Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Copernicus

Drev och propeller utan tulpaner

Rekommendera Poster

Hej,

Köpte Jotuns Aqualine som skall kunna användas till både drev och propeller. Har ett S-drev med foldingpropeller och undrar om någon har erfarenhet av att "måla" bronspropeller med självpolerande färg för att slippa havstulpaner. Kanske att svära i kyrkan att måla bronspropellern, men det blir onekligen mer miljömässigt att inte behöva slösa onödig energi på att vispa runt med tulpaner på propellern. Tankar? Synpunkter? Erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målade mitt segelbåtsdrev med just den färgen och hade inga tulpaner på den när jag tog upp båten i höstas så en funkar uppenbarligen. Botten som var målad med självpolerane färg hade däremot hel del snäckor. Har en propeller i plast (kiwiprop) så den målade jag med vanlig självpolerande bottenfärg vilket fungerade bra dvs ingen påväxt. Däremot så är det svårt att få färgen att stanna kvar på propellern oavsett propellertyp och färg eftersom den "snurrar" bort med tiden.

För några år sedan hade de allvetande äldre herrarna i båtklubben bestämt fått för sig att tuchpenna var mirakellösningen.. det var lite dålig stämning under den gemensamma upptagningen den hösten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för svaret. Låter bra att färgen fungerar på drevet också. Jag har Jotuns självpolerande bottenfärg på resten av undervattenskroppen, och där växer absolut ingenting, så jag har stora förhoppningar om Aqualine.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...