Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
trader-traktorn

båt till 30hk

Rekommendera Poster

Haloj alla!

Ni som har bättre båt erfarenhet än jag. Om ni hade haft en 30hk motor med kort rigg liggandes med möjlighet till både rorkult och reglage och kort rigg vad hade ni köpt för båt att montera motorn på? Den ska användas som fritidsbåt och lite fiske. Tacksam för svar!

Mvh Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror kanske lite på vad du har för vatten omkring dig. Jag hade satsat på en styrpulpet mellan säg 4,2 och 4,5m. Då får du en allsidig båt som passar till både transport, fiske, bad, enklare vattensport och mycket annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Scouta runt på blocket inom den radie du känner dig manad att åka till. Jag håller med föregående talare och skulle satsa på någon liten styrpulpet. Många finnar kom med kort rigg 70-80tal; Särki, Lami, Lohi och allt vad de heter. Ganska vanligt att kortriggade båtar idag säljs motorlösa eftersom utbudet av kortriggade motorer sjunker för varje år - allt nytt är i princip långriggad i denna storleksklassen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEJ

Jag kan nog tipsa om ett par.

Ryds hajen Gammal och otroligt ärlig båt i sjön o duktigt sjövärdig. dock ingen innerline i den så spöhållare mm får man hitta lite tricks till. monterade själv en regel genom relingen och skruvade mina i. finns både med o utan styrpulpet tror jag.

Uttern 440 en gammal styrpulpet som är ganska lättdriven o hyffsat sjövärdig.

Örnvik 481 ytterligare en utan innerline och har åkt med en 45 hk som var lite stor för den då den blev lätt i i fören vid sådär 2 meter sjö och hårda kulingvindar.

Finns även som gt tror jag och då har den innerline.

Lohi 465 aldrig åkt själv.

Cresent 465 klinkbyggd och kanske motorn blir lite stor. 

uttern 495 ytterliggare en klinkbyggd 

Särki 425 en med innerline och lättdriven 

Finns garanterat fler.

MVH Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kika på en Ryds 430 gt, fungerar till det mesta och du får en båt med ratt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger en vator 14 på blocket, men kanske fel del av landet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger en vator 14 på blocket, men kanske fel del av landet.

Min gamla såg jag nu när jag sökte! En ägare innan mig och en ägare efter mig och nu uppenbarligen på firman. Har han inte gjort något galet senaste året så är det den i RIKTIGT bra skick. Nya däck på trailern. Hade 30 hk på den och den går utan bara.. 40 kan behöva stärkt spegel, men vad vet jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite kul att företaget lagt ut den i kategorin 12+ meter ;-)

Men den såg fin ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite kul att företaget lagt ut den i kategorin 12+ meter ;-)

Men den såg fin ut.

Ofta dom lägger in båtarna på fel ställe rätt irriterande. Dom skriver fot eller cm istället för meter,

Förlåt för OT.

Min båt är 4,2 meter och gör 27 knop med 25 hk, så något i den storleken kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...