johnerik 0 Postad 19 April , 2015 Hej! Har tänkt att dra ner fallen till sittbrunnen på min B31 som har rufftak av sandwichkonstruktion. Blocken tänker jag fästa med 8 mm bult med ögla enligt bilden. Det blir förmodligen fyra block på varje sida. Frågan är hur jag fäster ringbulten. Räcker det med att bara borra ett 8 mm hål och dra åt lite lagomt? Alternativet ett rör runt skruven någon mm kortare än taket är tjockt för att kunna dra hårt. Eller gjuta epoxy genom utfyllningen i taket? Då går det ju dra hårdare så att man inte klämmer ihop taket. Hur gör man i så fall? Om man gör en plugg bör den väl vara väl förankrad i yttertaket annars blir det ju bara innertaket som tar upp belastningen. På undersidan har taket en vantskruv infäst i masten som mothåll. Nästa fråga: Däcksblocken tänker jag placera så att repen blir så raka det går för att minska belastningen. Måste skruvarna vara genomgående eller räcker det med att skruva fast i översta plasten? Taket har kurva och block är konvext så någon utfyllnad behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 19 April , 2015 Bästa är att borra ett hål rätt igenom typ 8 mm, gröp ur laminatet med en insexnyckel som du sätter i en skruvdragare så du får ett hålrum som du sen fyller med epoxi för att få en stabil montering. Borra nytt hål och genomgående skruv med stor bricka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 19 April , 2015 På min båt har jag använt sådana där OH-block. Några ringar liknande de du har har jag däremot inte, anar att du vill bryta vid mastfoten..? Det finns en plåt att köpa att montera under mastfoten, man kan låta tillverka en själv av kraftig RF plåt som bockas och bultas fast under. http://www.benns.se/m/mast-rigg/mastfotdacksring/railplat-rostfri Då slipper du dragbelastningen på däck i den riktningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 April , 2015 Som Peter ovan säger så strävar man efter att låta masten ta upp kraften från fall och trimlinor, det kan bli bra kraft och en bult genom sandwich ger sig nog med tiden... Brytblocken har lägre påkänning men inte så mycket lägre att du kan undvika använda smala genomgående skruv/ mutter förband. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser