wertix 0 Postad 19 April , 2015 Har ett 110S-drev som sjövattenkranen kärvat igen på och jag funderar nu på att byta ut den. Är det någon här som gjort detta och har några tips på vad man ersätter den med för ventil (dimension och typ)? Går det lätt att få loss kranen från drevet med en skiftnyckel? Har inte så mycket utrymme att spela på och är det krångligt att få loss är det kanske bättre att plugga igen kranen och montera sjövattenintag någon annanstans? Tacksam för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bukis 1 Postad 19 April , 2015 Hej Jag har plockat bort min gamla kran som läckt genom gängorna. Har beställt nytt, i något plast/kompositmaterial.. volvo penta! Jag blev tvungen att plocka bort en av bultarna mellan drev och motor för att kunna snurra ut kranen.. den skruvades enkelt av med skiftnyckel.. Jag återkommer när jag fått hem grejerna o meddelar om det passar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 26 April , 2015 Jag köpte en vanlig kulventil på båtaffären, inget konstigt alls. Se bara till att få rätt dimension. Ta med den gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wertix 0 Postad 30 April , 2015 Tog mig an den gamla kranen igår med skiftnyckel och blocknyckel och lätt var det inte men det gick bra tillslut Ett tips till andra som vill försöka sig på samma övning framöver är att använda två nycklar så att man kan trycka med den ena och dra med den andra samtidigt. Upptäckte att detta var enda sättet att få tillräckligt med kraft i och med det mycket begränsade utrymmet i motorrummet. Köpte en ny kulventil i mässing (3/8") igår och ska testa att montera den nästa vecka. Någon som har tips på hur man bäst tätar den? Funderar på gängtejp eftersom det också isolerar mässingen från aluminiumdrevet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 3 Maj , 2015 Tog mig an den gamla kranen igår med skiftnyckel och blocknyckel och lätt var det inte men det gick bra tillslut Ett tips till andra som vill försöka sig på samma övning framöver är att använda två nycklar så att man kan trycka med den ena och dra med den andra samtidigt. Upptäckte att detta var enda sättet att få tillräckligt med kraft i och med det mycket begränsade utrymmet i motorrummet. Köpte en ny kulventil i mässing (3/8") igår och ska testa att montera den nästa vecka. Någon som har tips på hur man bäst tätar den? Funderar på gängtejp eftersom det också isolerar mässingen från aluminiumdrevet.. Skruvade bort min ventil i morse. Jävlar vad den satt! Men till slut kom den runt. Men som bukis skriver så blev jag också tvungen att demintera en bult mellan drev och motor för att kunna snurra runt kranen. Skall för övrigt plugga igen i mitt drev och ta kylvatten från pentryts sjövattenintag. Anledning att kranen i drevet på vår båt är hopplös att komma åt. Flytande gängtätning? Det där med att gängtejpen "isolerar" mellan metallerna - fungerar det verkligen? Tejpen skärs väl sönder med en gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser