Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
joken86

tomgång på Mercury f90

Rekommendera Poster

Jag har en Mercury f90 2001 som jag fiskar med och när ja ligger i runt 800 i varv så tycker ja att den skakar lite och är lite löjlig och hostar till ibland. Jag har frågat och verkstaden säger att ja nog skulle ha gjort en förgasare rengöring och synka förgasarna så skulle det nog bli funka. I övrigt funkar den kanon. Eller vad tror ni lite mer kunniga än mej? Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma beteende på min F90 2002. Min blev bättre när jag såg till att dränera förgasarna innan vinteruppställning och har även tillsatt bränslestabilisator under säsongen. Vet inte om tillsatsen kan ha "löst" upp avlagringar i förgasarna, men mindre nysningar och skakningar är det i allafall. Läser man på amerikanska forum, så är det ett känt problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså ja skall testa det. Jag skall göra en sådan där ultraljuds tvätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså ja skall testa det. Jag skall göra en sådan där ultraljuds tvätt

Genomförde detta på grannens F90 - 00. T-sprit utan UL-tvätt, Problemet hade sin grund i vatten i tanken som skapat gegga/harts i förgasarna i sådan omfattning att motorn var okörbar vid varje varvtal.

Efter rengöring och synk går den nu som en dröm. Detta var sex år sedan. Sköter man motorn med bränsle stab och att tömma flottörhusen så slipper man dessa problem. Du måste borra hål i och ta bort plomberingen av blandningsskruvarna, annars är det inget special och du behöver normalt inte köpa några nya packningar.

Jag köpte ett proffssynk verktyg som du kan få hyra mot gåva till välgörande ändamål. Jag finns i Stockholm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...