Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
beicpt

Hydraulstyrning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Bilden norpad här. Finns även en förklarande text under den bilden i länken.
post-86835-0-69526300-1429779791_thumb.jpg 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ingen expert men med tanke på bilderna så verkar obalanserad va en fast monterad cylinder där du fäster det som skall "flyttas/styras" i kolven. 

 

Balanserad så är "kolven" fast monterad och cylindern rör sig på kolven. 

 

Tror den obalanserade används främst till drev/roder eller ev till utombordare om det är trång med utrymme i motorbrunnen. 

 

Balanserad har iaf jag haft på mina båtar med utombordare. (Typ Bullhorn)

 

Hoppas det hjälpte dig lite  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är kolven eller cylindern som rör sig respektive sitter fast har inget att göra med om den är balanserad eller inte.

 

Man försöker ju alltid välja balanserad men om detta inte får plats så kan man bli tvungen att välja en obalanserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix Frankerat,


I olika hydrauliska applikationer kan cylindern vara den fasta delen eller den rörliga, men det har ingenting att göra med om den är balaserad eller inte. Om du tittar på Thomas-1:s grafiska presentation och drar de rätta slutsatserna så borde du komma till följande.


Ett obalanserat system ger mera kraft på den vänstra sidan än på den högra. Detta för att kraften på den vänstra sidan är = arealen av kolven då kraften på den högra är = arealen av kolven - arealen av kolvstången.


Dessutom behöver du mera olja för att fylla den vänstra sidan än för att fylla den högra.


Om du sedan tittar på hur de vanligtvis använda rattpumparna är konstruerade så kommer du till att systemet skall klara av dessa volymförändringar. Dessutom ör det önskvärt att sensationen då du vänder till babord skall vara = sensationen till styrbord.


Därav följer att balanserade system används i 99% av fallen då det gäller marina styrsystem... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...