sebb85 0 Postad 15 April , 2015 Hej! Har köpt en båt som gått i sötvatten och den är inte bottenmålad tidigare. Finns det någon bottenfärg man kan måla rakt på gelcoaten? Vad kan hända om man inte slipar ner och målar grundfärg osv? Någon som målat rakt på som har båten på västkusten? Med vänlig hälsning, Sebastian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 April , 2015 Det handlar ju inte om att slipa ner. Det handlar mera om att matta ner och rengöra om båten inte varit bottenmålad. Jag skulle mattat ner med ett relativt fint papper. Lagt på ett par lager epoxygrundfärg, som bottenfärgen kan fästa på och sen bottenmålat. Det finns ett talesätt som säger att det enda på en båt som skall va rakt är vattenlinjen. Du har väl nån bra skitrand att utgå från. Lättast är det att slå ut med laservattenpass om man har utrymme på sidorna. Annars blir det traditionell metod. Brädor och snören. Eftersom båten inte har varit bottenmålad. Du har inte övervägt att låta den fortsatt va så och bottentvätta den några gånger under sommaren. Långgrund sandstrand och badbyxor (det sista spelar ju ingen roll för själva bottentvätten). Vet inte om den vita Scotch brite är ok eller om den river för mycket!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebb85 0 Postad 16 April , 2015 Ah okey! Då blir det att slipa ner lite lätt och rulle på epoxy och sen bottenfärg. Båten är 7år gammal men smutsranden syns knappt så kanske ska lägga i båten ett par veckor och sen ta upp båten. Då borde det vara smuts så man har en rand att gå efter. Jag hade gärna skitit i att botten måla båten men det finns inga båttvättar runt Lysekil vad jag vet? Någon som har båt inne i gullmarn eller på västkusten som kör utan att bottenmåla den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser