Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Fredrik84

Finns de nån Evinrude V4a Guru här? Har ingen tomgång!

Rekommendera Poster

Har en Evinrude 120 från 85-86 som började strula förra sommarn. Efter några sekunder på tomgång pyser den till och dör. Rev ner förgasarna och ultraljudstvättade dom, kollade reedventilerna, ställde in tändningen och förgasar synkning men ingen skillnad. Jämn och bra komp. Gick bra på land med vattenmuff men samma problem när den kom ner i vattnet. Går jätte bra annars och varar ut som den ska.

 

Kan de vara lågfartsdelen i statorn som är dålig? Någon dom har nån bra teori :)

 

En sak till:

Vro pumpen är bortkopplad men den har inte ersatts mot någon annan pump! Funkar de bra ändå på dom här mindre motorerna? Har sett att vissa monterar andra pumpar när vro pumpen tas bort. (Den var bortkopplad när jag köpte motorn och den har fungerat bra tidigare)

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer info. De kan vara så att den surar på tomgång och sen dör, men jag har inte hittat några justerskruvar! Den drar mkt bensin och luktar även soppa men dessa motorer är ju inte känd för att vara snåla :) så jag vet inte om de är något fel...

 

Ang vro pumpen så var jag ut å kikade och bensinslangarna är anslutna men inte kontakten till pumpen, troligtvis är elmotorn bara till oljepumpen och bensinpumpen går på vacuum, för de går en tjock slang från pumpen in i vevhuset...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara membranet som är dåligt i brnsinpumpen? Då orkar den inte pumpa fram tillräckligt med soppa på tomgång.

Hade liknande problem med en vp-utombordare. Jag ersatte vacuum pumpen med en elektrisk pump från biltema, sen gick den som en klocka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta isär pumpen och kolla membranet, hittade repsats. men lite skumt att att den går bra på höga varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta isär pumpen och kolla membranet, hittade repsats. men lite skumt att att den går bra på höga varv

 

Kan mycket väl funka på höga men ej låga varv om membranet är kass. Ingen OMC-erfarenhet på området men väl från japs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket vanligt att äldre utombordare överkyler pga att termostaterna fastnat i öppet läge. Symptomen brukar va att motorn går som en påse nötter på lågfart. Din symptombeskrivning är väl inte 100% mot detta fel men det är enkelt att kolla och som sagt ett mycket vanligt fel på snurror över 10 år..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog isär vro-pumpen och membranen var hela och fina, men de var en o-ring som går in i oljepumphuset som var dålig, tvivlar på att de är de som är felet.

 

Ang termostaterna så är dom urmonterade av tidigare ägare. Har haft motorn i tre år och dom två första gick den bra. Vet inte varför han tog ur dom, tydligen många som gör de...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom som gör det vet inte vad dom sysslar med.. Det går inte att att få en motor att gå som den ska om den går för kallt.. Sen kan du mycket väl ha fler fel men stoppa i termostater så har du i alla fall skapat förutsättningar för att kunna få den att gå som den ska..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...