Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
UffeB

Landström / Batteriladdare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Någon som har erfarenhet av följande?

Funderar på att sätta in Landström i en Aquador 22 C med kylskåp bl.a. Jag har två batterisystem.

Ett förslag jag hört är att köpa en utomhustålig batteriladdare istället och koppla på batteriet då och då, det funkar lika bra, inte lika "snyggt" men samma funktion.

Några goda råd i hur jag ska göra?

Hälsar Uffe

Redigerad av UffeB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså snabbvarianten är ju att dra ner landströmskabeln i båten, koppla i batteriladdare och koppla in på batterierna.

Elektrisk samma sak som att göra en snygg landströmsinstallation.

Mer en fråga om tycke och smak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja... Eftersom du använder order "tålig" så tycker jag spontant att du ska använda en skarvsladd istället de (fåtal?) gånger du ska ladda batterierna. Det är godkänt enligt gällande regler.

Ska du istället göra en 230V installation blir du anläggningsansvarig och måste underhålla och testa anläggningen regelbundet. Vi har tonvis med trådar här, sök bara på jordning, som visar på lite olika sätt att göra installationen. Dessutom kostar bara elgrejerna sisådär 2,000:- eller så....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack som fan för snabba och hjälpande svar!!

På frågan (fåtal?) så tänker jag att jag skulle använda "skarvsladd" med batteriladdare i Gästhamn med el för att hålla kylen och läslampor igång utan att behöva starta motorn då och då?

Alltså jag menar att jag i Gästhamn kopplar in mig på el så som jag skulle gjort med Landström.

Så som Anders säger verkar ju det vara perfa, batterilådan sitter på Akterdäck så det skulle ligga helt utomhus.

Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Inomhus eller utomhus spelar installationsregelmässigt ingen roll. En skarvsladd är en skarvsladd så att säga? Alltid godkänt att dra en skarvsladd... Men observera att i några hamnar kräver man att sladden är bra, dvs klassen H07 eller bättre.

Däremot tycker jag du ska välja batteriladdare så att den blir hyfsat vattentålig.

Vilket innebär att de största, typ över 15A kapacitet, inte funkar lika bra eftersom de oftast har en fläkt ( och fläkt innebär hål för ventilation... Som innebär att fukt kan komma in? )

Du kollar när du köper. Står alltid märkningen IPxx där det är den andra siffran som är intressant för dig, det är vattentåligheten. 8-9 är vattentät och det finns inga sådana laddare! 2 är för dåligt. Välj högre...

Själv har jag en gammal Ctek som ger 7A, mycket misshandlad av mig. Funkar fortfarande.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack som 17 Funkis, topphjälp!

Har du ett modellnummer på din så köper jag en likadan, om dom finns, annars någon som motsvarar?

Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fråga säljaren, de ska kunna säga om laddaren har fläkt eller inte? IP märkningen ser du ju? Min laddare är en utgången modell. Den hette "7000"

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Givetvis, tänkte bara om du hade en som var bra slapp jag söka, jag kollar upp det du föreslagit, kanonhjälp.

Tack U

Redigerad av UffeB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för det, även om jag är korthårig så är det ju bättre att det står rätt upp med frisyrgelé och inte med hjälp av 220:-)

Jordfelsbryt på kabeln, check!

U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fler (ev. dumma:-)) frågor, men jag lär mig hela tiden...

Kan jag montera Batteriladdaren fast på Batteripolerna och sedan lägga på batterilådelocket, rulla i hop 220 kabeln och lägga bredvid batterlådan?

Eller måste jag ta bort batteriladdaren från batteripolerna om den inte sitter i 220?

Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör kolla att det inte går någon ström "bakvägen" till laddaren när den är avstängd. En del har den lilla idiotiska egenheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ctec har ett litet kopplingsbeslag för 12V som kan sitta kvar på polerna när du tar loss laddaren. Superenkelt att ansluta igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en del laddare som drar ganska mycket ström bakvägen, så jag skulle koppla bort minst en pol från batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla

...då ska jag kolla det lilla beslaget för snabbkoppling och inte låta laddaren sitta kvar.

Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det låter som om Ctek M100 kan vara en bra modell för er. Backström <1 Ah/månad tror jag de flesta klarar av om man har den inkopplad hela tiden. Kan då sitta fastmonterad vid batterierna om du har plats.

Den har också snabbkoppling som gör att du enkelt kan koppla in laddaren på batterierna när du har tillgång till 230 AC via skarvsladd om du inte vill/kan ha den ständigt inkopplad och fast monterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Christer.

Om jag sätter en jordfelsbrytare och före den en 220 jordad förlängninsgkabel ok för utomhusbruk så verkar det ju som grymt!

Tack igen alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla som svarade och hjälpte.

Jag köpte en Ctek M100 kopplade in snabbkopplingskabeln på Fritidsbatteriet.

När jag ligger i hamn med el, så kopplar jag in laddaren på snabbkopplingen som hänger ut fn batterilådan, kopplar på 220 kabeln (20 meter orange från Clas Olsson) och sedan in i stolpen, alla stolpar i Sveriges gästhamnar måste ha jordfelsbryt, men jag kollar för säkerhets skull när jag kopplar in att det finns, sätter laddaren på Supply, och så funkar det!

Hur jäkla bra som helst, nu har vi varit ute mycket och sovit flera nätter både kalla ruggiga nätter och bastusoliga, allt funkar!

Så tack för goda råd och trevlig båtsommar, ser ni en Aquador 22 C med 150 hk Mercury och en tant och en farbror i 50-60 års åldern i Sthlms skärgård, troligen mest i södra så ge er till känna, säg hej!

Uffe

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför sätter du laddaren i supplyläget och inte i normalt laddläge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En normal, smart laddare är avsedd att ladda ett batteri utan någon annan belastning. När ledaren känner att strömmen sjunker så går den över till att underhållsladda. Men när kylen startar och spänningen sjunker lite så börjar laddaren om igen med 14,4V eller mer. Det innebär att batterierna nästan konstant får denna spänning och överladdad med förkortad livslängd som följd. Därför har laddaren ett supplyläge.

Därför är det många gånger smartare att ha ett nätaggregat som lämnar 13,6-13,8V, ett urladdat batteri laddas men det toppladdas inte. Typ denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggregat/fast-nataggregat-13-8-v-6-a-p44810

--

Elstolpar i hamnar ska ha jordfelsbrytare. Lita bara inte på att de alltid fungerar, det finns klåfingriga personer som kopplar förbi dem ibland. Det är därför det alltid ska sitta en jordfelsbrytare i landströmscentralen ombord. Har man inte det så skulle jag varmt rekommendera en jordfelsbrytare på sladden. Denna kan vara bra att ha http://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare-med-stickproppsanslutning/32-3492

Det finns en modell som ersätter stickproppen på kabeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste mig till det i manualen att Supply skulle vara det bästa så som jag använder systemet.

Jordfelsbrytaren, är ett problem, det feta fina jordade förlängningskablarna har för djupa honkontakter så jordfelsbrytaren funkar inte den går inte att få in tillräckligt så den sitter kvar:-( jag ska fixa en kort mellansladd för ändamålet.

Tack för alla bra svar!

Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...