BSven 469 Postad 18 April , 2015 Jag har lite minnesproblem och har sökt på nätet men hittar inte svaret så jag frågar här;Om jag ligger bi på öppet vatten, skall jag föra ankarklot / ankarlanterna då?Jag gör ju inte fart genom vattnet och kan inte manövrera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 April , 2015 Ganska säker på att du inte har rätt att föra dagsignal eller lanterna som att du är ankrad. Du räknas som på väg efter vad jag kan förstå.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 April , 2015 Du är alltid på väg utom när du: Står på grund Ligger för ankar Är förtöjd i land 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 April , 2015 Båten gör fortfarande fart fast man drejar bi. Man är ju också manöverduglig och kan ändra kurs vid behov. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 19 April , 2015 Manöveroduglig blir man inte för att man valt att stänga av motorn eller tar ner seglen, det som krävs är att du tappat rodret, motorhaveri, mastbrott och ingen maskin etc. Du kan aldrig välja att bli manöveroduglig för att komma undan väjningsreglerna, utan det är förbehållet "skarpa" situationer där du inte kan manövrera även om du skulle vilja..... Att ligga bi är som jag ser det bara ett annat sätt att "vara på väg".........precis som om jag ligger still o pilkar torsk, så är jag fortfarande väjningsskyldig för seglare som råkar komma förbi..... Aldrig behövt fundera på att starta maskinen då seglare förefaller vara trevliga prickar som ändrar kurs några grader och lätt kommer förbi utan vidare diskussioner.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 April , 2015 Du kan väl manövrera? Tar nog under en minut att börja falla av mot babord? ( gissar att du normalt ska dreja bi för styrbords halsar ) Så det "händer" ingenting när du drejar bi, du seglar långsammare bara... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 April , 2015 Du kan väl manövrera? Tar nog under en minut att börja falla av mot babord? ( gissar att du normalt ska dreja bi för styrbords halsar ) Så det "händer" ingenting när du drejar bi, du seglar långsammare bara... Varför dreja bi just för styrbords halsar!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 19 April , 2015 Du kan väl manövrera? Tar nog under en minut att börja falla av mot babord? ( gissar att du normalt ska dreja bi för styrbords halsar ) Så det "händer" ingenting när du drejar bi, du seglar långsammare bara... Varför dreja bi just för styrbords halsar!? Då får ju babordshalsarna väja för dig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 April , 2015 Du kan väl manövrera? Tar nog under en minut att börja falla av mot babord? ( gissar att du normalt ska dreja bi för styrbords halsar ) Så det "händer" ingenting när du drejar bi, du seglar långsammare bara... Varför dreja bi just för styrbords halsar!? Då får ju babordshalsarna väja för dig. Tänkte inte på det. Fast det är väl inte ofta man drejer bi, och där man gör det finns det nog inte så många båtar som behöver väja - eller!? Nån gång under 1980-talet använde jag tekniken när jag dörjde makrill. Skotade en liten fock och gick över stag. Blev lagom dörjefart om det blåste en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 April , 2015 Tja, en minimal fördel att ligga för styrbords halsar... Typ om man möter en annan seglare som drejat bi för babords halsar istället... typ. Möter du em tankbåt spelar det ingen roll... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser