Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Sjoingenjoren

Separera startbatteri - synpunkter o tips

Rekommendera Poster

Är i färd med installation av bogpropeller och tänkte då när jag ändå sätter i ett nytt batteri till denna, separera startbatteriet från förbrukarbanken.

 

Idag är elsystemet 2+2 batterier där drift av bank 1, 2 och 1+2 är möjliga.

 

Jag har skissat på elschemat till båten där jag inte ritat in det extra batteriet till bogpropellern (detta kopplar jag på ena förbrukarbanken, och kör dessa i 1+2-läge alltid, alternativt sätter ihop alla 5 till en förbrukarbank med en vanlig huvudströmbrytare) utan jag har bara ritat in ett extra startbatteri samt separerat motorkretsen från övriga förbrukare som är målet med ritningen.

 

Jag planerar även att montera ett ankarspel i aktern vid senare tillfälle, som då kommer få samsas med startmotorn. 

 

Jag antar att jag kommer få komplettera med ett laddrelä mellan startbatteri och övriga batteribanken för att möjliggöra laddning från generatorn. Min batteriladdare är en ctek som jag inte vet modell på i huvudet, som jag får kontrollera hur den är monterad. Har den två utgångar blir nog batterikonfigurationen 5 + 1 där ena ledaren går till startbatteri och den andra till övriga förbrukarbanken.

 

Ser fram emot synpunkter och tips!

 

 

post-105103-0-21899900-1429119744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är så otroligt dålig på att läsa kopplingsschemor så jag skippar att läsa ditt.

Det har skrivits mycket om hur dåliga 1+2-omkopplarna är så där tror jag du ska börja.

 

Använd två rejäla (ofta dyra - BlueSea är bra) 0-1 omkopplare och separera dessutom start från förbrukarbankerna och sätt valfritt relä emellan. Biltema eller Bosch. Bosch funkar bra vet jag och många gillar Biltema spänningsstyrda relä.

Har du AGM-batterier kan du lika gärna använda batteriet till bogisen som förbrukarbatteri så minskar du påfrestningen på de andra batterierna i förbrukarbanken. AGM har många fördelar tex god mottaglighet för laddning. Så gjorde jag.

Jag känner inte till att Ctek har laddare med två utgångar. Verkar mer komplicerat att bygga laddare med en utgång med högre effekt och en med lägre. Blir nog dyrare än att tillverka/köpa en mindre och en större. Fast om du har ett spänningsavkännande relä så behöver du bara en laddare om du brukar ligga inkopplad mellan seglatserna. När förbrukarbankens spänning kommit upp en bit så laddas även startbatteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är så otroligt dålig på att läsa kopplingsschemor så jag skippar att läsa ditt.

Det har skrivits mycket om hur dåliga 1+2-omkopplarna är så där tror jag du ska börja.

 

Använd två rejäla (ofta dyra - BlueSea är bra) 0-1 omkopplare och separera dessutom start från förbrukarbankerna och sätt valfritt relä emellan. Biltema eller Bosch. Bosch funkar bra vet jag och många gillar Biltema spänningsstyrda relä.

Har du AGM-batterier kan du lika gärna använda batteriet till bogisen som förbrukarbatteri så minskar du påfrestningen på de andra batterierna i förbrukarbanken. AGM har många fördelar tex god mottaglighet för laddning. Så gjorde jag.

Jag känner inte till att Ctek har laddare med två utgångar. Verkar mer komplicerat att bygga laddare med en utgång med högre effekt och en med lägre. Blir nog dyrare än att tillverka/köpa en mindre och en större. Fast om du har ett spänningsavkännande relä så behöver du bara en laddare om du brukar ligga inkopplad mellan seglatserna. När förbrukarbankens spänning kommit upp en bit så laddas även startbatteriet.

 

 

Tack för tipsen!

 

Ja planen blir nog att slå ihop alla förbrukarna till en enhet och att koppla bogbatteriet till dessa, med ett separat batteri för start + kommande ankarspel.

 

Just laddningen är det jag måste få till, och jag insåg när jag kikat på mitt schema en gång till att jag ser ut att ha brutit laddningen från motorn till förbrukarna. Har inte haft tid att titta i motorrummet "live" ännu hur det är kopplat så får skylla på det ;)

 

Så slutsatsen kan sägas vara;

Koppla ihop förbrukarna + AGM till bogpropeller

Separera laddningen med laddrelä mellan förbr. + start

 

Kommer nog kasta ut batteriväljaren och sätta en enkel brytare för varje krets som du föreslog så det är enklast möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...