Philip_83 0 Postad 20 April , 2015 Hej! Har nyligen köpt en Ryds 510 GTI med 75 hk Mercury Optimax. Allt fungerar bra bortsett från att trimmätaren (som sitter mellan hastighets- och varvmätaren) slutade fungera när jag var ute och körde igår. Den har helt enkelt fastnat i översta läget (up på mätaren). När jag vrider nyckeln till on så åker den tillbaka några millimeter för att sen sakta gå tillbaka till översta läget. Jag vet att den fungerade när jag lämnade bryggan och att det måste ha hänt under färd. Har kollat så att samtliga kablar sitter i under pulpeten. Jag har någonstans läst att det ska sitta en givare på någonstans på motorn och att den kan haka upp sig, vet dock inte om det finns en sån på en Optimax från 2009 (läste även att det oftast förekom på äldre motorer)?. Är det någon som råkat ut för samma fel och lyckats hitta en lösning? Många anser att trimmätaren inte har någon egentlig funktion då man känner när motorn är i rätt läge, jag skulle ju dock gärna se att den fungerar oavsett vad. Tack på förhand!/Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 20 April , 2015 Hej Philip. Jag har haft både Optimax 90 och 175. På 175, som jag hade senast, satt trimsensorn i ändan av övre tiltcylindertappen, men på 90 (=75) var den utformad som en vipparm som rörs mot bracketen i närheten av vippan för att låsa motorn i upptiltat läge. Om du tiltar upp motorn allt så ser du sensorn med vipparmen på vänster sida av motorn (bakifrån sett). Du kan kolla att den fungerar genom att med tändningen på och motorn helt upptiltad röra vipparmen sakta fram och tillbaka och samtidigt titta på trimvinkelmätaren. Rör sig inte mätaren som den skall är sannolikheten stor för att sensorn är sönder. Kan ju naturligtvis vara något annat fel, men det är inte ovanligt att dessa går sönder på Optimax. Sen är det ju en ganska intressant procedur att kalibrera dessa sensorer (om du har Smart Craft mätare), men jag skulle inte tro att kalibreringen fått fnatt sådär mitt i allt. Info i alla fall här: Länk På sid 3-16 finns info om hur man kalibrerar trimmätaren (förutsatt att du har Smart Craft-system med SC1000 mätare och tillhörande digital trimsensor). Jag minns att det var lite klurigt det där men jag tror att "Trim full up" är det högsta läget som du vill att mätaren skall reagera (trim områdets högsta punkt) och "Trim to trailer point" betyder att motorn tiltas helt upp. Kan ha varit tvärtom också. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Philip_83 0 Postad 20 April , 2015 Hej Steff, Stort tack för bra svar! Jag vet att jag hittade armen som gör att motorn hålls i uptiltat läge igår, men den spärren är inte densamma som vippan du hänvisar till antar jag? Skulle det kunna vara någon kabel som lossnat i motorn? Funderade på att ta av motorkåpan och kolla det, vet du vilken kabel man isånafall ska leta efter? Var hyfsat blåsigt och tämligen hård sjö igår så låter inte helt osannolikt. Hej Philip. Jag har haft både Optimax 90 och 175. På 175, som jag hade senast, satt trimsensorn i ändan av övre tiltcylindertappen, men på 90 (=75) var den utformad som en vipparm som rörs mot bracketen i närheten av vippan för att låsa motorn i upptiltat läge. Om du tiltar upp motorn allt så ser du sensorn med vipparmen på vänster sida av motorn (bakifrån sett). Du kan kolla att den fungerar genom att med tändningen på och motorn helt upptiltad röra vipparmen sakta fram och tillbaka och samtidigt titta på trimvinkelmätaren. Rör sig inte mätaren som den skall är sannolikheten stor för att sensorn är sönder. Kan ju naturligtvis vara något annat fel, men det är inte ovanligt att dessa går sönder på Optimax. Sen är det ju en ganska intressant procedur att kalibrera dessa sensorer (om du har Smart Craft mätare), men jag skulle inte tro att kalibreringen fått fnatt sådär mitt i allt. Info i alla fall här: Länk På sid 3-16 finns info om hur man kalibrerar trimmätaren (förutsatt att du har Smart Craft-system med SC1000 mätare och tillhörande digital trimsensor). Jag minns att det var lite klurigt det där men jag tror att "Trim full up" är det högsta läget som du vill att mätaren skall reagera (trim områdets högsta punkt) och "Trim to trailer point" betyder att motorn tiltas helt upp. Kan ha varit tvärtom också. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Philip_83 0 Postad 20 April , 2015 Hej Steff, Stort tack för bra svar! Jag vet att jag hittade armen som gör att motorn hålls i uptiltat läge igår, men den spärren är inte densamma som vippan du hänvisar till antar jag? Skulle det kunna vara någon kabel som lossnat i motorn? Funderade på att ta av motorkåpan och kolla det, vet du vilken kabel man isånafall ska leta efter? Var hyfsat blåsigt och tämligen hård sjö igår så låter inte helt osannolikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 21 April , 2015 Det kan som sagt vara att jag minns helt fel, men vippan jag hänvisade till torde finnas framför armen som håller upp motorn. Börja med att finna sensorn och gå sen vidare om den verkar va okej. Alltid bäst att börja i enklaste ändan. Sensorn skall finnas på insidan av "bracketen" så det kan hända att du ser den bättre om du tiltar upp motorn och tittar från höger sidan av motorn förbi tiltcylinderstången. Det kan ju hända att vippan helt enkelt lossnat från sensorn/gått av och då är det säkert svårare att se den. Kanske känna efter med handen hjälper. Ifall du skulle ha den versionen där sensorn är fast i tiltcylindertappen ser det ut ungefär så här: Länk I det fallet skruvar du helt enkelt loss sensorn och vrider på den samtidigt som du tittar på mätaren (tändningen på förstås). Ifall du har den versionen med vippan torde vippan synas någonstans i regionen där kabeln från sensorn i bilden övergår i skyddad kabel. Vill ännu påpeka att det är många år sen jag hade min Opti 90 så det kan hända jag minns fel var nånstans sensorn var placerad. Min torde ha varit årgång någonstans 2005-2007. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser