Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Sterner

Ny fråga om olika dimensioner vid kabel till batteri..

Rekommendera Poster

Tack för all fin input i tidigare frågor!

Jag har inte hunnit med allt ännu.. Har 3 grabbar på 1,5 , 2,5 och 4,5 Som tar min tid därav min dåliga återkoppling!

 

Jag tänkte fråga, tror ni det finns någon anledning till detta:

 

Från motorn går det 2 st, 25kvmm kablar in under aktertoften (där skarven var)

Sen hade de skarvat den ena med minst 32 kvmm kabel precis innan den kom fram till(röd)

huvudavstängaren. (Bara sista 10 cm) Sen från huvudavstängaren hade de fortsatt med en röd minst 32a. Den svarta går direkt från motorn till minuspolen dvs 25 kvmm hela vägen..

 

Finns det någon rimlig anledning till att de använde en röd 32a istället för en 25a i slutet innan avstängaren?

 

Annars kan man väl vara ta bort den röda stumpen och sen sätta på den svarta 25-an som är kvar på huvudavstängaren? Då slipper man ju skarven.. Sen vidare från huvudbrytaren precis som tidigare till + Polen?

Återkoppla gärna om ni tror detta är ok eller om det finns en anledning att den grova kabeln finns där. Känns konstigt för mig men men..

 

Tacksam för svar!

 

Mvh,

Christian

post-106813-0-54693400-1429854799_thumb.jpg

post-106813-0-88643400-1429854828_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I min värld är kablarna antingen 25 mm2 eller 35 mm2, men det finns kanske varianter.

 

Räcker 25 mm2 som är skarvad fram att lägga på direkt på frånskiljaren, så tycker jag det är det bästa. Jag hade inte skarvat en 25 mm2 kabel om den var tillräckligt lång.  Sen måste man ju ha lite krav på hur kabeldragingen ser ut. Det skall ligga snyggt och prydlig och väl klamrat och inte gena över hur som helst - fast jag är väl yrkesskadad. :mellow:

 

Att ha en onödig skarv kan ju bara ställa till problem. Hur är pressningen utförd mm mm. Pressning och kabelskarvning är en "vetenskap för sig"

 

Sen är jag lat, så om nåt fungerar så frestas jag alltid till att inte göra nåt åt det. :huh:

 

Hade en gammal bil som startade när den var kall. Om bilen stannades när den var varm, så startade den inte. Bytte nästan allt. Varje gång jag gjort nån form av åtgärd. Dvs rört på de grova kablarna till startmotorn, så gick startmotorn.

 

Det enda jag inte hade varit i närkamp med var kabelskon till plusen på batteriet. Krympplasten över kabelskon var så röd och fin och helt och ren. Den såg ny ut. Till slut var det bara den jag inte tittat på. När jag skar bort krympplasten fick jag se eländet. Det var hur mycket oxid som helst i och runt kabelskon - det som täcktes av den röda krymplasten. Efter att kapat bort kabelskon och pressat på en ny, fungerade startmotorn perfekt - alltid.  :)  :huh:  :ph34r:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har nog haft en stump med en bra kabesko som passar avskiljaren, och tyckt att det är enklare att skarva än pressa på en ny!

 

Inte direkt ovanligt när "kompisen" hjälpt till att "förbättra" elsystemet i båten.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...