gustavgransten_91 0 Postad 18 April , 2015 Hejsan! Köpte förra sommaren en yamaha 55hk som gick kanon tills sista veckan innan upptagning, då började den gå konstigt. Ena stunden tände den på 2, 1minut senare på 1, osv. Den gick somsagt ojämnt. Tog upp båten och kollade gnistan, först var gnistan bara på övre cylindern. Båda stiften är nya, och fungerar. Bytte plats på de två svarta tändspolskablarna idag på själva kontakt-plattan mot motorn. Då tände den inte på övre utan bara nedre. Alltså förflyttade sig gnistan, så då räknar jag ut att alla båda tändspolarna och tändkablarna är hela. Nu undrar jag om det bara kan vara cdi-boxen som är trasig eller kan något annat göra att felet uppstår? Har hört talas någonting om triggerspole? Vad är det? Har hittat ny cdi-Box för 1700kr. Tacksam för svar. Hoppas få igång pärlan till sommaren / Gustav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 18 April , 2015 Bildgoggla på Yamaha 55 AE. Om det är denna motor är Hitachi CDI-boxen ett vanligt fel. Det är gjutmassan i CDI-boxen som inte är vattentät, så det plastkapslade komponenterna "rostar" sönder. Ofta berörs bara en cylinder. Den händige kan oftast laga den, men det är inte värt jobbet om du kan köpa en ny för 1700 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustavgransten_91 0 Postad 18 April , 2015 Yamaha 55 BE heter min motor. Och siffrorna på cdi-boxen är type TIA - 12 809. Hitachi, Ltd. Tokyo Japan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 19 April , 2015 Vill du ha bra hjälp underlättar det om du lämnar alla uppgifter du kan hitta. Vissa senare modeller har bara en triggspole och därmed är saken klar. Byt CDI. Vågar ändå nästa lova att denna är felet med 70 - 80 % sannolikhet. Men vill du vara säker måste triggkretsen kollas. TIA 12, du menar inte Inte TIA 02-12? Exakt modell och årsmodell? Kolla upp exakta modell/serienummer på motor och kolla sedan här: http://motorguiden.marinshopen.se/Modellguide/Fastst%C3%A4ll-%C3%A5rsmodell Försök att hitta ett kopplingschema (wiring diagram) till motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustavgransten_91 0 Postad 19 April , 2015 TIA02 - 12 809 står det på min CDI-Box Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser