Jas65 2 Postad 17 April , 2015 Hej Jag har investerat i furonos wireless radar som man kopplar mot en ipad. Smidigt tänkte jag fr början då man slipper radarkabeln och endast behöver strömtillförsel så kopplar jag in den mot topplanternan på min Motorbåt Uttern c68, dvs navbelysning på=radar på, smidig och enkel kabeldragning Detta skall enl vad jag erfar ej gå då radarn enligt tillverkaren drar upptill men max 2 amp. osäker på vad navbelysningen klarar men vad tror ni, måste jag hitta en alt strömkälla? Närmast enklast torde isf vara motorumsfläkten, finns strömbrytare på panelen och fläkten gör inte så mkt nytta längre då motorn är utbytt till en diesel så jag tänkte försöka dra strömkabeln dit och plocka bort fläkten. Min fråga är egentligen om det ej finns ngn som helst möjlighet att använda strömtillförseln till topplanternan på göstaken, de jag pratat med menar att kablarna är för tunna och ej klarar belastningen. tacksam för svar Med vänlig hälsning Jack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 17 April , 2015 Första frågan är vilken dimension kablarna har? Annars så kan man inte svara på denna fråga. Själv hade jag dragit en separat kabel med matning. Man vill undvika att ha extra kopplingar på en kabel som sitter i ett utsatt läge. Och kommer man verkligen alltid att vilja ha radarn på när man går med lanternor, samt av säkerhetsskäl så vill man dela upp ett elsystem med separata säkringar för olika sorts utrustning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 17 April , 2015 Om radarn bara drar 2 ampere så går det. Topplandternan drar omkring 1 A. 3 A klarar i principvilken kabelsom helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jas65 2 Postad 17 April , 2015 Om radarn bara drar 2 ampere så går det. Topplandternan drar omkring 1 A. 3 A klarar i principvilken kabelsom helst. Tack, då bör jag väl även byta säkring till en ngt större?.. Diesel Pelle..tycker du har rätt i sak ang elen men i mitt fall vore det smidigast iom att uttaget är såpass litet och det är ganska krångligt med kabeldragningen. radarn kommer att användas ganska lite kan jag tänka mig men när den skall på så har man väl alltid navbelysningen på, dvs dimma,mörker etc. Mvh Jack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jas65 2 Postad 22 April , 2015 Hej Har nu installerat min radar, valde i slutändan en sep krets för ändamålet, första testerna visar att systemet fungerar felfritt men återstår att testa ute på öppen sjö också. Radarn som jag valde är furonos wifi radar, har egentligen inte hittat mkt recenssioner på denna då den är ganska ny men priset var ändå lockande då Ipaden redan fanns, jag fick tillverka ett eget fäste för att fästa den i Göstaken och nästa steg blir till att stabilisera Gösstaken med wire då jag märkte att den flexade ngt, speciellt när den blev belastad med ngr kilon som radarn och fästet med teakplattorna väger Med vänlig hälsning Jack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser