Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
FabianP

Lossad köl

Rekommendera Poster

Hej! Jag är hyfsat ny i båtvärlden och har införskaffat mig en Stortriss Mk1, problemet är bara att min säljare lossade kölen innan affären för att täta och när jag köpte den så var det inte klart. Min fråga är om jag måste ta den till ett båtvarv och låta dom fixa det eller kan jag göra det själv och isåfall hur? Båten är som sagt väldigt liten så det bords inte vara så svårt att göra det själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... allt går ju? Men om vi tar det från början... har du köpt båten med omonterad köl, eller har förra ägaren gjort detta under pågående affär..?

Sannolikt kostar det mer att montera kölen på båten om du tar hjälp av ett varv än att köpa en båt med mobterad köl och skänka bort den båten du har. Stortrissar är ju som bekant inte så dyra... så kvar är att montera själv. Det är ett farligt arbete. Man måste resa kölen, föra in under båten för att sedan sänka båten eller höja kölen mha domkraft. Om man är många kan det gå. Välter kölen kan någon dö. Den väger c:a 200 kilo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fast 200kg är ju inte så mycket, den lyfter man på 5-6 personer... bara stadga upp det så går det lätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger kölen på marken eller är den bara nersänkt några cm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...