Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Pjolle

Kontakt till oljetryckgivare

Rekommendera Poster

Jag har en YSB12:a som har en liknande oljetryckgivare som på bilden, problemet är att jag inte hittar rätt kontakt för att koppla på givaren. Just nu sitter det ett flatstift, hona, påtryck med våld och fastklämd med polygrip. Det ser inte snyggt ut.... Någon som vet vad det ska vara för kontakt egentligen? Och vart de går att få tag på?

4287967-origpic-1df5bb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ehhh, ursäkta en månne dum fråga men givaren på bilden har väl slanganslutning och avsedd för en manometer?

Kanske jag som ser fel utan läsglasögonen iofs ;)

Edit: Antar att din kabelanslutning liknar den på bilden utan att vara identisk. Hursomhelst, Givaren på min MD6 är försedd med 2 anslutningar, en för mätaren samt en för summer o lampa. Båda dessa är avsedda för nån typ av rundhylsa, dock inte av nån storlek jag hittat. Föregående ägare hade löst det på liknande sätt som i din båt. Rundstiftshylsa och klämma m polygrip el dyl.

Jag tröttnade ganska fort på att de lossnade i tid o otid och tog loss givaren och lödde fast ett vanligt oisolerat flatstift med "kabelsidan" över stiften på givaren. Sen flatstiftshylsor på kabeln. Funkar bra och ser ganska ok ut

Redigerad av KillerBoo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma fundering som KillerBoo,

Kolla om det är hål rakt igenom.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo, håller med killerboo och Pentax. Pjolles googlade exempelbild ser onekligen ut som en slanganslutning för manometer. Men i frågeinlägget antyder han att det mest är elkontaktens usla passform som oroar, inget sägs ju om att det inte funkar?

Bildgooglade så HÄR, de flesta givare för elektrisk oljetrycks-övervakning har som synes antingen skruvgängor för kablars ringöglor eller för flatstift.
I de returnerade bilderna fanns även den HÄR, dess stora klumpiga hus verkar ha plats nog att innehålla membran/elmotstånd (läs: verkar avsett för elektriskt visarinstrument, inte bara kontakt för varningslampa som i TS norpade bild). Men trots detta att Datsun-givaren troligen har inbyggt membran/motstånd så har den ett "slangfäste" som elkontakt!?

Haha, min teori - gripen litet ur tomma luften - är följande: Givare med denna sorts elkontakt kan snabbt konverteras från att vara för elinstrument till att bli manometergivare - får man hål på membranet eller elproblem så kan man snabbt koppla en manometer-slang istället? (Datsunlänkens bild verkar dessutom ha nån sorts propp i kontaktens mitthål. Har ingen aning vilken honkontakt som kan passa, men rätt sorts elkontakt för en sån fiffig "multi purpose" givare borde se ut litet som en tändhatt??)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog det är den elektriska givaren, avför skulle en manometeranslutning vara isolerad? Men TS vet nog om den funkar med instrumentet eller larmet.

Är det en kontaktanslutning så är den udda som antagligen bara finns hos Yanmar. 

Kläm fast med polygripen och isolera med tex vulktejp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

@Bhemac: Jo, mitt skakiga teoribygge i förra inlägget var nog litet väl fantasifullt. :-)

Finns en gammal fritt nedladdbar verkstadsmanual över YSM8 & YSM12 där saker och ting förklaras bra nästintill på atomnivå. :)
Och där har original-givaren en rund kontakt med invändiga gängor enligt bilden nedan norpad från sid 165 av 233. Skulle i TS läge kollat detta med eventuella invändiga gängor, för även om original-kontakten inte längre är tillgänglig så borde nåt sorts skruvförband ändå vara stadig o bra?     

Varning, trög nedladdning av denna pdf! Ca 5 minuter krävs nog oavsett fiberuppkoppling för ynka 19 MB.
(Men ändå en självklarhet att printa ut och hänga in i motorpärmen för alla ägare av YSM8- eller 12-motorer kan jag tycka. För sådana detaljrikt och pedagogiskt lärorika manualer görs knappast längre och är guld värt. Vem kan t.ex. hitta en snittskiss av nåt så perifert som oljegivarens inre funktion i nån modern manual, jag bara frågar? ;-)
post-86835-0-04265700-1429375472_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ah, det var jag som glömt glasögonen. Så här ser den jag har ut.

post-94712-0-70814200-1429558933_thumb.jpg

Blir väl att löda fast kabeländan på ett flatstift då, om ingen har en bättre idé.
Polygrip och vulktejp är redan en testad metod som inte fungerade så bra.

Tack för din ansträngning tomas-1!

Redigerad av Pjolle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta ett flatstift i passande dimension (din anslutning ser grov ut så den "gula" för 4mm2-kabel kanske passar -själv hade jag en klen anslutning så jag använde den "röda" för 1,5mm2-kabel) ta av isoleringen och knacka fast den hjälpligt på anslutningen på kontakten och löd sen fast den. Då kan du använda flatstiftshylsor på anslutningskabeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta ett flatstift i passande dimension (din anslutning ser grov ut så den "gula" för 4mm2-kabel kanske passar -själv hade jag en klen anslutning så jag använde den "röda" för 1,5mm2-kabel) ta av isoleringen och knacka fast den hjälpligt på anslutningen på kontakten och löd sen fast den. Då kan du använda flatstiftshylsor på anslutningskabeln.

Japp, ska pröva det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, det var jag som glömt glasögonen. Så här ser den jag har ut.

attachicon.gifIMG_86811.JPG

Blir väl att löda fast kabeländan på ett flatstift då, om ingen har en bättre idé.

Polygrip och vulktejp är redan en testad metod som inte fungerade så bra.

Tack för din ansträngning tomas-1!

Jag tror att en rundstiftshylsa passar på den kontakten. Typ dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Rundstiftshylsa-2000018394/

Det finns ett par olika storlekar på dessa stift och hylsor (inte bara för olika kabeldimensioner utan storleken på själva stiftet/hylsan) så du kanske får skaffa några av varje storlek för att hitta rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tycker du rundstifthyllsan lossar lätt så funkar även en sockerbit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...