Pakik 0 Postad 23 April , 2015 Skulle behöva lite tips på firmor som ni kan rekommendera i propellervärlden... Jag har en Bayliner 3055 -93 med Bravo2 drev och Mercruiser 7,4l Mpi LX. Problemet är att jag varvar 4200 rpm i marchfart (24-25 knop) med den prop.som sitter på nu och det känns ju lite väl saftigt. Jag borde ligga runt 3000 rpm. Proppen som sitter på nu är en alu quicksilver 18 1/4 R19 och jag är lite sugen på att testa en stål istället. Tankar, funderingar, tips eller ren fakta mottages å det tacksammaste! /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 April , 2015 Bytte nyligen från 3 blad till 4 blad och vill slå ett slag för det om du inte jagar toppfart. Jag fick bättre acc och bättre akterlyft väl uppe i planing. Marschfarten höjdes även litegrann jämfört med 3-bladig på samma vartal. I lågfart slingrar sig inte båten lika mkt och det går att svänga åt båda håll när jag backar. Överlag är båten trevligare att köra så gör mig inget att jag tappat nån knop eller två på topp. Båda mina propellrar är stål. Gick ner 1 tum i stigning på den 4-bladiga. Vet inte vart i landet du bor men rådfråga någon firma som har bytesrätt vid köp av propeller. Finns lite att läsa på Propellertrim.se, drevman.se eller drev.se m.fl Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasorebro 2 Postad 23 April , 2015 Längtar över att kasta i min båt och test mina nya propellrar. Har bytt till två 4-bladiga propellrar på mitt Bravo3-drev och gått ner två tum i stigning för att få några hundra varv till på toppen. Hoppas på att få betydligt bättre acceleration upp i planing. Något annat än stål till Bravo3-drevet har jag inte sett men är övertygad om att skillnaden mellan 3 blad och 4 blad är större än aluminium och stål. 3000 varv låter lite lite som marchfart. Kan inte 7.4 MPI men min 5.0 MPI går snålast runt 3500 varv då jag marchar 27 knop men det beror ju mycket på båten. Det viktiga som styr om du har rätt propeller är ju maxvarvet. Övervarvar du eller kommer du inte upp i toppvarvet. Min 5.0 MPI ska ju ligga mellan 4600 och 5000 varv max och eftersom jag knappt kommer upp i 4600 varv har jag gått ner i stigning. Kommer du upp i maxvarvet lätt kanske du ska pröva att stega upp. Varje tum i stigning brukar ge cirka 150-200 varv grov förenklat. På min förra båt slängde jag på en 4-bladig på utombordaren och skillnaden blev otrolig. Greppet och gången blev så mycket bättre. Tappade en knop i toppfart då men det bryr jag mig inte om. Nu köpte jag propellrarna på drev.se och tidigare på propellertrim. Båda ställena har funkat bra och varit bra att prata med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 24 April , 2015 kolla pirahna, funkade välidigt bra på,min Bayliner 2052 med alfadrev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjohan 0 Postad 25 April , 2015 Instämmer helt med Frankerat. Bytte från 3- till 4 bladig 14x21" aluminium propeller på vår Ryds 20 med en 4,3 liters mercruiser och alfa 2 drev. Det blev en överraskande bättre kurs stabilitet vid låga farter och båten kommer upp snabbare i planing. Köpte en Turning point på Sea Sea. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser