Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
HasseEd

Ankarspel Engbo Bayliner 285

Rekommendera Poster

Skall montera ett Engbo Midi på min Bayliner 285 -04 och tänkte höra om tips och råd, kanske rent av har någon en bild på hur ni har löst monteringen.

Tack på förhand !

/Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skall montera ett Engbo Midi på min Bayliner 285 -04 och tänkte höra om tips och råd, kanske rent av har någon en bild på hur ni har löst monteringen.

Tack på förhand !

/Hasse

Hej,

Jag har en 2855 som jag tänkt installera ankarspel i, men har tittat på Balder quick 600 eller 900.

Varför valde du midi? Enligt specen på hemsidan är det lite klent för vår båt, men å andra sidan har jag inte fått något rakt svar varför ett med 200 kg dragkraft inte skulle vara nog då ankarsystemet inte väger mer än max 50 kg.

Vore skoj att höra dina tankar!

http://sleipner.no/pakker/vinsjer/671/bayliner-285/

Där kan du se en 285 med Midi201 installerat. 

Du har ju lyxen att ha en lycka i aktern du kan öppna och en soffa som inte förvaras inne i facket ;)

Lycka till!

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit i kontakt med Sleipner och dom rekommenderade midi, har också sett att det är i underkant dragkraft men kan konstatera att nästa storlek hade blivit svårt att få dit platsmässigt. Har sett monteringsbilderna men blir ändå inte riktigt klok på hur det är monterat. Innanför luckan i aktern på babord sida sitter panelen med huvudströmsomkopplaren, tror att dom måste ha flyttat ut den för att få plats med ankarspelet bakom ? framgår inte riktigt av bilderna.. Har som sagt var inte påbörjat arbetet ännu men var nyfiken om någon annan har monterat något liknande.

Tack på förhand !

/Hasse

Hej,

Jag har en 2855 som jag tänkt installera ankarspel i, men har tittat på Balder quick 600 eller 900.

Varför valde du midi? Enligt specen på hemsidan är det lite klent för vår båt, men å andra sidan har jag inte fått något rakt svar varför ett med 200 kg dragkraft inte skulle vara nog då ankarsystemet inte väger mer än max 50 kg.

Vore skoj att höra dina tankar!

http://sleipner.no/pakker/vinsjer/671/bayliner-285/

Där kan du se en 285 med Midi201 installerat. 

Du har ju lyxen att ha en lycka i aktern du kan öppna och en soffa som inte förvaras inne i facket ;)

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utifrån vad jag sett så verkar det nästan som om att ankarspelet går igenom den plattan, med motorn på ena sidan och spelet på andra, så linan går ner i motorrummet ute i hörnet. 

Vad jag minns så är min sådan platta bara fäst med skruvar (2855) så den går väl att ta ut för att såga ur ett spår för spelet.

Ja plats är svårt just där, så jag kanske också får gå på den mindre modellen...

Lycka till och lägg gärna upp ordentliga bilder när du lyckats smälla dit det ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillägg; Jag har sett flera 285/2855 med både Quick och Engbo, men tyvärr inte bilder på själva installationen. Dock bevisar det ju att det går utmärkt att montera på den platsen, så det är garanterat genomförbart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som det ser ut på Sleipners sida har all montering skett från motorrumssidan, alltså inte från utrymmet innanför luckan. Svårt att se på bilden men av placering av

genomföringen så tyder det på detta. Ska börja rota i detta så fort bottenmålningen är klar(aldrig målad tidigare....)

post-88632-0-22301600-1429856512_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det verkar faktiskt stämma. Ouppmärksamt av mig.

Det är väl den vrån jag vill komma upp i också så man får ankarhållaren så långt ut på sidan som möjligt på badplattformen. 

Blir till att krypa ner i hålet och mäta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var arbetet påbörjat. Jag kan lova att det är trångt på insidan, fastnade vid ett tillfälle och fick sitta fundera en stund på hur jag kom in.

Nästa steg är att börja måtta in var det ledade ankarbeslaget skall sitta på badbryggan.

post-88632-0-85021100-1430908752_thumb.jpg

Håltagningsmall på plats.

post-88632-0-50343500-1430908787_thumb.jpg

Hål borrat.

post-88632-0-61703200-1430908988_thumb.jpg

Ankarspelet på plats.

post-88632-0-93772200-1430909200_thumb.jpg

Skrovgenomföringen som dras fast med ankarspelet på insidan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strålande! Jag skall fundera en vända till på Midi201 innan jag väljer. Ser ut att finnas ganska mycket plats uppe i aktern på min, problemet är ju dock att komma åt det. 

Har du plastat in någon förstärkning i akterspegeln? Tycker min känns ganska vek..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var det klart ! Och allt verkar fungera :rolleyes:

Var lite pyssligt att montera dom små metallringar för autostoppet, men efter lite justeringar stannade ankaret på rätt ställen. Gjorde inga förstärkningar i plasten vid infästningen av själva ankarspelet, plasten var ca 6mm där håltagningen gjordes. Har en fjärrmodul från Anchorlift som jag skall försöka koppla in till systemet så man kan köra med fjärrkontroll också ! :D

post-88632-0-03615900-1431192403_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt jobbat!

Vad är det för ankarhållare du har?

Åter igen har du lite fördel med att du inte har en upphöjd kant på badplattformen, men det får jag väl ordna på något sätt. Motiverar ju ett Flexiteek-däck om inte annat för att minska nivåskillnaden ;)

Du får utföra ordentliga tester i sommar och återkomma hur du tycker det fungerat! Det ser onekligen smidigt och snyggt ut, och autostopp låter ju bra det med.

Balder Quick har fått en tuff konkurrent i uttagningen till mitt projekt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...