kobo_83 0 Postad 19 April , 2015 Nån som har koll på vart kylstrålen ska komma ut. Ser bara några droppar och avgaser som kommer ut bak på riggeN ovanär ytan ska de finnas nån mer stråle eller kan jag anta att impellern är slut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 19 April , 2015 Det brukar man se rätt lätt om man tittar på motorn, annars Lossa kåpan så ser du vart slangen går ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 21 April , 2015 Nog tveksamt om det överhuvudtaget ska komma någon separat kylvattenstråle på din modell...har du möjlighet att lägga upp en bild på motorn är det enklare att svara. Troligtvis spottar/fräser den ut kylvatten med avgaserna. //Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 22 April , 2015 jag har haft en 40hk johnsson från 74 å på den var de ingen skvallerstråle, det är som littlebastard säger att allt kommer ut med avgaserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 April , 2015 (redigerade) Hmm...detta med skvallerstrålar verkar ju vid första påseendet smått genialt, eller hur?Superenkelt o pålitligt, vad kan egentligen gå fel med ett litet hål vars lilla vattenstråle indikerar bra flöde? (Exempelvis elektriska givare för varningsglödlampor kan givetvis paja. Men knappast ett litet hål i riggen där en liten andel av kylvattenflödet trycks ut som indikator, hur kan hål paja kanske nån mer än jag tänker? Svar; de kan bli mindre och sättas igen av sjöväxt och korrosion.)Nå, eftersom du kobo_83 i trådhuvudet uttryckligen ser "bara några droppar plus avgaser komma ut bak på riggen" så är det rimligt att anta att just din motormodell har detta med skvallerstråle. Tråden nedan bör rent av inrikta sig efter detta faktum!?HÄR finns en bra sajt (här även översatt på kryckig googleska) som beskriver principen med skvallerhål mer noggrant, notera att vissa årsmodeller i länken - som f.ö. alltså gäller enbart 10-15 hästars Johnson av aktuell årgång - INTE hade skvallerhål ifrån fabriken. Det som i inledningen av mitt inlägg tycktes så självklart pålitligt (läs:hur kan borrade hål paja, månne rent av värre än elektriska prylar?) verkar modereras litet, eftersom motortillverkare "de facto" i vissa fall valt att utesluta skvallerhål så finns det nog även nackdelar!? Motortillverkare har väl för tusan örnkoll på för- och nackdelar, vem annars.Vilka av fabrikörens givetvis svåra konstruktions-avvägningar som vinner från tid till annan har jag ingen koll på men är nyfiken, för självklart har motortillverkare rejäl koll på varje aspekt genom långa tester innan produktionsstart. Kanske forumtråden nedan därför kan belysa kylsystemets mer intrikata konstruktionsdetaljer så att även jag kan begripa!?@Tugge: Vilken slang, vadå enkelt? Utred gärna. I utbordare insprutas väl kylvattnet i riggens lättmetall-kanaler utan nån "slang"?(Avgaser är heta, förmodligen flera hundra grader. Att kyla dessa högt upp i riggen kan nog bidra till allmän motoravkylning via metallernas tempmässiga ledning, och måhända även bidra till ljuddämpning eftersom snabb kylning av gaser sägs påverka ljudhastigheten gynnsamt för ljuddämpning.) Nåväl, förmodligen har du inte nån sådan teknisk förklaring (vem f-n har egentligen det, och jakten på en sådan är väl kärnan i frågeställningen?) men inser förhoppningsvis ändå att dina svepande kategoriska synpunkter ovan knappast bidrar i sakfrågan? Redigerad 23 April , 2015 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser