Norrlandskusten 0 Postad 19 April , 2015 Hej. Ny här Efter två säsonger med våran första båt (Ryds 515 GTX) så slog vi i slutet på förra säsongen till på en helt ny Flipper 640 ST -14 till höstkampanj.Nu till den stora frågan som jag inte finner något svar på, inte heller i Flippers egen manual och alla jag frågar säger olika, men utan argument.Vad ska jag göra med skrovet? Måla eller låta det vara?Jag och många med mig här i norra bottenviken är överens om att bottenfärg inte behövs för påväxtlighetens skull, det är inget stort problem här när hemmahamnen mer eller mindre ligger i Luleälvens utlopp.Men som jag har förstått det så drar gelcoaten i sig en massa vatten när den ligger i, vilket inte låter så bra i mina öron. Sen är det de här med UV ljus, blekning osv.Så vad är det bästa jag kan göra med båten inför 2015? Ska jag låta den vara och bara vaxa ovan vattenlinjen, eller måla med något visst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 April , 2015 Välkommen till MG Det där med att Gelcoaten drar åt sig massvis med vatten är en väldig överdrift. Gelcoaten är faktist en aning tätare än det övriga laminatet. Visst. Skrovet på en plastbåt är inte helt tät. Skulle en plastbåt som inte är epoxybehandlad dra åt sig mängder med vatten, så skulle min ha sjunkit för länge sen.Den har legat i sjön sen 2008 och de dagar den legat på land för bottenmåling mm är lätt räknade och dessutom inte varje år. Eftersom min fortfarande gör maxfart vid motorgång, funderar jag faktiskt på om jag skulle skippa upptagningen i år, som i regel sker nån gång före midsommar. Skrovet skulle visserligen behöva en omgång med vax, men våren är hektisk och eftersom det inte verka va allt för mycket påväxtning på vare sig skrov eller propellern, kanske jag nöjer mig att ta ett tag med "rotborsten" från nån långgrund sandstrand, när vattnet blivit badvänligt. Det är ju bara en gammal båt. Vaxa och polera du och njut av de fina farvattnen ni har där uppe i norr. När båten blir 35/40 år - som mina - och ser anskrämlig ut, kan du ju fundera på om du skall göra nåt drastiskt. Är båten bara 2 år så skall du över huvud taget inte en ha tanken på att måla skrovsidorna. Om det var botten du menade med att måla, så om den inte redan är bottenmålad så fungerar det nog utan där uppe. http://thallatha.blogspot.se/2009/12/kage-haparanda-2004_23.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Norrlandskusten 0 Postad 19 April , 2015 Fin bild på isbrytarna. I bakgrunden ser man min hemmahamn Pratade faktiskt med en säljare idag om detta. Han tyckte absolut att båten skulle målas med en vattentät och hård yta under vattenlinjen och inget för växtligheten. Alla som sa något annat visste inte vad dom talade om.Nu är han säljare, så förstår hans ståndpunkt....Å andra sidan så borde ju tillverkaren ha rekommenderat något i sin manual om det behövdes. Man vill ju bara göra rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser