Havsvargen 1 Postad 24 April , 2015 Jag står inför valet att ta upp nya genomföringar i botten, något jag helst vill undvika. Jag funderar på följande: Är det OK att dela vattenintag för spolvatten till toaletten och vatten till handfatet eller finns det risk att avloppsvatten kommer ut i den slangen? Är det OK att ta in kylvatten till motorn och kranvatten till diskhon ut samma genomföring? Sista frågan är hur ni ser på att ha en T-koppling på genomföringen innan kulventilen? På så sätt kan man stänga av vatten till diskhon utan att behöva stänga av motorns kylvatten. Kulventil <-----====-----> Kulventil II II I Genomföring Man får två skarvar till mellan genomföring och ventil, men det skall vägas mot ytterligare en genomföring med skarv. Erfarenheter av detta? /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 24 April , 2015 (redigerade) Fungera säkert bra finns dom som har så ( motor bör ha ett eget ) men akta dig för utlopp toa och intag på samma sida av kölen om man använder sjövatten å tvättar sig med jag har två ett för motor och ett för övriga intag Redigerad 24 April , 2015 av Vegabjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 24 April , 2015 (redigerade) Jag står inför valet att ta upp nya genomföringar i botten, något jag helst vill undvika. Jag funderar på följande: Är det OK att dela vattenintag för spolvatten till toaletten och vatten till handfatet eller finns det risk att avloppsvatten kommer ut i den slangen? Är det OK att ta in kylvatten till motorn och kranvatten till diskhon ut samma genomföring? Sista frågan är hur ni ser på att ha en T-koppling på genomföringen innan kulventilen? På så sätt kan man stänga av vatten till diskhon utan att behöva stänga av motorns kylvatten. Kulventil <-----====-----> Kulventil II II I Genomföring Man får två skarvar till mellan genomföring och ventil, men det skall vägas mot ytterligare en genomföring med skarv. Erfarenheter av detta? /Magnus Inga erfarenheter men: Att dela något med motorns intag är inte en bra lösning, antagligen skulle det inte heller fungera med tanke på sugkraften på motorns pump. Får du en luftficka eller tjuvluft ligger impellern dåligt till. Du vill nog helst undvika att vinterkonservera med glykol om det finns minsta risk att något av det hamnar i diskhon med. I övrigt så är frågan om du får tex toalettpumpen tät om det finns vattenpelare som ligger högre i handfatet och det kan finnas risk för luftblåsor som ger problem. Men öppnar man en kran i taget så bör det ju funka, men ger lite extra att tänka på. Redigerad 24 April , 2015 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsvargen 1 Postad 24 April , 2015 Kloka tankar i båda svaren, Den lösning jag funderar på är i så fall att sätta en ny genomföring på samma sida som köket (motsatt sida som toaletten), Från den drar jag slang till både diskho och handfat på toaletten. Det får bli ytterligare ett hål i båten. /Magnus Jag står inför valet att ta upp nya genomföringar i botten, något jag helst vill undvika. Jag funderar på följande: Är det OK att dela vattenintag för spolvatten till toaletten och vatten till handfatet eller finns det risk att avloppsvatten kommer ut i den slangen? Är det OK att ta in kylvatten till motorn och kranvatten till diskhon ut samma genomföring? Sista frågan är hur ni ser på att ha en T-koppling på genomföringen innan kulventilen? På så sätt kan man stänga av vatten till diskhon utan att behöva stänga av motorns kylvatten. Kulventil <-----====-----> Kulventil II II I Genomföring Man får två skarvar till mellan genomföring och ventil, men det skall vägas mot ytterligare en genomföring med skarv. Erfarenheter av detta? /Magnus Inga erfarenheter men: Att dela något med motorns intag är inte en bra lösning, antagligen skulle det inte heller fungera med tanke på sugkraften på motorns pump. Får du en luftficka eller tjuvluft ligger impellern dåligt till. Du vill nog helst undvika att vinterkonservera med glykol om det finns minsta risk att något av det hamnar i diskhon med. I övrigt så är frågan om du får tex toalettpumpen tät om det finns vattenpelare som ligger högre i handfatet och det kan finnas risk för luftblåsor som ger problem. Men öppnar man en kran i taget så bör det ju funka, men ger lite extra att tänka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 24 April , 2015 Kloka tankar i båda svaren, Den lösning jag funderar på är i så fall att sätta en ny genomföring på samma sida som köket (motsatt sida som toaletten), Från den drar jag slang till både diskho och handfat på toaletten. Det får bli ytterligare ett hål i båten. /Magnus Jag står inför valet att ta upp nya genomföringar i botten, något jag helst vill undvika. Jag funderar på följande: Är det OK att dela vattenintag för spolvatten till toaletten och vatten till handfatet eller finns det risk att avloppsvatten kommer ut i den slangen? Är det OK att ta in kylvatten till motorn och kranvatten till diskhon ut samma genomföring? Sista frågan är hur ni ser på att ha en T-koppling på genomföringen innan kulventilen? På så sätt kan man stänga av vatten till diskhon utan att behöva stänga av motorns kylvatten. Kulventil <-----====-----> Kulventil II II I Genomföring Man får två skarvar till mellan genomföring och ventil, men det skall vägas mot ytterligare en genomföring med skarv. Erfarenheter av detta? /Magnus Inga erfarenheter men: Att dela något med motorns intag är inte en bra lösning, antagligen skulle det inte heller fungera med tanke på sugkraften på motorns pump. Får du en luftficka eller tjuvluft ligger impellern dåligt till. Du vill nog helst undvika att vinterkonservera med glykol om det finns minsta risk att något av det hamnar i diskhon med. I övrigt så är frågan om du får tex toalettpumpen tät om det finns vattenpelare som ligger högre i handfatet och det kan finnas risk för luftblåsor som ger problem. Men öppnar man en kran i taget så bör det ju funka, men ger lite extra att tänka på. Att dela vattenintaget är inga problem, jag har bara ett intag i båten och det går till motor, diskbänk, spolslang och två toaletter. Det här har nu fungerat felfritt i 25 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 April , 2015 Att ha samma intag till motor och spolpump går alldeles utmärkt. Jag har en trevägsventil där men den är till för att kunna köra glykol genom motorn utan att behöva lossa slangar. Motorns kylvattenpump har inte så stor kapacitet så att dela med en sjövattenpump för tex disk går bra. Spolvatten till toaletten delar jag med handfatets avlopp. inga problem. På hösten stanger man bottenventilen och slår i gykolvatten i handfatet, allt blir frysskyddat. De här lösningarna har jag haft i alla tider utan några problem. Kökets avlopp låter jag gå till en tank på 12 liter med en automatisk elpump. På så vis slipper jag bordgenomföring där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser