beicpt 0 Postad 19 April , 2015 Hej Jag har en 32 fots stålbåt med två VP TMD40a och skall byta befintligt elsystem. Min fråga är, hur skall jag jorda, enbart via batteriernas minus pol eller även via motorblocket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 April , 2015 Elsystem? Jorda? Då låter det som om du talar om en nyinstallation av landström, 230V? Lite oklar fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 19 April , 2015 Man Ska försöka undvika "jorda" i skrov och motor. Om det inte är allt för bökit så dra direkt till startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 19 April , 2015 2015-04-19 vid 13:37 skrev Funkis: Elsystem? Jorda? Då låter det som om du talar om en nyinstallation av landström, 230V? Lite oklar fråga. Ser inget som talar för 230v landström. Har jag missat något Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 April , 2015 Många motorer har minus i godset som sen ger kontakt med tankar, vattenintag osv så man har redan minus i skrovet. Men man bör ha en kabel från motor till en jordpunkt i skrovet. Till denna jordpunkt kan man tex dra minus till VHFen för att den ska få så bra jord som möjligt. Men dra inte ut bara plusledare för och använd skrovet som minus. Helst ska motorns elsystem vara tvåpoligt dvs inge förbindelse mellan minus och motorns järn. Men motorn ska ändå förbindas med en kabel till en jordpunkt i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beicpt 0 Postad 19 April , 2015 2015-04-19 vid 13:37 skrev Funkis: Elsystem? Jorda? Då låter det som om du talar om en nyinstallation av landström, 230V? Lite oklar fråga. Hej Tack för ditt svar. Båten köptes förra året. Kort efter att jag hade köpt båten tvingedes vi till motorbyte (volvo Penta TMD40a). Även elsystemet var under all kritik, i stort sett alla förbrukarna satt på batteriernas poler. Jag hade varken tid eller lust att göra något åt elinstallationen efter att jag bytt två motorer. Den nya installationen ska skilja på start och förbrukningsbatterier samt ge en bättre arkitektur där samtliga förbrukare är kopplade till avsäkrade plintar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beicpt 0 Postad 19 April , 2015 2015-04-19 vid 15:28 skrev bhemac: Många motorer har minus i godset som sen ger kontakt med tankar, vattenintag osv så man har redan minus i skrovet. Men man bör ha en kabel från motor till en jordpunkt i skrovet. Till denna jordpunkt kan man tex dra minus till VHFen för att den ska få så bra jord som möjligt. Men dra inte ut bara plusledare för och använd skrovet som minus. Helst ska motorns elsystem vara tvåpoligt dvs inge förbindelse mellan minus och motorns järn. Men motorn ska ändå förbindas med en kabel till en jordpunkt i skrovet. Tack för ett bra svar. Det sitter två Volvo Penta TMD40a. Jag misstänker att dessa är enpoliga. Hur gör jag då? Med vänliga hälsningar Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 April , 2015 (redigerade) Då förstår jag... Som gammal elektriker tycker jag det bäddar för missförstånd om du anväder ordet JORD eftersom det innebär en säkerhetsfunktion i ett 230V system. Du talar om MINUS. Då tycker jag du ska se motorn / motorerna som ett specialfall. En sorts förgrening från huvudsystemet? Det handlar om att skaffa ett gemensamt minus för hela din installation... Det gör du bäst genom att efter minuspolen på batteriet göra en rejäl minusplint. Därifrån förgrenar sig minus till förbrukarna. Behöver du en stor minus på avstånd från minusplinten drar du fram en grövre kabel och gör en minusplint till. Motorn är bara special på så sätt att en del ( däribland jag ) tycker det adderar till risken för korrosion när du har minus ansluten. Men självklart behöver du minus för startmotor och generator under gång för laddning. Ett sätt att lösa det är att göra en brytare som tar bort motorn från 12V systemet när den inte används. Andra tycker det inte spelar så stor roll... Men jag har själv en stålbåt. Lite viktigare där. Men en motor är normalt alltid ansluten till minus, ofta direkt i blocket. Du kan läsa vidare här genom sökfunktionen... Det är ett kärt ämne... Redigerad 19 April , 2015 av Funkis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beicpt 0 Postad 20 April , 2015 2015-04-19 vid 16:27 skrev Funkis: Då förstår jag... Som gammal elektriker tycker jag det bäddar för missförstånd om du anväder ordet JORD eftersom det innebär en säkerhetsfunktion i ett 230V system. Du talar om MINUS. Då tycker jag du ska se motorn / motorerna som ett specialfall. En sorts förgrening från huvudsystemet? Det handlar om att skaffa ett gemensamt minus för hela din installation... Det gör du bäst genom att efter minuspolen på batteriet göra en rejäl minusplint. Därifrån förgrenar sig minus till förbrukarna. Behöver du en stor minus på avstånd från minusplinten drar du fram en grövre kabel och gör en minusplint till. Motorn är bara special på så sätt att en del ( däribland jag ) tycker det adderar till risken för korrosion när du har minus ansluten. Men självklart behöver du minus för startmotor och generator under gång för laddning. Ett sätt att lösa det är att göra en brytare som tar bort motorn från 12V systemet när den inte används. Andra tycker det inte spelar så stor roll... Men jag har själv en stålbåt. Lite viktigare där. Men en motor är normalt alltid ansluten till minus, ofta direkt i blocket. Du kan läsa vidare här genom sökfunktionen... Det är ett kärt ämne... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beicpt 0 Postad 20 April , 2015 Hej igen Landkrabba Nu har jag ytterligare en fråga. Vid närmare undersökning av elsystemet så hittade jag flertalet relän som går till många av förbrukarna. Kan jag fimpa reläerna och ansluta förbrukarna direkt till strömbrytarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 April , 2015 Kort svar, ja. Lite längre svar, man använder oftast relä just för att slippa dra lite grövre kabel till kontakten och tillbaka? Men drar du nytt ser du ju om du vinner tillräckligt mycket på att använda reläerna? Kanske skönt att dra eget från början... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 21 April , 2015 Om förbrukaren drar mycket ström så bör man behålla relät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser