 m/s drog vi ifrån. Men då går det som tåget!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha häftigt att man kan va så bra på att segla så att man seglar lika som en safir i en IF. :-D Lutar nog ändå mot en h-båt trooooor ja .. åker ev. å tittar på några olika modeller innan man bestämmer sig .. å så ska man ju ha båtplats också :roll: Men det löser sej förhoppningsvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller är det nån som testat en neptun-kryssare? Såg en idag och den såg sjukligt vacker ut :shock: dock säkert aningens liten .. men man verkar kunna bo 2 st. iden iaf. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

H-båt eller Safir? Var ska du ha båten? Ska du kappsegla? För mig är dessa frågor ganska avgörande om jag skulle välja mellan dessa båtar. På västkusten finns det mängder av H-båt och många tillfällen att mäta sig med andra. Safirer finns men inte på långa vägar så många som H-båt. Ska du segla på ostkusten är nog läget ett annat. Detta är även viktigt den dagen du tröttnat och vill sälja båten, det är alltid lättare att sälja en båt som är välkänd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ostkusten är det som gäller. Kappsegling är inte det primära till en början även om det är något jag vill syssla med i framtiden. H-båten verkar vara det bättre valet överlag. Tack för era inlägg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...