Gå till innehåll
lördag 22 mars 2025
Amanda31

Ta bort lack/fernissa

Rekommendera Poster

På en av mina durkar har lacken bubblat sig och det har blivit stora bleka fläckar. Samtidigt sitter den stenhårt. Men inte mycket att göra, jag måste ta bort och lacka om. Och jag måste ta bort all lack på durken. Tips på hur man får bort stenhårt sittande lack? Finns det någon genväg eller måste jag slipa tills det är borta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmepistol och skrapa. Se till så skrapan är vass och att du inte bränner trät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man lätt på handen så är det bättre krut med gasollampa. 

Skrapa eller spackelspad, runda hörnen så blir det inga snedskär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man inte gjort detta förut så är det otroligt lättare och mindre riskfritt med varmluftspistol jämfört med gasolbrännare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man inte gjort detta förut så är det otroligt lättare och mindre riskfritt med varmluftspistol jämfört med gasolbrännare.

Ja, gasolbrännaren är betydligt lurigare. Faran med varmluften är att man får värma för länge så att lacken istället tränger in. Viktigt att träna på något där misstag inte spelar någon roll innan man ger sig på de värdefulla objekten.

Har man jobbat med varmluften så kan det vara kul att testa med gasolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Speedheater.

På Träbåtsakuten har en driftg kille exprimenterat med en Jula terassvärmare för att få samma funktion till ett rimligare pris.

Sökord : fattigmans speedheater.

Tänker faktskt prova , 599:- spänn är jag beredd att gamla med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går att slipa med slipmaskin eller att köra värmepistol + skrapa. Värmepistol fungerar inte på 2-komponentslack har jag hört. Har ej testat själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvåkomp måste du komma upp i polymerens sönderdelningstemp oftast över tvåhundra grader. Även med risk att skälva plasten koksar.

har sett ettmedel, biologiskt nedbrytbart.. sm man kletar på. Några timmar senare skrapar du bort 1cm tjock bottenfärg.

minns ej vad det heter. Spansk produkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Är det enkomponent så fungerar interstrip väldigt bra.

Jag såg att Amerikaner använde striper, men själv vågade jag inte av rädsla för att förstöra träet.

Men när jag hade en panel bortom räddning så provade jag, med lysande resultat.

Jag önskar jag hade gjort det för 10 år sedan.

Nu går det väldigt fort och säkert att fixa fanérat trä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvåkomp måste du komma upp i polymerens sönderdelningstemp oftast över tvåhundra grader. Även med risk att skälva plasten koksar.

har sett ettmedel, biologiskt nedbrytbart.. sm man kletar på. Några timmar senare skrapar du bort 1cm tjock bottenfärg.

minns ej vad det heter. Spansk produkt.

Låter alldeles för bra för att vara sant. Finns det, vill jag ha det. Är dock inte säker på att det är tvåkomp, kan vara enkomp också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...