seglarfreaken 55 Postad 23 April , 2015 Två vuxns och två barn hamnade i vattnet nät de körde vattenskoter på Ekoln. Mamman blev kraftigt nedkyld ocj hon^flera? fick åka i ilfart till sjukhuset. Men hur står det till med insikt om flytetyg och insikt om dess bärighet egentligen? Jag är rätt säker på att ett av de tio sjövettreglerna säger just att man inte ska överlasta sin båt, men ok alla gör ju inte som man borde göra. Kan man verkligen för egen kraft räta upp en vattenskoter som har vält? Kan eb vattenskoter välta om man gör en skarp och dnabb sväng utan att man överbelastar den dvs är max två pers? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 23 April , 2015 Skönt kanske en mindre vattenskoter på sjön i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 April , 2015 Skönt kanske en mindre vattenskoter på sjön i sommar. Det klagas ju mycket på vattenskotrar. På väg norrut vid Bohus Björkö för ett par år sen mötte jag två vattenskotrar som körde ganska fort. Jag blev ytterst förvånad över hur lite sjö de rev upp. Jämfört med alla de felkonstruerade flytetygen som förpestar och miljöförstör i våra farvatten i parti och minut, så var mötet vattenskotrarna en positiv upplevelse. Studsade till lite när nyheten kom på radion. De sa Kungshamn och tillade Uppsala. Hoppas att det går bra för familjen. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20675957.ab 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 April , 2015 Håller med toaen... inte för att jag retar upp mej på några andra flytetyg heller men att just skootrar ska hamna i skottglugg för förbud, gnäll och klagomål, ur nån slags störandesynpunkt, e förvånande.... hoppas åxå d går bra och att dom vågar sig ut igen.... lite erfarnare... sjösättning om ca 6h. kram Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 April , 2015 Ja, självklart hoppas jag ockdp att det gick bra för dem o håöler också med om att de göt väldigt lite vågor. Men nu gällde frågorna det här med bärighe , möjligt att resa upp en vält vattendkoter och hur är risken att de välter vid brutal kurvtagning med 1-2 pers? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 24 April , 2015 Allt om störningar handlar ju inte om dom drar upp sjö. Att ligga o göra 8or och köra 30 40 knop utanför badstränder, för stila för barnen,tycker jag är olämpligt. kan ju bero var man befinner sig geografiskt också var detta händer. jag brukar vara centralt stockholm mälarsidan. Finns ju mycket skotrar för uthyrning så många förare är helt utan vana och kör närmare 40-50knop. Skulle va kul och se statistik på olyckor skoter Vs motorbåt, Menar dock inte att jag hoppas att det gick illa för familjen, men lite för lite erfarenht är det generellt på skoterförare med tanke på den höga farten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 April , 2015 Håller med toaen... inte för att jag retar upp mej på några andra flytetyg heller men att just skootrar ska hamna i skottglugg för förbud, gnäll och klagomål, ur nån slags störandesynpunkt, e förvånande.... hoppas åxå d går bra och att dom vågar sig ut igen.... lite erfarnare... sjösättning om ca 6h. kram Det är väll som skidåkarna gnällde på snowboardåkare en gång i tiden. Folk verkar avsky det "nya" helt enkelt. VA EN NY STEN PÅ GÅNGBANAN! FAN HELLER. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 April , 2015 Jag håller med Tugge i hans senaste inlägg och känner även igen tendenserna som han beskrev eftersom vi seglar i stockhokmdområdet. Men fortfarande så efterlyser jag svaret på frågorna: Vilken bärighet har en vattenskoter? Hur rank blir den, när man är flera på den? Kan den kantra/välta om man är en eller två på och gör en mycket tvär sväng/gir? Kan man räta upp den för hand eller behöver man hjälp av en båt för att lyckas? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 April , 2015 (redigerade) Ja, självklart hoppas jag ockdp att det gick bra för dem o håöler också med om att de göt väldigt lite vågor. Men nu gällde frågorna det här med bärighe , möjligt att resa upp en vält vattendkoter och hur är risken att de välter vid brutal kurvtagning med 1-2 pers? Att det bara var vattenskotrars bärighet och möjlighet att bärga och vilka risker det är med att köra en dylig, tyckte jag inte framgick med all tydlighet. Det det syntes mig snarare va några bifrågor som du slängt med. Ju snabbare och ju mindre en farkost är ju farligare är de för de som kör dem. Vi hade ett antal trängmotorcyklar på jobbet. Vi anlitade en utbildare i just körning med terängmotorcyckel. Jag har för mig att kursen var ett par arbetsdagar per gubbe. Då ingick teori, med lagstiftning, och säkerhetstänk och naturligtvis praktiskt handhavande. Från körning på slät asfaltsplan till att köra över krondike och att vinscha upp motorcykel med det obligatoriska släpet (för att den inte skall kunna slå runt baklänges och krossa föraren) upp för branter. Det var en mycket nyttig kurs och efter den kunde vi använda motorcycklarna till enormt mycket mer än innan. pga att vi lärt oss hantera dem. Vatteskotrar, snöskotrar, terängmotorcyklar och vanliga motorcyklar kan va livsfarliga redskap om man inte har kunskap om hur de hanteras. Kan man hantera dem så är det fantastiska hjälpmedel i olika situationer. Det är ju lätt för många i dag, att bara ta upp plånboken och köpa sig nåt häftigt. Sen är det väl med de flesta som det är med mig. Tio år efter att jag börjat få problem med ryggen förstod jag fullt ut att jag borde ha börjat träna 25 år tidigare. Men då var man ung och vacker och stark och hade inga problem. Totalt ointresserad av sånt trams som lek och idrott, men älskade att jobba. Sen drabbas man av eftertankens kranka blekhet. Det är väl så när man skaffar sig en häftig leksak, är det bara kul att använda den. När olyckan väl har hänt inser man att man borde ha läst instruktionsboken innan och lärt sig använda den. Redigerad 24 April , 2015 av toaen 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 24 April , 2015 Angående att välta så inbillar jag mig (men vet inte säkert) att en vattenskoter som är hel vänder sig själv på rätt köl. Tror det skall mycket till för att få den att flyta upp-och-ned. Jag själv har dock aldrig åkt vattenskoter och stör mig inte heller på dem. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 24 April , 2015 Eftersom jag paddlar mycket havskajak så är jag särskilt rädd för vattenskoterförare då de oftast har dålig uppsikt, håller hög fart och är helt oförutsägbara i sina manövrar eller kurser.En positiv händelse var när vi paddlade i Misterhult för några år sedan. Ett par vattenskotrar kommer i hög fart ut genom ett sund. När de får syn på oss drar de av på farten tills de väl passerat oss innan de drar på igen, fortfarande på samma spikraka kurs. Antagligen pendlare som använde redskapet som ett transportmedel och följde samma beteende som om de kört båt. Mycket positivt! Det tycks dock vara något mentalt som gör att man uppfattar rättigheter, skyldigheter och krav på hänsyn olika för olika fordon. Få tar sin fyrhjulsdrivna bil och kör ut i skogen även om det är fullt möjligt. Likaså är det få som bränner runt med bilen på grusvägarna kring sommarstugor och badplatser. Man kör sakta för att inte riva upp damm och störa. När man däremot hamnar på en fyrhjuling så verkar hela vetskapen om terrängkörningslagen borta, liksom tankar på hänsyn till andra människor. Hela syftet med de flesta fyrhjulingar är att bränna runt och leka och då tycks tanken på att man kanske inte får eller bör helt främmande. Samma sak tycks gälla för vattenskotrar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 24 April , 2015 Sjöpolisen reder ut vad som är lagligt och ej med…: tydligen inte bara jag som har den bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 April , 2015 Den polisen var ju en högst normal och tänkande människa, som de allra flesta poliser och de flesta privatpersoner. Att det sen finns ett antal människor mellan 0 - 100 år som aldrig blir vuxna är ju beklagligt Barnen har tydligen fått lämna intensivvårdsavdelningen http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vattenskoter-valte-fyra-till-sjukhus_4511462.svd Hoppas att det går bra för dem alla. Hur och varför får väl polisen utreda. Om olyckan skedde pga av vårdslöshet eller om det berodde på nåt annat. Det är kanske tur att alla tabbar jag gjort under livet inte kommit till allmän kännedom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 24 April , 2015 Vet inte vad man ska säga. Är ganska lekfull av mig men skulle aldrig sätta med på en scooter påverkad eller köra för fort på de ställen det är begränsningar, samt för nära stränder. Majoriteten av alla "båtar" som finns i skärgården glassar jag som "mopeder" 20-30 knop. Kör man en farkost som enl. mig klassas som tungt redskap borde det finnas ett körprov och en ålder, vi pratar ju 200 - 300+hk på en scooter. Inte sitter väl 15 åringar och kör 700-1100 kubiks motorcyklar i trafiken, landmässigt? Mvh Micke 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 24 April , 2015 Best Jet Ski Fail Compilation (Funny): Har man nödvändiga kunskaper om skotrar så vet man att det finns risk att dom kan välta, och man ger sig inte ut när vattnet fortfarande är kallt, iaf utan passande skyddsutrustning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 24 April , 2015 Synd det som hände iaf, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 24 April , 2015 Ja, det är verkligen grymma krafter som finns i vattenskotrar precis som i många fyrhjulingar. Jag gillar verkligen den jämförelsen och tror att den är rätt relevant trots att jag inte har kört någondera av fordonstyperna. MEN jag kan ana krafterna och farorna ändå! En vanlig motorcykel har snabb acceleration och lutar när man kurvor i hög fart. En fyrhjuling är ju i princip som en motorcykel, har liknande krafter, men är ju rimligtvis betydligt känsligare och där med även farligare vid kurvtagningar. Därför är det kanske inte så konstigt att det förmodligen skadas/dör x antal fyrhjulsåkare varje år.Fast o andra sidan så är det ju även en och annan vanlig hojåkare som dödas/skadas varje år just på grund av att de missbedömt krafterna vid kurvtagning. Det finns säkert ett otaliga mycket lockande farliga, kurvig vägar att åka hoj på där många svåra olyckor sker t ex Slingerbulten i Tungelsta. Vart vill jag nu komma med detta resonemang? Jag tror att det är lättare att hitta balans i kurvtagning om man kör en vanlig motorcykel än en fyrhjuling eftersom en hoj är nog lite mera förlåtande då Sitter man flera än en person på en vattenskoter så ökar nog kraven rejält på att man måste vara samspelt vid kurvtagning så att inget tokigt händer. Hur samspelt är man då om man är två vuxna plus två barn på EN vattenskoter? Det vet förhoppningsvis det flesta som har varit på sjön och i mindre båtar att sjöegenskaperna förändras beroende på hur båten belastas. Det lär nog även gälla vattenskotrar tror jag i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser