Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Azguz

Få tag på rostfria rör

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har något tips på hur jag kan få tag på rostfria rör? Det handlar om att få tag på 25x2 rör för att bygga en targabåge! (255 mm diameter, 2 mm gods)

Jag hittade en sida där man kunde beställa sådana rör, men de var av EN 1.4301-klassen vilket jag förstår inte är vad jag ska ha i dessa miljöer utan det är EN 1.4401-klassen jag söker? Ska inkorporera bågen på befintlig pulpit hade jag tänkt. Vill gärna även att det är Austenitiskt stål.

Jag tycker dessa varor är svåra att få tag på och informationen om vart man kan är svårsökt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såg nyss att hejtmans sålde, suck... pinsamt, fast det vara bara i butik..

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inget företag som svetsar rostfritt där du bor (var det längst in i Gävlebukten!?)

Själv bor jag i en liten håla. Det finns ett antal firmor som sysslar med just det här.

Fast det är kanske en fördel att bo på en liten ort. Nästan alla känner alla och som gammal hantverkare har man ju nå relation till de flesta yrkesmän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lärde mig nyss ett nytt presumptivt googletrix, tilläggsordet "adwords" tycks som synes i min nedan länkade sökning begränsa sökningen till mestadels försäljande firmor?
[Man tycks alltså med tilläggsordet kunna begränsa/filtrera sökningen till "bara" 17000 sökresultat eller så. Alltså inga forum- blogg- wiki-länkar eller annat ovidkommande högst upp när man nu en gång är i köptagen?]

Nå, mina sökningar brukar mestadels ha motsatt problem - alltså att firmors svepande och ovidkommande reklam invaderar mitt sökresultat. Men ibland vill man ju som här hitta specifika återförsäljare, och faktiskt utesluta allt annat. (Tror att sökbegreppet "adword" kan ha sån begränsande effekt i Googles dimhöljda sökalgoritmer? Vete katten, kanske ett nytt trix att åtminstone testa igen och utvärdera?)

Ursäkta mitt sidobabbel ovan om sökordens betydelse, hittade iaf denna firma med dessa sökord. (Scrolla ned för syrafast 1.1404.)
Vid 
förfinad sökning (läs mer begränsad, och som synes utan mitt förmodat magiska ord "adword" men men) på ENstålsorter i just spannet mellan 1.4400<>1.4409 så hittades även denna tabell. Förmodligen är BEgroups nån grossist, har inte kollat. Sådana säljer som bekant inte över disk till privatpersoner och sällan smärre mängder, frågar nog typ hur många ton rör behöver du? :-(
Inte desto mindre kan det ibland gå att googla fram grossisters lokala återförsäljare via deras hemsidor.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inget företag som svetsar rostfritt där du bor (var det längst in i Gävlebukten!?)

Själv bor jag i en liten håla. Det finns ett antal firmor som sysslar med just det här.

Fast det är kanske en fördel att bo på en liten ort. Nästan alla känner alla och som gammal hantverkare har man ju nå relation till de flesta yrkesmän.

Har försökt. Mailbombat varenda firma jag kan komma på men eftersom vi har Korsnäs och Sandvik inom några få mil så utför de flesta firmor bara jobb på dessa fabriker. Vilket förvisso kan förstås, privatpersoner har jag förstått kräver lite extra än stora företag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med en liten smed. Och ring, maila inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har försökt. Mailbombat varenda firma jag kan komma på men eftersom vi har Korsnäs och Sandvik inom några få mil så utför de flesta firmor bara jobb på dessa fabriker. Vilket förvisso kan förstås, privatpersoner har jag förstått kräver lite extra än stora företag...

Det största problemet är att du mailbombat.

En hantverkare tycker bara mail och datorer och sånt är nån riktig skit och bara nått som stör den ordnade verksamheten.

Bästa är som sagts, gå in till verkstaden och fråga snällt. Och stressa dom inte. Ha kontanta pengar att betala med. Brukar alltid ha gott om kontanter och ett antal hundralappar och lite annan växel att betala med om jag skulle få grejorna med en gång

Om det är nåt jag vill ha tillklippt och tex bockat, kan dom säga;"jag skall försöka ordna det till helgen" då är det ok för min del. Den firman jag går för det mesta har hittills alltid hållit vad de lovat.

Synd att jag inte skall till Stockholm under överskådlig tid - kanske inte ens före till Hösten - annars hade jag lätt köpt det du behöver. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick ett tips från en firma idag, som jag ska ringa imorgon....

Jag har en bekant som kan svetsa, men bokningen är ju lite svårare, men bara jag kan få tag på materialet och får 4 rör bockade på rätt ställe så är det småpotatis sen.

Kikade faktiskt förut på om jag skulle köpa svets själv och köra, men det blir så dyrt med prylarna och gasen att det inte var motiverat för att köpa in för n enstaka pryl..

Skickade mail för jag hade bilder på "hur det ska göras" så det skulle bli tydligare, men men..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid bra att ringa först, kolla om de har tid och möjlighet. Då har de en röst, en person. Ett mail är lätt att ignorera. Sedan kan man maila bilderna, och ringa tillbaka några dagar senare för att stämma av.

Ganska analogt alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går bra att svetsa rf-rör med pinne - om man är en bra svetsare. Vi andra kör med TIG. Det svåraste är att bocka rören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fått tag på rör för 220 kr/m av EN 1.4404 - klassen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men visst måste befintlig pulpit vara i EN 1.4404 - klassen? Det är ju den som tål marina miljöer och pulpiten är väll lika gammal som båten och ser fin ut..

Jagar nu firma som kan bocka rören... Inte lätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Har ni Hydroscand på orten?

De mer avancerade massproduktionerna görs i Hudik.

Men styckebockning kan lokalkontoren.

Hydroscand har varit tjänstvillig mot privatpersoner och billiga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni Hydroscand på orten?

De mer avancerade massproduktionerna görs i Hudik.

Men styckebockning kan lokalkontoren.

Hydroscand har varit tjänstvillig mot privatpersoner och billiga

Det har jag! Ringde dem men han var osäker. De har en Ercolina-maskin med trissor för 25 mm, men de hade aldrig bockat rostfritt utan mest hydralrör...

Fick tips om en firma 4 mil härifrån, ska försöka nå dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...