BraFlyt 1 Postad 22 April , 2015 (redigerade) Skepp O´hoj! För att förlänga säsongen vore det bra att få ordning på den befintliga Webaston. Den startar lätt men när den är igång börjar det lukta dieselavgaser. Jag tycker det luktar gott men det finns en annan vuxen person med som visst känner ansvar för dom här extra korta människorna som måste ha flytväst även när dom är på bryggan. Trots fördelningen av oro är det visst jag som ska se till att det ska sluta lukta gott. Är det kanske någon annan som upplevt samma sak? Kan det läcka avgaser i avgas-röret/slangen? Kan någon packning/membran vara dålig inne i den svarta burken? Det gäller en Webasto Air Top 2000. Båten är från -97 så det kanske den här oxå är?! Hilfe! Redigerad 22 April , 2015 av BraFlyt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 583 Postad 22 April , 2015 (redigerade) Lite lukt från avgasutblåsets UTSIDA är inget fel. Ibland drar avgasluft från utsidan av båten in, beroende på var utblåset är placerat. Men är det INUTI det luktar och från utblåsen ? Det är inte bra. Förbränningen sker dock i en egen kammare i värmaren och de olika luftsystemen har ingen kontakt med varandra. Det skall ofta till mer än en dålig packning för att förbränningsluften skall komma i kontakt med varmluften. Hur ser luftinsuget ut, alltså varifrån tar du det som skall bli varmluft ? Sitter det nära avgasutblåset och finns det någon risk att avgasluft kan sugas in här ? Ser inte hur det ser ut i bakänden på värmaren på din bild, men tar den luft från det utrymmet den sitter i så kan minsta lilla läckage på avgasslangen(oftast vid anslutningarna) ge avgaslukt inne i båten. Varmluftintaget bör sitta "ute", i sittbrunn eller liknande, för att få frisk luft genom värmaren och in i boutrymmena. Inte maskinrumsluft (vilken dock duger till förbränningsluftintaget). Redigerad 22 April , 2015 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 April , 2015 Samma fundering... inte bra om du får im avgaser. kolla... håll för avgasrör och kolla så det inte är ett läckage i själva avgasröret... förmodligen inte men om så byt. Det läckaget kan ju komma in. likadant kan du göra men lukta i varmluftutblåset om det luktar disel där... då måste du skruva isär o kolla om nåt gått eller rostat sönder. luktar det diesel eller dieselavgaser? om det luktar diesel så har du läckage mellan tank o brännare. Altrnativt ger den lilla tickande pumpen för mycket det kan ge oförbrännd diesel som både koksar, ryker en del och luktar. När du har rätt mängd inställd ryker eller sotar det inte och luktar i stort sett intr. Den går ofta att ställa in. jag räknade frekvens, antal pump, som den tickar/min. Kopplade + till och gav - lika många gånger manuellt. Mätte mängden bränsle. .. vilket var 80% för mycket. Skulle vara 6,6ml/min men var 10,6... inne i pumpen är det en elektromagnet som slår fram och tillbaka, en liten backventil släpper bränsle åt ett håll. När du skruvar in anslutningen så rör sig magneten en kortare sträcka. För mej är ett gängvarv ca. 5ml/ minut. Baggis å fixa. ta reda på hur mkt den ska pumpa och testa om du inte hittar fel. PS. Jag har en Eberspräscher, luft.. men principen e detsamma. DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 22 April , 2015 Hej, Det luktar inte diesel. Det luktar avgaser. Avgaserna går ut genom ett rostfritt rör på akterspegeln. Vägen dit är via en slang i metall som flexar (går att böja). Det är nog inte helt orimligt att den böjbara avgasslangen kan ha fått sig en mekanisk knuff och läcker lite. Tror ni att man ser/hör/känner var läckaget är om man håller för avgasröret på akterspegeln?Den slangen går genom/under massa bröte såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 April , 2015 Om du proppar igen avgasröret helst när värmaren inte blivit riktigt varm och kanske ryker en del... så kan du säkert se Var det läcker. Det är nog nån anslutning isf. var tar du in luft till värme? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 583 Postad 22 April , 2015 (redigerade) Precis - var tar du luften som du värmer och blåser in i boutrymmena ifrån ? Luktar det avgaser omkring värmaren/i det utrymme den sitter också ? Redigerad 22 April , 2015 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 22 April , 2015 Hej, Det luktar inte diesel. Det luktar avgaser. Avgaserna går ut genom ett rostfritt rör på akterspegeln. Vägen dit är via en slang i metall som flexar (går att böja). Det är nog inte helt orimligt att den böjbara avgasslangen kan ha fått sig en mekanisk knuff och läcker lite. Tror ni att man ser/hör/känner var läckaget är om man håller för avgasröret på akterspegeln? Den slangen går genom/under massa bröte såklart. Sitter det en ljuddämpare på den slangen? Ser ut som en lite tjockare slang trädd utanpå. De kan gå sönder (och den vanliga avgasslangen med) om det ställer sig vatten i dem med hål som följd. Om det är på ljudämpardelen är de svåra att se, det läcker i gavlarna. Annars är det inte ovanligt att en del avgaser vänder i vinden och kommer in i båten, ibland hjälper värmaren till att blåsa in dem i ruffarna med. Men det ska absolut inte lukta för jämnan och mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 22 April , 2015 Precis - var tar du luften som du värmer och blåser in i boutrymmena ifrån ? Luktar det avgaser omkring värmaren/i det utrymme den sitter också ? Den svarta insugsslangen är bara någon meter och har legat i motorrummet. Jag har dock provat att stoppa in insugsslangen till ett tjockt rör som går till ett friskluftsintag. Det intaget är dock rätt nära värmarens avgasrör så det är nog inte så smart. Det blev dock ingen skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 583 Postad 23 April , 2015 (redigerade) Nej, absolut inte ta intagsluften som skall värmas i närheten av avgasutblåset ! Men du har två inluftslangar - en för förbränningsluften (bredvid avgasslangen) samt en för friskluften som skall värmas (bakänden av värmaren). Det är den sistnämnda som är viktig och den som du provat flytta antar jag ? Den andra kan utan problem ligga i motorrutrymmet. Edit: Jag tycker mig inte se någon friskluftsintagsslang alls i bakände på din värmare (dvs den tar luften från utrymmet den sitter i), men det är lite skymt av den blå slangen på bilden. Frågan kvarstår: Luktar det avgaser vid/omkring värmaren eller "bara" vid utblåsen inne i båten ? Det svaret är avgörande för din felsökning, luktar det inget omkring själva värmaren har du inte läckage på slangarna/anslutningarna utan avgaserna kommer in i friskluften på annat sätt. (Den tjocka delen på avgasslangen är f.ö. sällan ljuddämpare som nämnts i inlägg ovan, utan värmeisolering) Redigerad 23 April , 2015 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 23 April , 2015 (Den tjocka delen på avgasslangen är f.ö. sällan ljuddämpare som nämnts i inlägg ovan, utan värmeisolering) Helt riktigt, det behöver inte vara en ljudämpare för det i många installationer. Men det blir precis samma problem, avgaser läcker ut i gavlarna och själva hålet på den inre slangen går inte att se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 23 April , 2015 Nej, absolut inte ta intagsluften som skall värmas i närheten av avgasutblåset ! Men du har två inluftslangar - en för förbränningsluften (bredvid avgasslangen) samt en för friskluften som skall värmas (bakänden av värmaren). Det är den sistnämnda som är viktig och den som du provat flytta antar jag ? Den andra kan utan problem ligga i motorrutrymmet. Edit: Jag tycker mig inte se någon friskluftsintagsslang alls i bakände på din värmare (dvs den tar luften från utrymmet den sitter i), men det är lite skymt av den blå slangen på bilden. Frågan kvarstår: Luktar det avgaser vid/omkring värmaren eller "bara" vid utblåsen inne i båten ? Det svaret är avgörande för din felsökning, luktar det inget omkring själva värmaren har du inte läckage på slangarna/anslutningarna utan avgaserna kommer in i friskluften på annat sätt. (Den tjocka delen på avgasslangen är f.ö. sällan ljuddämpare som nämnts i inlägg ovan, utan värmeisolering) Ja, så är det nog, Den svarta slangen är inluft för förbränning. Den kan väl ligga hur som helst. På baksidan av värmare sitter ingen slang. Det är bara ett runt hål med ett plastskydd på. Det suger då luft från motorrummet. Är det ok? Får nog sätta igång värmaren och försöka sniffa reda på lukten. Eller så tar man med sig en knarkhund...eller en tjej. Dom verkar ha ett helt unikt utvecklat luktsinne (iaf på saker som luktar illa). Tack för bra tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 23 April , 2015 Ja, så är det nog, Den svarta slangen är inluft för förbränning. Den kan väl ligga hur som helst. På baksidan av värmare sitter ingen slang. Det är bara ett runt hål med ett plastskydd på. Det suger då luft från motorrummet. Är det ok? Får nog sätta igång värmaren och försöka sniffa reda på lukten. Eller så tar man med sig en knarkhund...eller en tjej. Dom verkar ha ett helt unikt utvecklat luktsinne (iaf på saker som luktar illa). Tack för bra tips! Hej, förbränningsluften ska du ta utifrån, eller från ett utrymme som tar luft utifrån, tex motorrummet. Luften du ska värma kan du ta antingen utifrån, eller från något annat utrymme gärna långt ner i båten. Att ta den luften från motorrummet är nog inte att rekommendera. Där har du nog orsaken till att det luktar diesel när du kör värmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 583 Postad 23 April , 2015 Ja, så är det nog, Den svarta slangen är inluft för förbränning. Den kan väl ligga hur som helst. På baksidan av värmare sitter ingen slang. Det är bara ett runt hål med ett plastskydd på. Det suger då luft från motorrummet. Är det ok? Får nog sätta igång värmaren och försöka sniffa reda på lukten. Eller så tar man med sig en knarkhund...eller en tjej. Dom verkar ha ett helt unikt utvecklat luktsinne (iaf på saker som luktar illa). Tack för bra tips! Som jag skrev i inlägg #2: "Varmluftintaget bör sitta "ute", i sittbrunn eller liknande, för att få frisk luft genom värmaren och in i boutrymmena. Inte maskinrumsluft (vilken dock duger till förbränningsluftintaget)." Prova alltså att lägga en slang till friska luften från insuget i värmarens bakände. Motorrumsluft skall inte in i boutrymmena om man kan slippa. Men sniffa även runt värmaren, för även om du tar friskluften från någon annanstans skall det inte läcka ut avgaser kring värmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 23 April , 2015 Om den håller på att sota igen för dig. Kan du köra på fotogen då ska den rena sig själv. Torgny. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 28 April , 2015 Ja, så är det nog, Den svarta slangen är inluft för förbränning. Den kan väl ligga hur som helst. På baksidan av värmare sitter ingen slang. Det är bara ett runt hål med ett plastskydd på. Det suger då luft från motorrummet. Är det ok? Får nog sätta igång värmaren och försöka sniffa reda på lukten. Eller så tar man med sig en knarkhund...eller en tjej. Dom verkar ha ett helt unikt utvecklat luktsinne (iaf på saker som luktar illa). Tack för bra tips! Som jag skrev i inlägg #2: "Varmluftintaget bör sitta "ute", i sittbrunn eller liknande, för att få frisk luft genom värmaren och in i boutrymmena. Inte maskinrumsluft (vilken dock duger till förbränningsluftintaget)." Prova alltså att lägga en slang till friska luften från insuget i värmarens bakände. Motorrumsluft skall inte in i boutrymmena om man kan slippa. Men sniffa även runt värmaren, för även om du tar friskluften från någon annanstans skall det inte läcka ut avgaser kring värmaren. Hej, Ja, det kan helt klart vara värt att göra om friskluftsintaget. Såhär ser även min värmare ut på baksidan. Misstänker att det borde finnas färdiga lösningar/slangar/kopplingar. Frågan är bara var vi ska ta luften från. Toan är närmast men känns som att det kan uppstå andra "dofter" då. Varför vill man ta luften långt ner i båten? Är det en poäng med att den är svalare där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 28 April , 2015 Såg att du inte skrev att man skulle hämta luften nere i skrovet utan från ex. sittbrunnen. Hade ju varit skönt att slippa göra så stora hål i skrovet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 583 Postad 29 April , 2015 Nej, du behöver inte ta luften långt ner (som du nu sett att jag inte skrev). Se bara till att ta den någorlunda utifrån, toan är inte "utifrån" . En ventilationsventil/galler med slanganslutning kan ju vara en lösning, men vill du inte ta upp hål i skrovet kanske du kan lägga slangen till något uteventilerat utrymme/stuv elller liknande (som givetvis inte innehåller t ex sura och illaluktande tampar). Jag har mitt luftintag under en sittbänk på akterdäck. Stort, men syns nästan inte alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 29 April , 2015 Fördelen med att ta luften långt ner i båten, tex från kölsvinet är att fukten i luften till viss del har kondenserat bort mot skrovet. Hur stor skillnad det gör i praktiken, jämfört med att ta luften direkt utifrån vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 29 April , 2015 Tar man luften från kölsvinet får man ju inte in nån ny frisk luft utan cirkulerar bara den gamla luften men det går förstås fortare att värma upp då om det är kallt ute. Sen är det väl inte många kölsvin som doftar vanilj direkt Det ideala är väl att ha ett spjäll så att man kan återcirkulera luften medan man värmer upp och sedan ta in ny fräsch luft utifrån vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser