JoaEde 0 Postad 23 April , 2015 Hej! Köpte i höstas en MV-Marin 6600 FC. Vi har problem med lukt från toaletten och båtmecken säger att det beror på att de använder billiga plastslangar där lukten läcker igenom. Det jag undrar över är hur man lämpligen byter slangarna. Enl mecken måste man lossa tanken ifrån utrymmet innanför dubbelsängen under akterdäck och plocka ut tanken för att ha chans att komma åt att byta alla slangarna. Han beräknar jobbet till 5-6 timmar. alternativt såga upp en lucka på akterdäck - men d låter som det skulle ta ännu mer tid. Är det någon som vet om det går att göra på nått smidigare sätt? Är moderna båtar verkligen så dumt byggda att man måste riva o lägga massa timmar för att göra en sån här grej? Med vänlig hälsning Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 24 April , 2015 Hej Jocke, Har själv samma båt, med samma fenomen. Läste en artikel i våras, från praktisktbåtägande. Där stod det mycket nyttigt. Visst kan det vara slangarna. Men enligt artikeln så är ventilationen för tanken också betydelsefull. Men att byta alla slangar, rengöra tank, säkert bra. Har själv öppnat luckan, som vätter mot motorbultarna. Tror det går att byta de flesta slangar, utan att ta bort tanken. Men har ju inte testat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoaEde 0 Postad 24 April , 2015 Hej Niklas! Menar du luckan i mitten som sitter till höger om luckan bakom vilken tanken sitter (i utrymmet under akterdäck - se bild på länken nedan) https://owncloud.cambio.se/index.php/s/kNO0qGNWfCjjmVT Det va ju smart tänkt. Ska kolla om man kan nå därifrån utan att ta ur tanken när jag kommer hem. Med vänlig hälsning Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 24 April , 2015 Öppnade den röda luckan på din bild. Där såg jag tanken bra. Men kanske är lite svår att nå. Luckan satt med några vanliga skruvar. Lossar du även på toaletten, då tror jag du kan komma åt att byta slangarna. Om du skulle ge dig på detta själv. Så dokumentera gärna. Så kanske även jag tar tag i det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 24 April , 2015 Jag hade problem med lukt, men då hade anslutningen till toan spruckit. Då droppar det ju ner vatten bakom toan. Efter vi bytte den så blev det bra.Jag tror också det går byta slangarna via luckorna. Är ju garanterat inte det roligaste jobbet, men det borde gå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 25 April , 2015 Också "fina" slangar brukar börja dofta med tiden, även om de inte läcker. Det finns väl ett medel man kan dutta i vid varje(?) spolning som eliminerar lukt har jag hört någonstans. Vet inte vad det kostar men toaslangar är ganska dyrt och att byta dem är ett skitgöra i mångdubbel bemärkelse – även om de sitter plättlätt till som i min gamla Windy. Kan vara värt att överväga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 8 Maj , 2015 Filmade utrymmet bak då jag drog kabel för en Batterimonitor. https://youtu.be/JfYdSt0ymkc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoaEde 0 Postad 11 Maj , 2015 Hej på er! Tog hjälp av en meck som plockade ut tanken och bytte alla slangar. Vet inte om det hade gått på något smidigare (och billigare) sätt - men nu hoppas vi i alla fall att det blir bra (=luktfritt). Med vänlig hälsningJocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 11 Maj , 2015 Hej Jocke, Ja, du löste det på ett smidigt sätt! Får jag fråga, vad det ungefärligt gick på? Funderar på att göra det själv, men min egentid, har ju också ett värde. Det råkar inte stå på din faktura ang olika slang storlekar och längder? Ps: vet du om han rengjorde någon luftventil eller likande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoaEde 0 Postad 11 Maj , 2015 Jo, iom att allt skulle kopplas loss o tanken tas ut så tyckte jag att det va bäst att överlåta det på nån som är duktig Han satte även dit fläktvärmelocket, så du får väl räkna bort en 1/2 - 1 timme. Enl fakturan så tog det 5 tim (a 650 kr) Material kostade 2185 kr (sanitetsslang 38 mm 1960 kr, sanitetsslang 19 mm 225 kr) Tot inkl milersättning 5.660 kr Vet inte om han gjorde ren nån luftventil el längder på slang. Kan kolla om han har de nedskrivna. Med vänlig hälsning Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 3 Juni , 2015 Nu är det snart klart! Skrivit ihop några rader. Vet inte om det varit värt det. Tog en bra stund. Speciellt då jag bitvis saknade verktyg, var själv och skulle iväg och handla slang. Men har full koll hur systemet är uppbyggt nu! Fick höra via forumet att slangarna blir slitna med åren. Skärskilt om det stått avloppsvatten i dem. Tydligen skall man spola med onödigt mycket vatten, så inte skiten står i slangarna. Även spola med färskvatten, när båten inte skall användas på ett tag. Så fick för mig att testa byta dessa slangar själv. Aktiv tidsåtgång är kanske 3-5 timmar. Beroende om man är vig, snabb och har rätt verktyg och material på plats. Se till att först tömt ditt system, samt gärna sköljt ut det med vatten. Samt att stänga de bägge ventilerna som sitter under toalettstolen. Bitvis under arbetet är det nästan ett måste att vara 2 personer. Öppnade luckan på styrbordsida. Luckan som sitter i akterkojen. Där ser du en 40l rostfritank. Tanken har 3 slangar. Slang 1 är Inkommande avloppsvatten från toaletten till tanken, slangen är 2,7-2,8 meter, denna är en av de 2 långa slangarna som går under durken. 38mm Slang 2 är en slang som går från tanken upp till växelväljaren, om jag inte minns fel är denna slang 90 cm, 38mm. Slang 3 är en 70 cm lång ventilationsslang, denna är 19mm. Det sitter även kablar till nivågivaren. Lossa alla anslutningar. Tanken sitter fast med 4st skruvar. 2 på barbordsida, 2 på styrbordssida. Du ser den ena sidan skruvar. Skruvarna på skrovsida ser du inte. Sitter fast i en träkloss. Dessa hade mycket slitna spår, svårt att få loss med skruvmejseln. Köpt 2 nya skruvar. Efter detta lossade jag toalettskålen. 4 skruvar. Den vita träplattan som stolen står på, gick inte lossa, verkar sitta fast med sikaflex eller liknade. Lossa de två 38mm slangarna. Samt den 19mm slang som havsvattnet kommer från, är ca 20-30cm. Observera hur slangarna låg, under toastolen, innan du drar ut dem, den ena, som gick in i stolen, har lite knepig väg mellan ventilerna. Själv tog jag nu ut stolen. Samt gick till aktern igen, samt drog ut slangarna. Forsätter arbetet, men på akterdäck. Lossa kåpan runt pumpen. Den sitter med 4 skruvar. Mutter(ej låsmutter) och bricka på baksidan. 8 eller 10:as nyckel. Sedan växelväljaren. Sitter med 4 skruvar. 1 i handtaget, 3 som är synliga. Dessa 3 sitter med mutter och bricka. 8mm nyckel på baksidan. Nu har dessa saker fallit ner i skrovsidan. Lätt att plocka ut. Byta slangarna, 38mm, totalt läng 2,7 meter. Det som är kvar är dubbla slangklammer, 7mm hylsa. Sitter fast i däckstömningsventilen. Det du behöver. 3st 2,7-2,8m 28mm toalettslang. Dvs 8.4 meter slang 1 meter 19mm toalett slang (finns inte på Biltema). 70cm till avluftningen. Resterande läng för inkoppling av sjövatten mellan kulventil samt toalettstol. Slangarna kommer kosta dig ca 2000kr, beroende på inköpsställen. Biltema verkar ha vettig slang. Men Bryggan säljer på löpmeter, tar typ 20kr mer per meter. Verktyg. Stjärnskruvmejsel. Metallsåg, för att kapa slangen. 7mm, 8mm, 10mm hylsor och nycklar. Kniv. Tror jag fått med det mesta. Ska skruva ihop allt ikväll, så förhoppningsvis skall det gå vägen J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klangen 0 Postad 3 Augusti , 2015 Klockren tråd. Själv har jag försökt att tömma min tank vid tre olika tömningsstationer utan framgång. Det verkar som det lilla bläcket som håller vajern till locket sitter i vägen, och att det inte blir tätt mot tömningsröret. Den "tjuvsuger" luft och det blir inte tömt. Har en idé om att ta bort vajer och vajerfästet i röret. Hur går detta för er andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 3 Augusti , 2015 Har haft samma problem. Men fann en hamn, där munstycket mot skrovanslutningen hade en muff på sig. Då, med rätt inställning på växelväljaren på båten, fungerade det perfekt. Avslutade med att testa pumpen, för att se om denna gav något, men fick bara luft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser