Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
LasseLu

Propeller AQ130, 280-drev och 2 ton båt?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Håller precis på att byta motor i båten till en nyrenoverad AQ130 (B20) i en Oxelö 26:a (ungefär 2 ton båt).

 

Propellern är dålig och behöver bytas. Tyvärr står det ingen stigning på den utan enbart 3510. Drevet är ett 280.

 

Den gamla motorn som var i relativt dåligt skick varvade ut, utan att öka i fart i sista delen av registret.

 

Någon som har en aning om vilken stigning det bör vara på en ny propp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ha ett utgångsläge har jag ett tips för att få veta vad du har för propeller: Gå in på http://www.propellerhub.com

Där finns enkla instruktioner för att få fram ungefärlig stigning på din propeller.

Själv har jag en tung båt med Volvo Penta AQ130 och 280 drev. Enligt sagda sidas instruktioner är min propeller uppmätt till 13,8x13,54, vilket jag tolkar som 15"x15". Min båt funkar prima med den här propellern, och jag har en marshfart på 10-11 knop vid 3800-4000 rpm.

Jag har två propellrar som båda har 15x17 instansat. De är olika tillverkning och har väldigt olika utformning på bladen. Dessa mätte jag upp till 14,2"x15,5" respektive 13,4x16,9, så det varierar minsann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...