Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Jas65

Ankarspel i akter

Rekommendera Poster

Hej

Aldrig haft ett elektriskt ankarspel på nån av mina båtar förrän nu då det satt monterat och har ett par frågor.

Finns det ngt speciellt man skall tänka när man tex angör eller lämnar ex en naturhamn, finns det ngn risk att man kan klanta sig och linan fastnar i drevet eller att proppen klyver linan, jag har kätting på mitt Engbo ankarspel monterat 2008 men ingen fjärrkontroll vilket jag förstår underlättar mkt, hur tar man reda på om det finns fjärkontroll att installera och isf är det omständigt?

mvh

JaS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett ankarspel monterat så sent som 2008 bör det gå att bygga ut med fjärrkontroll. Kontakta Engbo (http://sleipnerab.se) och ställ frågan. De gånger jag har varit i kontakt med dem har de varit mycket serviceinriktade.

Vad man bör tänka på är att låta spelet dra ut dig och inte köra med motor då risken är stor att man då kör linan/kättingen i propellern.

När du lägger till i naturhamnen släpper du ner ankaret när du gör lite fart och lägger i neutralen och glider in. När du närmar dig land stoppar du ankarspelet på lagom avstånd så det går att kliva iland.

Ankarspel är en stor hjälp och man blir snabbt beroende!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Aldrig haft ett elektriskt ankarspel på nån av mina båtar förrän nu då det satt monterat och har ett par frågor.

Finns det ngt speciellt man skall tänka när man tex angör eller lämnar ex en naturhamn, finns det ngn risk att man kan klanta sig och linan fastnar i drevet eller att proppen klyver linan, jag har kätting på mitt Engbo ankarspel monterat 2008 men ingen fjärrkontroll vilket jag förstår underlättar mkt, hur tar man reda på om det finns fjärkontroll att installera och isf är det omständigt?

mvh

JaS

Du är lite otydlig på om du har lina eller kätting.

Det är lite olika beteende på ankarspelet beroende på om du har ett frifallsankarspel eller om du måste köra ut linan/kättingen.

OM du har kätting och frifallssystem så kommer kättingens tyngd att vilja mata ut hela ankarkättingen tills du låser/stoppar spelet. Det kan innebära att det blir rätt mycket slack att ta hem när du ska bromsa in båten så att du inte kör in i bryggan/går på land.

OM du har kätting och spelet måste gå för att mata ut kättingen så går det ganska långsamt att få ut kättingen. Om du har sidvind vid tilläggning så måste du vara medveten om du inte kan köra in så fort och ta hänsyn till det vid tilläggning då du kan få en avsevärd avdrift.

Om du har lina och frifallssystem så är det systemet "trögare" än kättingalternativet så problemet med att hela linan vill löpa ut är inte lika stort.

OM du har lina och spelet måste gå för att mata ut linan så är det likartat alternativet "mata ut kätting".

Fjärrkontroll bör inte vara något större problem att eftermontera. Det är ju bara en radiostyrning som påverkar ett par reläer som "trycker på knapparna" åt dig. Som skrivits ovan så har säkert leverantören något bra alternativ att föreslå.

En annan sak att tänka på med ankarspel är att du bör ha en säkringstamp/kätting med en krok som du sätter i ankaret under färd för att inte av misstag störtankra om du kommer åt någon av knapparna eller det blir något fel på spelet. Glöm bara inte att lossa säkringskroken innan tilläggning.

Sen har vi den klassiska, de som släppt ankaret i jollen i stället för i vattnet.......

Vid avgång: Ge båten en liten knuff bakåt med motorn så den börjar åka bakåt (inte alltför fort) och kör sedan hem ankartampen med spelet tills ankaret är strax under båten. Vänd båten och kör sakta framåt så ankaret vänder sig rätt för att lättare löpa in i ankardäverten (förutsätter att du har tillräcklig marginal mellan propeller och ankarlinan/ankaret). Kör upp ankaret på däverten och kroka fast det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strax under båten?

Jag låter båtens fart driva båten över och förbi ankaret...

Tänket är att båtens tyngd är lämplig för att vrida upp ankaret baklänges.

Är mest på ostkusten och får ofta alldeles för bra fäste!

Sedan drar jag upp ankaret till båten, men inte helt. Låter det sköljas av i vattnet medan jag sakta åker iväg. Sedan upp sista biten upp med ankaret i sin ställning.

Haha... Råkade trycka knappen åt fel håll en gång i sköljläget...ankaret åkte ut igen. Trång kanal på västkusten, två båtar efter mig. Lite kaos där... Hehe...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://elnu.se/index.php?lista=17&an=3&n1=Radiostyrning%2C+GSM-styrning&n2=Radiostyrning%2C+sm%E5format%2C+12-24V&n3=Hiland+Radiostyrning+4-kanal+2-mode&n=4&elmateriel=1

Om du är ute efter en billig fjärrkontrol så kan det här vara ett tips.

Installerade ovanstående förra våren ,funkade ok hela sommaren.

Köpte extra fjärrisar då jag inte riktigt litade på kvaliten,kan vara bra att ha om man tappar en i sjön.

Trevlig helg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde säja:

Om du har fjädrande knappar/joystick så är det bara att koppla in paralelt över dem (potentialfria reläer i mottagaren) .

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vet inte hur det var 2008 med engbos spel men på de nya så är mottagaren för fjärrkontroll inbyggt i styrboxen, man köper bara en engbo fjärr och parar ihop dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar, mkt hjälpfulllt,jag var i kontakt med sleipner och de medd att det fungerar att eftermontera en fjärrkontroll, jag har kätting och lina på mitt spel och när jag frigör det så släpper den fritt fall när jag trycker på nerknappen, jag har även en säkerhetslina fäst för att inte släppa ut av misstag.

Mvh

Jack 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...