Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
TommyVega

Långseglare söker partners.

Rekommendera Poster

hej.

 

Jag skaffade i hösts en Albin Vega och går i långseglingsdrömmar. Efter att har rustat, planerat och läst under hösten och vintern är det nu dax för sjösättning. fast mycket arbete kvarstår. Jag hade tidigare hoppats på att några bekanta oxo ville långsegla med mej, men börjar nu inse att jag kommer antagligen behöva söka mej utanför min bekantskapskrets för att hitta seglingspartners.

 

Min plan är att rusta och förbereda båten i sthlm under våren, segla den för att testa båten och mej själv i östersjön under sommaren, och mot slutet av sommaren segla ner till Kanarieöarna, och runt jul segla över Atlanten. Planen är ambitiös men inte orimlig, tycker jag. jag försöker oxo vara ödmjuk inför att allt inte alltid går som planerat.

 

Jag har haft två segelbåtar innan, och är van vid att behöva lära mej själv och ta ansvar för seglingen själv, men jag saknar erfarenhet av långsegling och segling på öppna vatten. Jag har en plan men förstår oxo att den antagligen kommer att förändras på vägen och är öppen för andra idéer och lösningar. Jag kommer att segla med förhållandevis låg budget.

 

Jag söker någon som oxo vill segla över atlanten! Och någon som hellre vill "delta" än "hänga med". Min önskan är att hitta en eller flera personer att dela båten med och göra planer tillsammans, jag har inget intresse av att vara "kapten" eller "ägare" utan vill göra saker tillsammans. Men jag är oxo öppen för någon som bara vill följa med vissa etapper eller som "crew" eller dyrligt.

Om du tycker detta passar mej, eller om du har andra idéer som kanske skulle passa mej, tveka inte på att höra av dej.

 

MVH

Tommy

 

250@riseup.net

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa saker jag alltid reagerar på.  :ph34r:

 

Du kan aldrig bli "kapten" på din båt hur mycket du än äger den - så till vida du inte har sjökaptensexamen.

 

Däremot är det alltid en som är befälhavare ombord och har det yttersta juridiska ansvaret. Detta oavsett hur mycket seglatsen bedrivs i gemensam och helt demokratisk anda och i all samförstånd.

 

Befälhavarens ord är till syvene och sist lag. Att inte följa befälhavarens order är ju myteri.

 

Befälhavaren behöver inte va ägaren, men bör va utsedd och har tagit på sig ansvaret innan man kastar loss.

 

Det finns ett gammalt talesätt som lyder ungefär; "The only way to get a good crew is to marry one."  :wub: 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett häftigt äventyr!

 

Ett litet tillägg till toaens inlägg, eller två kanske rättare sagt...

Jag reagerar ofta över hur bråttom det är att komma iväg.  Köpa en båt på hösten för att sticka sommaren efter... De flesta framgångsrika långseglare jag har hört talas om/läst om har ägt och seglat sina båtar i flera år innan de faktiskt sticker. Alternativt har de köpt båtar som redan är "tried and tested" inkl sin utrustning.

 

Det andra är viljan att dela det mycket begränsade utrymmet i en Vega månader i sträck med (i början) okända människor.

Jag tycker att jag är rätt tolerant och lättsam av mig och har inte superhöga krav på bekvämlighet, men jag skulle nog inte sticka ut på långsegling/atlantöverfart med nån jag rekryterat på internet i en Vega.

 

Ursäkta sidospåret, men det är inte första gången jag reagerar över det.... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eller så blir det som för mig - jag kom aldrig iväg.

 

Skulle jag komma loss från ekorrhjulet och sticka nu, skulle jag ta min gamla Storfidra -25 fot - och sätta i stånd. 

 

Ganska lagom båt för max en man av min storlek.. 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Låter som ett bra äventyr!

 

Jag planerar också en långsegling och sitter i en liknande sits som du. Jag och en kompis är de enda som ska vara med hela tiden, men vi kände att det vore roligt om vi kunde utöka besättningen till och från.

 

Jag la ut en tråd på couchsurfing (som för mig varit fantastiskt tidigare) och fick mängder av svar från olika personer. De allra flesta har goda referenser och min erfarenhet är att det är mestadels helylle och intressanta människor där. Sedan är det ju omöjligt att veta hur folk blir efter en tid på en liten båt.

 

Jag har själv funderat en del på det JonasP och jag själv skriver: alltså hur ställa sig till att resa en längre sträcka med okända människor? På min resa kommer det i alla fall hoppa på lite olika personer som jag inte träffat. De kanske följer med en vecka eller två, men mer har jag inte velat utlova på förhand eftersom man kanske vantrivs med varandra, men det har de som följer med såklart förståelse för.

 

Lycka till hur som haver! Det kommer bli fantastiskt, och vi ses på bräckta böljan blå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska tillägga att min fundering gäller storleken på båt. Rör det sig om en större båt så skulle jag inte ha några större betänkligheter.

Det är just att segla en så väldigt liten båt med okända som är grejen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

 

Jag skaffade i hösts en Albin Vega och går i långseglingsdrömmar. Efter att har rustat, planerat och läst under hösten och vintern är det nu dax för sjösättning. fast mycket arbete kvarstår. Jag hade tidigare hoppats på att några bekanta oxo ville långsegla med mej, men börjar nu inse att jag kommer antagligen behöva söka mej utanför min bekantskapskrets för att hitta seglingspartners.

 

Min plan är att rusta och förbereda båten i sthlm under våren, segla den för att testa båten och mej själv i östersjön under sommaren, och mot slutet av sommaren segla ner till Kanarieöarna, och runt jul segla över Atlanten. Planen är ambitiös men inte orimlig, tycker jag. jag försöker oxo vara ödmjuk inför att allt inte alltid går som planerat.

 

Jag har haft två segelbåtar innan, och är van vid att behöva lära mej själv och ta ansvar för seglingen själv, men jag saknar erfarenhet av långsegling och segling på öppna vatten. Jag har en plan men förstår oxo att den antagligen kommer att förändras på vägen och är öppen för andra idéer och lösningar. Jag kommer att segla med förhållandevis låg budget.

 

Jag söker någon som oxo vill segla över atlanten! Och någon som hellre vill "delta" än "hänga med". Min önskan är att hitta en eller flera personer att dela båten med och göra planer tillsammans, jag har inget intresse av att vara "kapten" eller "ägare" utan vill göra saker tillsammans. Men jag är oxo öppen för någon som bara vill följa med vissa etapper eller som "crew" eller dyrligt.

Om du tycker detta passar mej, eller om du har andra idéer som kanske skulle passa mej, tveka inte på att höra av dej.

 

MVH

Tommy

 

250@riseup.net

Hej! Hur går det för dig att hitta seglarkompis? Jag har liknande planer å är precis på gång med segelkurs nu men har ingen båt ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att inte planera ihjäl sig när man ska ut men jag håller med i att folk inte lär känna sina båtar eller sig själva innan de sticker.

Att bo så nära inpå varandra som man gör i en liten segelbåt testar verkligen ens tålamod och det är lätt att det skär sig tyvärr.

 

Kan du vänta ett år och ta en tur i Sverige för att lära känna båten och dig själv (i båten) lite mer så är det bra, det är framförallt ett bra sätt att se så att allt fungerar ok på själva båten. Det är lite drygt att upptäcka att saker inte fungerar halvvägs över till Skottland när man kunde upptäckt tidigare. Jag har lyckats komma iväg två gånger nu och det är faktiskt riktigt skönt, dock har jag sluppit leta crew men kan komma med förslag om det är nåt annat du undrar. Bara att skicka PM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag förstår att det kan vara svårt att hitta en bra seglingspartner på internet. Om ja fick välja så skulle jag segla med en vän jag har känt 10år och som delar mitt seglingsintresse, men nån sån känner jag inte. :(  men jag misströsta inge, folk hittar ju sina livspartners på internet nuförtiden ;)

 

jag ska såklart försöka testa och gå igenom båten så noga jag kan i sommar. o nu e jag typ arbetslös och jobbar på båten flera gånger i veckan. men jag håller med om at det ibland kan kännas lite tajt att komma iväg i år. men jag hoppas att det ska gå!

 

@odysseus65:

jag letar fortfarande. jag har kontakt med lite olika intresserade personer, men det hela är fortfarande otydligt. maila mej gärna! så kan vi prata mer, jag e helt klart intresserad av vem du är och hur du tänker kring segling.

 

Redigerad av TommyVega

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den polare jag skulle segla med hoppade nyss av vårt projekt. Hoppa på min båt! :)

 

Hittar du folk via couchsurfing eller 7knots förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går också i dom tankarna. Jag köpte min storfidra förra våren och håller på att rusta lite smått. Jag vet inte när jag kommer komma iväg, det kostar ju en del är rusta båt. Jag har lite erfarenhet av Långsegling har seglat Ängelholm- Las Palmas med ett craw jag träffa på nätet. Jag hitta dom två veckor innan vi seglade iväg. Det är inget jag rekommenderar men det va äventyr vill jag lova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@hultan:

 

haha, nä jag fattar att det kan vara lite rysk roulette. jag hoppa att jag kan hitta ett crew lite innan dess. men det är en svår avvägning för mej, helst skulle jag velat hitta någon i höstas, men jag vill inte skrota min plan att komma iväg i år så länge det finns hopp. men d kostar ju en del att rusta en båt, även fast jag gör det så låg budet som det går, tror jag. så det ekonomiska är en anledning till att det vore värdefullt för mej att hitta en seglingspartner nu.

 

Hur känns det med storfidran? det va mitt andra alternativ jämte vega. verkar vara en båt som skulle passa mej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den känns bra! Det lilla jag hann ut förra året. Har du hunnit lyft i hen i vattnet än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja budget varianten har vi nog alla.. Jag vill skaffa mig mer erfarenhet och mer utrustning eller annan båt innan jag drar långt långt. Jag funderar på Åland, Estland i sommar får se vad man hinner på 5 veckor. Vi kanske kan segla tillsammans fast i varsin båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja budget varianten har vi nog alla.. Jag vill skaffa mig mer erfarenhet och mer utrustning eller annan båt innan jag drar långt långt. Jag funderar på Åland, Estland i sommar får se vad man hinner på 5 veckor. Vi kanske kan segla tillsammans fast i varsin båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Om vi inte talar om en psykopat eller annat knepigt beteende så skulle jag vilja påstå att det är lika svårt att leva med en känd person som en okänd person på en båt. Jag seglade iväg med en käresta på en långtur till Medelhavet i sex månader i typ en Albin Vega och det var banne mig inte lätt.

 

Sen vill jag så klart ge dig all rätt att sticka iväg nu. Varför ska man gå hemma i en massa år och förbereda sig. Kanske passar det någon och klart bra med att man har full koll men har man inte det så får man det på vägen. Jag köpe båten på våren och stack iväg på min långtur två månader senare. Funka kanon. Risken med att gå här hemma och samla på sig en massa förberedelse är att man inte kommer iväg. Finns många exempel på det.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi inte talar om en psykopat eller annat knepigt beteende så skulle jag vilja påstå att det är lika svårt att leva med en känd person som en okänd person på en båt. Jag seglade iväg med en käresta på en långtur till Medelhavet i sex månader i typ en Albin Vega och det var banne mig inte lätt.

 

Det är väl det som är lite av min tanke.

1. Om en inte känner den andra sen innan så är det svårt att veta om det är en "psykopat" eller någon med annat "knepigt beteende".

2. Det är svårt nog med någon en känner och tycker om, så som en käresta. Hur svårt kan det då inte bli med någon okänd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa saker jag alltid reagerar på.  :ph34r:

 

Du kan aldrig bli "kapten" på din båt hur mycket du än äger den - så till vida du inte har sjökaptensexamen.

 

Däremot är det alltid en som är befälhavare ombord och har det yttersta juridiska ansvaret. Detta oavsett hur mycket seglatsen bedrivs i gemensam och helt demokratisk anda och i all samförstånd.

 

Befälhavarens ord är till syvene och sist lag. Att inte följa befälhavarens order är ju myteri.

 

Befälhavaren behöver inte va ägaren, men bör va utsedd och har tagit på sig ansvaret innan man kastar loss.

 

Det finns ett gammalt talesätt som lyder ungefär; "The only way to get a good crew is to marry one."  :wub: 

 

 

 

Haha men ärligt!?

Redigerad av sailingbaydreamer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat med massor av människor som jag träffat via diverse sidor på internet. Dom flesta är helt toppen och en liten klick har fungerat mindre bra! Min erfarenhet är att majoriteten av människor som dras till ett äventyr som att segla jorden runt är "sköna" människor!

 

Jag tror nästan det kan vara lika bra eller ibland till och med bättre att inte ha känt varandra i 10 år innan man seglar ihop!

 

Det behöver heller inte vara skrivet i sten att man seglar ihop hela varvet runt, inget fel med att byta ut "crewet" längs resans gång!

 

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.yttyytyt

 

Jag skaffade i hösts en Albin Vega och går i långseglingsdrömmar. Efter att har rustat, planerat och läst under hösten och vintern är det nu dax för sjösättning. fast mycket arbete kvarstår. Jag hade tidigare hoppats på att några bekanta oxo ville långsegla med mej, men börjar nu inse att jag kommer antagligen behöva söka mej utanför min bekantskapskrets för att hitta seglingspartners.

 

Min plan är att rusta och förbereda båten i sthlm under våren, segla den för att testa båten och mej själv i östersjön under sommaren, och mot slutet av sommaren segla ner till Kanarieöarna, och runt jul segla över Atlanten. Planen är ambitiös men inte orimlig, tycker jag. jag försöker oxo vara ödmjuk inför att allt inte alltid går som planerat.

 

Jag har haft två segelbåtar innan, och är van vid att behöva lära mej själv och ta ansvar för seglingen själv, men jag saknar erfarenhet av långsegling och segling på öppna vatten. Jag har en plan men förstår oxo att den antagligen kommer att förändras på vägen och är öppen för andra idéer och lösningar. Jag kommer att segla med förhållandevis låg budget.

 

Jag söker någon som oxo vill segla över atlanten! Och någon som hellre vill "delta" än "hänga med". Min önskan är att hitta en eller flera personer att dela båten med och göra planer tillsammans, jag har inget intresse av att vara "kapten" eller "ägare" utan vill göra saker tillsammans. Men jag är oxo öppen för någon som bara vill följa med vissa etapper eller som "crew" eller dyrligt.

Om du tycker detta passar mej, eller om du har andra idéer som kanske skulle passa mej, tveka inte på att höra av dej.

 

MVH

Tommy

 

250@riseup.net

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi söker just nu 2 tjejer eller killar som vill segla med oss i Fiji i 3 veckor och sedan hela vägen till Nya Zeeland! Hela resan beräknas ta ca 8 veckor och start datumet är satt till den 10/10-2016.

 

Kolla in www.baydreamer.se för mer detaljerad information!

 

 

mvh

 

 

Daniel 6 Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...