Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
gustavgransten_91

Problem

Rekommendera Poster

Hejsan! Köpte förra sommaren en yamaha 55hk som gick kanon tills sista veckan innan upptagning, då började den gå konstigt. Ena stunden tände den på 2, 1minut senare på 1, osv. Den gick somsagt ojämnt. Tog upp båten och kollade gnistan, först var gnistan bara på övre cylindern. Båda stiften är nya, och fungerar. Bytte plats på de två svarta tändspolskablarna idag på själva kontakt-plattan mot motorn. Då tände den inte på övre utan bara nedre. Alltså förflyttade sig gnistan, så då räknar jag ut att alla båda tändspolarna och tändkablarna är hela. Nu undrar jag om det bara kan vara cdi-boxen som är trasig eller kan något annat göra att felet uppstår? Har hört talas någonting om triggerspole? Vad är det? Har hittat ny cdi-Box för 1700kr. Tacksam för svar. Hoppas få igång pärlan till sommaren / Gustav

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur din "soppa" ser ut? Kan ju vara fukt ell vatten i den. Byt bensin och ev tändstift och provs igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag fattar din text rätt, så hade du först gnista på övre stiftet och när du bytte plats på kablarna så fick du gnista bara på nedre. Tyder inte det på att du har avbrott i den kabeln som nu sitter på övre stiftet. Kabel eller tändhattsfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst att prova med att byta de billigaste delarna först. Nya stift och nya tändkablar. Jag har bytt nya stift och fått det att fungera, man kan aldrig vara 100% säker på att nya delar fungerar. Cdi-boxen är säkert såpass dyr att det inte är så kul om det inte hjälper att byta den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...