andreaso 1 Postad 21 April , 2015 Hej, Sneglar på en Flipper 535 Sunfish med en Yamaha 75hk 2-taktare från -86. Tror båten passar oss perfekt och 75hk verkar lagom. Är dock lite orolig för åldern på motorn. Spontant tänker jag att en äldre 2-taktare är enkel i konstruktionen och alltid går att laga. Men det är typ det enda positiva jag kan komma på. Någon som har lite tips om vad man bör kolla på dessa motorer? Hur ser driftkostnader (service och delar) ut jämfört med modernare 4-t motorer? Kan man räkna med att det finns något pulver kvar i en så gammal motor? Kommer den att väsnas så att svärmor vägrar åka med? Jag förstår att mycket beror på hur många timmar, hur hårt motorn körts och hur den servats. Men jag gissar att den använts normalt och servats väl. Båt och motor ser iaf välvårdade ut på bild. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 April , 2015 Placera svärmor så nära motorn som möjligt så löser nog sig det problemet. Att kolla på är väl bara att köra den och se om den går jämt och fint även på tomgång och den startar lätt då är det ju komp kvar i den, samt att lossa lite på pluggen vid växelhuset och kolla efter så den inte går på olja liknade Baileys. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 14 Postad 21 April , 2015 Vet ej om det är auto-lube på en 85;a, men kontrollera att det fungerar. Servicemässigt så är en fyrtaktare dyrare att serva. Oljebyte och kamremsbyte (ej på Suzuki). Tvåtaktare är väl i princip bara stift och eventuellt luftfilter som skall bytas/rengöras. Precis som nikitalord skriver, så kontrollera oljan i växelhuset. Se också till att impeller är bytt. Motorn är ju 30 år, så det bör solklart avspegla sig i båtens pris, tycker jag. Hade du tex varit beredd att ge ca 80.000:- mer för båten om det suttit en helt ny motor på båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 21 April , 2015 Den motorn har inte separat oljesmörjning ( autolube ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreaso 1 Postad 21 April , 2015 Tack för svaret! 80 000kr mer vill jag ju inte betala. Båt och motor går för 49 000kr. Ingen aning om det är ett bra pris. Liknande båtar med 50hk 4-t brukar ligga runt 75 000kr. Jag tror dock att 50hk är i klenaste laget, så om en 2-t 75hk från -86 fortfarande levererar väljer jag den alla dagar. Vet ej om det är auto-lube på en 85;a, men kontrollera att det fungerar. Servicemässigt så är en fyrtaktare dyrare att serva. Oljebyte och kamremsbyte (ej på Suzuki). Tvåtaktare är väl i princip bara stift och eventuellt luftfilter som skall bytas/rengöras. Precis som nikitalord skriver, så kontrollera oljan i växelhuset. Se också till att impeller är bytt. Motorn är ju 30 år, så det bör solklart avspegla sig i båtens pris, tycker jag. Hade du tex varit beredd att ge ca 80.000:- mer för båten om det suttit en helt ny motor på båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreaso 1 Postad 21 April , 2015 Tack för tipset! Ska definitivt kolla oljan! Placera svärmor så nära motorn som möjligt så löser nog sig det problemet. Att kolla på är väl bara att köra den och se om den går jämt och fint även på tomgång och den startar lätt då är det ju komp kvar i den, samt att lossa lite på pluggen vid växelhuset och kolla efter så den inte går på olja liknade Baileys. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 21 April , 2015 Hej, Sneglar på en Flipper 535 Sunfish med en Yamaha 75hk 2-taktare från -86. Tror båten passar oss perfekt och 75hk verkar lagom. Är dock lite orolig för åldern på motorn. Spontant tänker jag att en äldre 2-taktare är enkel i konstruktionen och alltid går att laga. Men det är typ det enda positiva jag kan komma på. Någon som har lite tips om vad man bör kolla på dessa motorer? Hur ser driftkostnader (service och delar) ut jämfört med modernare 4-t motorer? Kan man räkna med att det finns något pulver kvar i en så gammal motor? Kommer den att väsnas så att svärmor vägrar åka med? Jag förstår att mycket beror på hur många timmar, hur hårt motorn körts och hur den servats. Men jag gissar att den använts normalt och servats väl. Båt och motor ser iaf välvårdade ut på bild. /Andreas Hej, Du kanske fått svar på dina frågor, men här är annars de tips jag kan delge: En tvåtaktare är enklare att skruva på än en fyrtaktare, ja. Det du bör ha i åtanke är att grejerna suttit där i detta fallet ca 30år. Har motorn gått i saltvatten kan det sitta duktigt. Tvåtaktare med förgasare drar mer bensin än fyrtaktare. Reparationsmässigt brukar det finnas gott om begagnade delar att få tag i. Använder man båten som jag några turer per år för att åka o bada och någon eller några fisketurer blir bensinåtgången en droppe i havet i det hela. Fördelen med tvåtaktaren är att den kräver så lite service. Har motorn du funderar på servats och använts normalt kommer den troligen gå många år till. Kolla så växlarna går i som de ska och att kylvatten kommer. Om möjligt mät kompressionen. En 30år gammal utombordare är heller inte lika stöldbegärlig som en ny. Lycka till! //Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 22 April , 2015 Har en 80 HK Yamaha 86 årsmodell och den fungerar klockrent, när jag köpte båten kollade jag (Efter provkörning) oljan i drevet så att det inte fanns vatten i den kollade kylstrålen , detta var OK så efter 3 problem fria säsonger har jag på hösten bara kört ur all bensin gjort rent kollat smörjt upp tiltat ned motorn så allt vatten rinner ur sedan in i i ladan för vintern /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 22 April , 2015 Hej, mycket har redan sagt men här är min checklista för att kolla: 1. ..skäddan efter ovanlig våldsverkan 2. ..att propelleraxeln är rak 3. ..att propellern inte är onödigt naggad 4. ..att skruvarna vid underhuset faktiskt inte ser ut att ha ärgat fast ett decennium 5. ..att växelhusoljan inte är vattensolkig 6. ..att skvallerstrålen är stark och inte dör av vid gas 7. ..att tändstiften inte ser totalbrända ut samt att där inte finns något metallspån 8. ..att det inte finns några klara missfärgningar på toppen som tyder på överhettning 9. ..att om det är möjligt komptesta motorn (tar 5 min) 10. ..lätta från styrningen och känna att allt löper välsmort 11. ..vanskligt mycket rost kring själva häng och tiltanordningen (rost ok, men om det börjar bli skört kan det bli jobbigt) 12. ..testa ev trim och tilt samt spana efter läckande hydralik ..OCH självfallet spänna ögonen i säljaren och fråga om hur han har gjort med impellerbyten och växelhusoljabyten SAMT provköra motorn från kall till varm + tomgång till maxgas (svårt på land) och lyssna efter missljud/vinanden. Sker test i vattnet skulle jag även kolla vattnet runt om kring båten, spec vid nersänking av motorn - då kan du se om det finns tendenser till läckande växelhusolja. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser