beicpt 0 Postad 22 April , 2015 Vad är balanserad respektive obalanserad cylinder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 April , 2015 (redigerade) Bilden norpad här. Finns även en förklarande text under den bilden i länken. Redigerad 23 April , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 April , 2015 Ingen expert men med tanke på bilderna så verkar obalanserad va en fast monterad cylinder där du fäster det som skall "flyttas/styras" i kolven. Balanserad så är "kolven" fast monterad och cylindern rör sig på kolven. Tror den obalanserade används främst till drev/roder eller ev till utombordare om det är trång med utrymme i motorbrunnen. Balanserad har iaf jag haft på mina båtar med utombordare. (Typ Bullhorn) Hoppas det hjälpte dig lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 27 April , 2015 Om det är kolven eller cylindern som rör sig respektive sitter fast har inget att göra med om den är balanserad eller inte. Man försöker ju alltid välja balanserad men om detta inte får plats så kan man bli tvungen att välja en obalanserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 27 April , 2015 Nix Frankerat, I olika hydrauliska applikationer kan cylindern vara den fasta delen eller den rörliga, men det har ingenting att göra med om den är balaserad eller inte. Om du tittar på Thomas-1:s grafiska presentation och drar de rätta slutsatserna så borde du komma till följande. Ett obalanserat system ger mera kraft på den vänstra sidan än på den högra. Detta för att kraften på den vänstra sidan är = arealen av kolven då kraften på den högra är = arealen av kolven - arealen av kolvstången. Dessutom behöver du mera olja för att fylla den vänstra sidan än för att fylla den högra. Om du sedan tittar på hur de vanligtvis använda rattpumparna är konstruerade så kommer du till att systemet skall klara av dessa volymförändringar. Dessutom ör det önskvärt att sensationen då du vänder till babord skall vara = sensationen till styrbord. Därav följer att balanserade system används i 99% av fallen då det gäller marina styrsystem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser