rejas 249 Postad 19 April , 2015 Hejsan! En riktigt onödig fråga, men ibland hänger man upp sig på detaljer. Vårt gamla Silva 200 ekolod fick spunk några gånger i fjol. Äntligen får man köpa nytt. Detta är roligt! Men nu till frågan. I vår förra båt visade ekolodet djupet under kölen. Den gamla loggen på vår nuvarande båt visade djupet som det var (ungefär från ytan). Detta kändes konstigt till en början men känns nu väldigt vettigt. Står det 2.5m så är det 2.5 meter djupt. Smaken är så klart som baken, men nu när jag klickade runt i det nya systemet (som inte är monterat ännu) så fastnade jag på denna inställning. Skall jag kompensera ner till spetsen på kölen, eller rent av negativt till vattenlinjen? Svåra beslut. Vilket som funkar, det är jag så klart medveten om. Undrar hur ni gör och kanske framför allt motivering till varför :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 19 April , 2015 Jag har valt bort ekolod, vill ha så lite prylar att hålla koll på som möjligt. Under gång är det helt ointressant med hur mycket fritt vatten det är under kölen, för skulle det visa sig vara för lite hinner man ju ändå inte få stopp på båten... De enda gångerna jag saknar ett lod är när jag söker mig in i en naturhamn. Skulle jag ha haft ett lod hade jag i så fall monterat givaren så långt föröver det går, sedan ställt in det på verkliga djupet. Orsaken är enkel - båten är inte lika djup överallt, så det kan vara helt OK med en meter djupt trots att båten sticker 1,5 meter - beroende på hur och var det är så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 19 April , 2015 Kör utombordare, så det är ju sällan jag har behov av lodet för att hitta tillräckligt med vatten att åka på, däremot är det alltid påslaget, eftersom det sitter i plottern. När jag har helbild sjökort eller annan info ligger alltid djupsiffrorna uppe i högra hörnet så jag kan jämföra med djupkurvor och färger på kortet. När vi fiskar eller närmar oss fiskevatten så åker ekolodsbilden fram för att hitta lämpliga bottenformationer och fisk så klart.... Vi ställde in lodet så att siffrorna är djupet från ytan till botten, sen har vi satt ett larm på visst djup som piper till när det börjar bli dags att vara rädd om propellern....om man skulle ha missat något i sjökortet eller med spaningen.....i vattnet.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 19 April , 2015 Skulle aldrig fundera på att ha något annat än verkligt djup. När man seglar och man vet att man kan gå ända fram till 6m-linjen eller tom 3m-linjen innan man slår, då vore det ju rätt bra om ekolodet visade just detta djup. Om ekolodet visar något annat så måste man räkna om det för att veta när man kommer fram till linjen. Samma sak när man letar i naturhamn. Säger sjökortet 3m eller mer så vill jag inte att ekolodet ska visa 1 meter. Ser ingen poäng i detta. Som att ställa klockan 10 minuter fel för att alltid komma i tid till möten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 19 April , 2015 Mycket bra att ha om det är för navigering, naturhamnar, vraksökning, fiske eller bara badtemperatur kan man ju bestäma själv, tycker man ska mäta från ytan som dom flesta andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 249 Postad 20 April , 2015 Jag har valt bort ekolod, vill ha så lite prylar att hålla koll på som möjligt. Under gång är det helt ointressant med hur mycket fritt vatten det är under kölen, för skulle det visa sig vara för lite hinner man ju ändå inte få stopp på båten... Jag sticker inte under stolen med att jag gillar teknik. Alla är vi olika men för mig är det en del av seglandet och båtlivet i övrigt. :-) Ekolodet är helt klart mest användbart när man smyger in i okända vikar. Men jag använder ekolod även under gång. Det är ett smidigt sätt att bekräfta sin position. Seglar vi över en uppgrundning som ses på sjökortet bekräftar ekolodet är vi är där vi tror. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 249 Postad 20 April , 2015 Alla verkar överens. Då blir det från vattenytan som ju är mest logiskt och som vi hade på det gamla ekolodet. Tack för alla bra svar (som vanligt). :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 April , 2015 Har ett kombinerat logg och lodinstrument. Givaren sitter ca 0,7 meter under vattenytan. Båten sticker 1,45 meter. Jag har aldrig gjort nåt för att ändra djupvisningen. Skulle lodet visa 1 meter, så har jag inte mycket vatten kvar under kölen. Tycker till skillnad från t.ex. Peter_K att det är intressant att se djupet och jag brukar ställa om instrumentet från att visa farten i stora siffror till att visa djupet. Går ofta smygvägar och tycker det är bra att veta hur djupt det är i de olika - ofta smala rännorna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser