Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
ollebergstrom

Ännu mera problem med md1an

Rekommendera Poster

Detta problem kom upp redan förra säsongen. När motorn går på fullt varv så är kylvattnet stort sett svart. Är detta olja i kylvattnet eller är det bara sot? Har kollat motoroljan, det är inte vara något vatten i den. Någon som har liknanade erfarenheter av problemet? 

Tack på förhand 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diesel sotar om du kör för hårt, dra av på gasen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! En modern diesel mäter ju avgaser och justerar dieselmängden. En äldre öser på mer diesel om du gasar mer. Om den inte orkar öka varvtalet och förbränna allt så spottar den ut obränd diesel i form av sot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! En modern diesel mäter ju avgaser och justerar dieselmängden. En äldre öser på mer diesel om du gasar mer. Om den inte orkar öka varvtalet och förbränna allt så spottar den ut obränd diesel i form av sot.

Låter lite märkligt. Varvtalsregulatorn styr mängden disel som sprutas in. Överlastar man motorn, tex med en för stor propeller, så förbränns inte all insprutad diesel. Men det kan lika väl ske vid ett lågt varvtal.

På större dieslar mäter man belastningen genom att kolla på stången mellan regulator och pump(ar). Ett annat sätt är att mäta avgastemperaturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklaringen kanske inte helt håller, men generellt så sotar gamla dieslar rejält vid för högt gaspådrag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat problem är att den skakar under ett visst antal rpm väldigt mycket, någon som har en tanke om vad de kan bero på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som att du har en fullständigt normal gamma diesel. Det skall skaka om den är encylindrig och det skall sota vid full last.

 

Vid normal marschfart och belastning, går den bra då? Startar den lätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relativt lättstartad tuffar igång oftast på andra försöket kall, det är på varvet jag vill ha som den skakar något förbannat, men under och över de varven går den rätt behagligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara så på gamla 1,2 och 3cylindriga VP.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det andra året jag har denna, och i år läcker den rätt mycket. Gissar på att det är proppellergenomförningen, men hittar ej någon smörjnippel, hörde någonstans att det tätar. Vad ska jag göra då? Köra fett till axeln tätar det. Eller kan det vara något annat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en mutter att dra för att spänna den fläta som är dränkt i fett i axeltätningen ( om du har den typen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild på tätningen för att få relevanta svar!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hoppas du kan läsa lite halvt dansk/svenska.

Dina problem med motorn är kanske inte problem förståt på det sätt att man ofta glömmer att dom har ca. 50 år på baken och inte är samma motorer som en modern bilmotor. Lätt att glömma. Jag ska inte göra mig till expert, men har skruvat lite på en egen md1a. En härlig och trogen motor. Förhållandesvis enkel att reparera. Men går sällan sönder om man bara inte kör den för hårt.

Att den sotar vid fullt gaspådrag är normalt, men är man osäker är det bara att få kollat insprutaren hos en autoelektro.

Att den skakar vid låga varv kan vara flera småsaker.

Oftast har man en tendens att stilla tomgångsvarvtallet för lågt. Om det nu är vid tomgång den skakar. Prova att höja lite. Kolla också dina motorfästen om du har sånna och spänn efter.

Det måste också vara rätt dimension på propeller annars kan motorn ansträngas och ge vibrationer, men då bara när man kör såklart.

Om din diesel inte är ren eller man kör på den här moderna gröna diesel kan det också ge problem. Kolla bränslefiltret inte är stoppat. Prova kör på riktig marindiesel, det löser fler problem än man tror.

Om du redan har kollat mina tips, ja då har jag tagit din tid i onödan.

 

Go båtsommar till dig och alla andre härinne.

 

Henning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...