mikaeledstrom85 2 Postad 24 April , 2015 Hej! Jag har köpt Aquador 23 HT med Volvo Penta KAD32 med DP-E drev. Det skedde ingen mer höstservice än att glykolkonservera den. Således önskar jag att nu på våren; Byta drevolja Byta motorolja Byta bränslefilter Byta impeller Byta oljefilter Kontrollera och ev. byta rem Mina fundering är hur jag bör göra detta nu i samband med sjösättning. Vad hade ni gjort? Ett alternativ är att göra allt uppe på land men det jag funderar på är om det är bättre att göra 1 på land och 2 tom 6 när båten är sjön? Att suga upp motoroljan underlättas väl när motorn har gått varm? Om ja, är det bättre att köra motorn varm i vattnet eller med hink (osäker på hur länge man kan göra det på land). Punkt 3 till och 6 bör man göra efter byte av motorolja visst? Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 15 Postad 24 April , 2015 (redigerade) Du är helt rätt på det. Varmkör och byt motoroljan när båten ligger i. Punkt 1+3+4 åtgärdar jag när båten står på land. Impellern byter jag på land, för det är så mycket enklare. Inget kladd med inrusande vatten med den motorn jag har. Är osäker, men visst har du ett sjövattenfilter på din KAD? Redigerad 24 April , 2015 av klusa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 24 April , 2015 Jag skulle byta bränslefiltret i sjön, då slipper jag oroa mig för luft i bränslesystemet med utebliven motorstart. I synnerhet vid iläggningsbryggan när flera kanske väntar på sin tur. När du kommit till din brygga har du all tid i världen att byta filtret, lufta ut ordentligt och varmköra motorn som en kvittens att bränslesystemet fungerar som det skall. Med varm motor byter du sedan motorolja och oljefilter. Impellern och olja i drevet har du redan bytt på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 24 April , 2015 Du är helt rätt på det. Varmkör och byt motoroljan när båten ligger i. Punkt 1+3+4 åtgärdar jag när båten står på land. Impellern byter jag på land, för det är så mycket enklare. Inget kladd med inrusande vatten med den motorn jag har. Är osäker, men visst har du ett sjövattenfilter på din KAD? Jag vet inte, men jag har inte sett det i PDF-filen som jag har utgått från; http://www.batkusten.se/ny2014/images/applikationer/LayingUp_web_sv.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 272 Postad 24 April , 2015 Många bud. Jag hade gjort 1 och 4 på land. Men allt utom 1:an går bra att göra i sjön förutsatt att du har en ventil till sjövattenintaget till motorn men det lär du väl ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 24 April , 2015 Har du en sån här så har du sjövattenfilter: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 24 April , 2015 Till hösten ska du tänka på att byta oljan och oljefilter innan du tar upp. Så det sista du gör är att köra runt den nya oljan i motorn innan du tar upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 24 April , 2015 Till hösten ska du tänka på att byta oljan och oljefilter innan du tar upp. Så det sista du gör är att köra runt den nya oljan i motorn innan du tar upp. Absolut! Men det är lite sent nu när det inte längre är höst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 24 April , 2015 Har du en sån här så har du sjövattenfilter: Hur påverkar det om jag har ett sjövattenfilter eller inte, ska den bytas regelbundet? eller ska jag bara kontrollera statusen på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 290 Postad 25 April , 2015 (redigerade) Har du en sån här så har du sjövattenfilter: Hur påverkar det om jag har ett sjövattenfilter eller inte, ska den bytas regelbundet? eller ska jag bara kontrollera statusen på den? Öppna locket bara och kontrollera/rengör silen. Sitter lättåtkomligt i babord framkant "uppe på" framför expansionskärlet Gör detta samtidigt som du byter impeller. Häll i lite flytande tvål rätt ner i impellerhuset genom sjövattenfilterhuset och vrid runt motorn något varv. Då blir det mycket lättare att få ut impellern Luftning av motorn behövs inte om du fyller upp bränslefiltret med diesel innan du skruvar dit det Framförallt den inre "platta" remmen är viktig att den är i bra skick då den driver vattenpumpen. Om denna remmen går av så kokar motorn på nolltid Redigerad 25 April , 2015 av Capitan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 27 April , 2015 Hur ofta behöver man byta packningen/o-ringen vid pluggen? Det verkar vara en o-ring på moderna drev men SeaSea hänvisade till ett varv och inget som de sålde själva (känns märkligt)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 27 April , 2015 Jag fick upp oljemätarskruven, pluggen längst ned där oljan kan tömmas samt de två stjärnskruvarna på täckkåpan. Däremot så stämmer inte beskrivningen i gör-det-själv-manualen med var man ska fylla på oljan under täckkåpan eller ser ni var det är? Enligt manualen så ska man skruva bort en plugg med insexsnyckel. Jag undrar om man ska fylla på vid mätstickan istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 290 Postad 28 April , 2015 Se bild Tydligen skall man inte fylla till max på stickan utan håll dig till mellan max och min Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 28 April , 2015 (redigerade) Se bild Tydligen skall man inte fylla till max på stickan utan håll dig till mellan max och min Det är inget skydd eller liknande för det hålet förutom just kåpan. Är det inte konstigt om man häller i olja där? Eller är det inte ett direkt hål utan att man behöver skruva bort den inringade pluggen med insexnyckel? Redigerad 28 April , 2015 av mikaeledstrom85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 28 April , 2015 Jag tror det är en insexsbult 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 April , 2015 Sitter inte oljepåfyllningen på ovansidan på drevet? Hålet som är inringat verkar sitta i bakkant på drevet, bakom täckkåpan till växelmekanismen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 28 April , 2015 Sitter inte oljepåfyllningen på ovansidan på drevet? Hålet som är inringat verkar sitta i bakkant på drevet, bakom täckkåpan till växelmekanismen. Det går säkert att hälla på ovansidan vid mätstickan men det ska vara bättre att lossa på bulten på baksidan bakom kåpan (har fått svar från en verkstad) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser