Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Havsvargen

Dela på bottengenomföringar?

Rekommendera Poster

Jag står inför valet att ta upp nya genomföringar i botten, något jag helst vill undvika. Jag funderar på följande:

 

Är det OK att dela vattenintag för spolvatten till toaletten och vatten till handfatet eller finns det risk att avloppsvatten kommer ut i den slangen?

 

Är det OK att ta in kylvatten till motorn och kranvatten till diskhon ut samma genomföring? 

 

Sista frågan är hur ni ser på att ha en T-koppling på genomföringen innan kulventilen? På så sätt kan man stänga av vatten till diskhon utan att behöva stänga av motorns kylvatten.

 

Kulventil  <-----====-----> Kulventil

                            II

                            II

                             I

                       Genomföring

 

 

Man får två skarvar till mellan genomföring och ventil, men det skall vägas mot ytterligare en genomföring med skarv.

 

Erfarenheter av detta?

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fungera säkert bra  finns dom som har så ( motor bör ha ett eget )

men akta dig för utlopp toa och intag på samma sida av kölen

om man använder sjövatten å tvättar sig med

jag har två  ett för motor och ett för övriga intag

 

 

Redigerad av Vegabjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag står inför valet att ta upp nya genomföringar i botten, något jag helst vill undvika. Jag funderar på följande:

 

Är det OK att dela vattenintag för spolvatten till toaletten och vatten till handfatet eller finns det risk att avloppsvatten kommer ut i den slangen?

 

Är det OK att ta in kylvatten till motorn och kranvatten till diskhon ut samma genomföring? 

 

Sista frågan är hur ni ser på att ha en T-koppling på genomföringen innan kulventilen? På så sätt kan man stänga av vatten till diskhon utan att behöva stänga av motorns kylvatten.

 

Kulventil  <-----====-----> Kulventil

                            II

                            II

                             I

                       Genomföring

 

 

Man får två skarvar till mellan genomföring och ventil, men det skall vägas mot ytterligare en genomföring med skarv.

 

Erfarenheter av detta?

 

/Magnus

Inga erfarenheter men:

 

Att dela något med motorns intag är inte en bra lösning, antagligen skulle det inte heller fungera med tanke på sugkraften på motorns pump. Får du en luftficka eller tjuvluft ligger impellern dåligt till. Du vill nog helst undvika att vinterkonservera med glykol om det finns minsta risk att något av det hamnar i diskhon med.

 

I övrigt så är frågan om du får tex toalettpumpen tät om det finns vattenpelare som ligger högre i handfatet och det kan finnas risk för luftblåsor som ger problem. Men öppnar man en kran i taget så bör det ju funka, men ger lite extra att tänka på.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka tankar i båda svaren,

Den lösning jag funderar på är i så fall att sätta en ny genomföring på samma sida som köket (motsatt sida som toaletten), Från den drar jag slang till både diskho och handfat på toaletten.  

 

Det får bli ytterligare ett hål i båten. 

 

 

/Magnus

 

 

Jag står inför valet att ta upp nya genomföringar i botten, något jag helst vill undvika. Jag funderar på följande:

 

Är det OK att dela vattenintag för spolvatten till toaletten och vatten till handfatet eller finns det risk att avloppsvatten kommer ut i den slangen?

 

Är det OK att ta in kylvatten till motorn och kranvatten till diskhon ut samma genomföring? 

 

Sista frågan är hur ni ser på att ha en T-koppling på genomföringen innan kulventilen? På så sätt kan man stänga av vatten till diskhon utan att behöva stänga av motorns kylvatten.

 

Kulventil  <-----====-----> Kulventil

                            II

                            II

                             I

                       Genomföring

 

 

Man får två skarvar till mellan genomföring och ventil, men det skall vägas mot ytterligare en genomföring med skarv.

 

Erfarenheter av detta?

 

/Magnus

Inga erfarenheter men:

 

Att dela något med motorns intag är inte en bra lösning, antagligen skulle det inte heller fungera med tanke på sugkraften på motorns pump. Får du en luftficka eller tjuvluft ligger impellern dåligt till. Du vill nog helst undvika att vinterkonservera med glykol om det finns minsta risk att något av det hamnar i diskhon med.

 

I övrigt så är frågan om du får tex toalettpumpen tät om det finns vattenpelare som ligger högre i handfatet och det kan finnas risk för luftblåsor som ger problem. Men öppnar man en kran i taget så bör det ju funka, men ger lite extra att tänka på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kloka tankar i båda svaren,

Den lösning jag funderar på är i så fall att sätta en ny genomföring på samma sida som köket (motsatt sida som toaletten), Från den drar jag slang till både diskho och handfat på toaletten.  

 

Det får bli ytterligare ett hål i båten. 

 

 

/Magnus

 

 

Jag står inför valet att ta upp nya genomföringar i botten, något jag helst vill undvika. Jag funderar på följande:

 

Är det OK att dela vattenintag för spolvatten till toaletten och vatten till handfatet eller finns det risk att avloppsvatten kommer ut i den slangen?

 

Är det OK att ta in kylvatten till motorn och kranvatten till diskhon ut samma genomföring? 

 

Sista frågan är hur ni ser på att ha en T-koppling på genomföringen innan kulventilen? På så sätt kan man stänga av vatten till diskhon utan att behöva stänga av motorns kylvatten.

 

Kulventil  <-----====-----> Kulventil

                            II

                            II

                             I

                       Genomföring

 

 

Man får två skarvar till mellan genomföring och ventil, men det skall vägas mot ytterligare en genomföring med skarv.

 

Erfarenheter av detta?

 

/Magnus

Inga erfarenheter men:

 

Att dela något med motorns intag är inte en bra lösning, antagligen skulle det inte heller fungera med tanke på sugkraften på motorns pump. Får du en luftficka eller tjuvluft ligger impellern dåligt till. Du vill nog helst undvika att vinterkonservera med glykol om det finns minsta risk att något av det hamnar i diskhon med.

 

I övrigt så är frågan om du får tex toalettpumpen tät om det finns vattenpelare som ligger högre i handfatet och det kan finnas risk för luftblåsor som ger problem. Men öppnar man en kran i taget så bör det ju funka, men ger lite extra att tänka på.

 

 

Att dela vattenintaget är inga problem, jag har bara ett intag i båten och det går till motor, diskbänk, spolslang och två toaletter. Det här har nu fungerat felfritt i 25 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha samma intag till motor och spolpump går alldeles utmärkt. Jag har en trevägsventil där men den är till för att kunna köra glykol genom motorn utan att behöva lossa slangar. Motorns kylvattenpump har inte så stor kapacitet så att dela med en sjövattenpump för tex disk går bra.

Spolvatten till toaletten delar jag med handfatets avlopp. inga problem. På hösten stanger man bottenventilen och slår i gykolvatten i handfatet, allt blir frysskyddat.

 

De här lösningarna har jag haft i alla tider utan några problem.

 

Kökets avlopp låter jag gå till en tank på 12 liter med en automatisk elpump. På så vis slipper jag bordgenomföring där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...