Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
kobo_83

kylstråle Johnsson 40hk 70tal

Rekommendera Poster

Nån som har koll på vart kylstrålen ska komma ut. Ser bara några droppar och avgaser som kommer ut bak på riggeN ovanär ytan ska de finnas nån mer stråle eller kan jag anta att impellern är slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar man se rätt lätt om man tittar på motorn, annars Lossa kåpan så ser du vart slangen går ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog tveksamt om det överhuvudtaget ska komma någon separat kylvattenstråle på din modell...har du möjlighet att lägga upp en bild på motorn är det enklare att svara. Troligtvis spottar/fräser den ut kylvatten med avgaserna. 

 

//Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har haft en 40hk johnsson från 74 å på den var de ingen skvallerstråle, det är som littlebastard säger att allt kommer ut med avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm...detta med skvallerstrålar verkar ju vid första påseendet smått genialt, eller hur?
Superenkelt o pålitligt, vad kan egentligen gå fel med ett litet hål vars lilla vattenstråle indikerar bra flöde?
(Exempelvis elektriska givare för varningsglödlampor kan givetvis paja. Men knappast ett litet hål i riggen där en liten andel av kylvattenflödet trycks ut som indikator, hur kan hål paja kanske nån mer än jag tänker? Svar; de kan bli mindre och sättas igen av sjöväxt och korrosion.)

Nå, eftersom du kobo_83 i trådhuvudet uttryckligen ser "bara några droppar plus avgaser komma ut bak på riggen" så är det rimligt att anta att just din motormodell har detta med skvallerstråle. Tråden nedan bör rent av inrikta sig efter detta faktum!?

HÄR finns en bra sajt (här även översatt på kryckig googleska) som beskriver principen med skvallerhål mer noggrant, notera att vissa årsmodeller i länken - som f.ö. alltså gäller enbart 10-15 hästars Johnson av aktuell årgång - INTE hade skvallerhål ifrån fabriken. Det som i inledningen av mitt inlägg tycktes så självklart pålitligt (läs:hur kan borrade hål paja, månne rent av värre än elektriska prylar?) verkar modereras litet, eftersom motortillverkare "de facto" i vissa fall valt att utesluta skvallerhål så finns det nog även nackdelar!? Motortillverkare har väl för tusan örnkoll på för- och nackdelar, vem annars.
Vilka av fabrikörens givetvis svåra konstruktions-avvägningar som vinner från tid till annan har jag ingen koll på men är nyfiken, för självklart har motortillverkare rejäl koll på varje aspekt genom långa tester innan produktionsstart. Kanske forumtråden nedan därför kan belysa kylsystemets mer intrikata konstruktionsdetaljer så att även jag kan begripa!?

@Tugge: Vilken slang, vadå enkelt? Utred gärna. I utbordare insprutas väl kylvattnet i riggens lättmetall-kanaler utan nån "slang"?
(Avgaser är heta, förmodligen flera hundra grader. Att kyla dessa högt upp i riggen kan nog bidra till allmän motoravkylning via metallernas tempmässiga ledning, och måhända även bidra till ljuddämpning eftersom snabb kylning av gaser sägs påverka ljudhastigheten gynnsamt för ljuddämpning.) Nåväl, förmodligen har du inte nån sådan teknisk förklaring (vem f-n har egentligen det, och jakten på en sådan är väl kärnan i frågeställningen?) men inser förhoppningsvis ändå att dina svepande kategoriska synpunkter ovan knappast bidrar i sakfrågan?

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...