kungsfiskaren 0 Postad 15 April , 2015 Vi är två vänner boende i Stockholm som funderar på att köpa en segelbåt till nästa år. Problemet är att vi har, mellan oss, ingen segelerfarenhet att tala om. Vi skulle vilja ändra på det innan vi slår till på vår framtida Maxi 77:a. Så om du…. …..söker sällskap vid segelbåten (både innan och efter sjösättning) och bor i Stockholm … inte hyser agg mot landkrabbor … tycker att det är roligt om att dela med dig av dina kunskaper Så finner du…. … två vetgiriga gossar i 30-års åldern, trevliga och sociala som få. … 4-par händer som är redo att hugga in i allt som behövs … framtida vänner i oss Hör av dig så berättar vi mer om oss själva. Med vänlig hälsning /Ala och Mårten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 15 April , 2015 (redigerade) Ett trist och tråkigt svar kanske, men se till att få medlemskap i en klubb. Skaffa lite trädgårdsmöbler och ställ vid båten på uppläggningsplatsen, ha med kaffe i termos och extrakoppar och ni kommer garanterat att få kunniga (och okunniga) vänner. :-) Redigerad 15 April , 2015 av Peter_K 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 April , 2015 Har båt på land i Norrköping. Behöver polera, tvätta och fixa lite före sjösättning som sker den 24/4.. seglar till Nyköping den helgen... hur låter det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 15 April , 2015 Jag och sambon köpte bara båten direkt, resten löser sig Till saken hör väl att svärfar seglat i en 30 år så hjälp finns att få ifall den behövs. Annars är halva nöjet att leta runt efter svar på allt vad det gäller fix med båten. Själva seglingen går fort att lära sig klara av...att sedan bli duktig...det blir nog de flesta aldrig Men ni verkar ha en sund inställning som vill lära er lite innan, om jag hade mer erfarenhet själv hade ni gärna fått haka på, men en halv säsong gör ingen kapten Lycka till, segling är härligt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kungsfiskaren 0 Postad 16 April , 2015 Har båt på land i Norrköping. Behöver polera, tvätta och fixa lite före sjösättning som sker den 24/4.. seglar till Nyköping den helgen... hur låter det? Hej Ja det låter absolut intressant. Hur hade du tänk att dagordningen skulle se ut? Jag ska höra med Mårten om datumet funkar. MVH /Ala Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kungsfiskaren 0 Postad 16 April , 2015 Jag och sambon köpte bara båten direkt, resten löser sig Till saken hör väl att svärfar seglat i en 30 år så hjälp finns att få ifall den behövs. Annars är halva nöjet att leta runt efter svar på allt vad det gäller fix med båten. Själva seglingen går fort att lära sig klara av...att sedan bli duktig...det blir nog de flesta aldrig Men ni verkar ha en sund inställning som vill lära er lite innan, om jag hade mer erfarenhet själv hade ni gärna fått haka på, men en halv säsong gör ingen kapten Lycka till, segling är härligt! Vi var inne på det alternativet också, men på grund av att vi inte har en båtplats (hur löste ni det problemet) så tänkte vi att vi skulle försöka göra något nyttigt under tiden. Tycker ni att det har gått bra? Vad var de svåraste pucklarna att ta sig över? MVH /Ala Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 16 April , 2015 Kolla här http://svinningemarina.se/ eller här http://www.bullandomarina.se/ efter båtplats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 16 April , 2015 Vi hade tur, svärföräldrarna har sommarhus på Vindö, där båtplats ingår, vi ställer den på deras lilla parkering över vintern. De sålde sin egen båt för några år sedan då de kände sig för gamla. Jag kan tänka mig att just detta med båtplats är er största puckel, det kan vara svårt/väldigt dyrt i Stockholm, vet att vindö varv hade plats när vi kollade lite inför lyft i höstas, tror vinterförvaring med lyft, tvätt etc gick på 6-7k, båtplats på sommaren vet jag inte. En idé kan ju vara att åka runt till sommarstugeområden, det är väldigt många som inte utnyttjar sin båtplats ute i skärgården, då kan ni få ett väldigt bra pris (vår kostar 700/år). Segling är inte så komplicerat att lära sig om man har lite sunt förnuft, sedan är det självklart otroligt komplicerat om man ska bli duktig. Åk runt och kolla på många båtar är mitt tips, jag lärde mig massor när jag pratade med människor om deras båtar, kunde sprida det jag lärde mig av någon till nästa. Då får man ideer på smarta lösningar till er egen båt. Jag har surfat alla forum och läst en hel del och känner att jag klarar mig, vi började lugnt första säsongen, vara bara ute på 2-3 dagarsturer, först bara med motor för att lära oss navigera och lägga till, sedan med lite segel och så vidare. Vi har båten lite som sommarstuga och är inte ute efter att vinna några seglingstävlingar utan vill ta oss fram säkert och njuta av friden på sjön När ni köper båt kan det vara fördel att köpa den på land och sedan deala så säljaren är med er och vår-rustar, då får ni lära er mycket om små knep som passar er båt. Så gjorde jag och jag hade nog varit mycket mer stressad inför höstens och vårens jobb om jag inte gjort på det sättet. Jag är av inställningen att båten skall användas och inte perfektionist, det finns lite rost på kölen som jag inte åtgärdar etc, det är inte nödvändigt för att på några tiondelars högre hastighet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 April , 2015 Har båt på land i Norrköping. Behöver polera, tvätta och fixa lite före sjösättning som sker den 24/4.. seglar till Nyköping den helgen... hur låter det? Hej Ja det låter absolut intressant. Hur hade du tänk att dagordningen skulle se ut? Jag ska höra med Mårten om datumet funkar. MVH /Ala har skickat meddelande till dej.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 16 April , 2015 För båtplats; antingen kan man betala dyrt på en marina, eller så kan man betala mindre i en klubb. På klubben får man då ställa upp på arbetsdagar, nattvakt osv - men å andra sidan lär man känna personer så. Ring runt och prata med klubbar. Ibland, om man har tur, kan man få behålla båtplatsen som båten ligger på i klubben. Tänk på att med en segelbåt kan det löna sig att ha en plats längre ut i skärgården även om det är en bit att åka med bil. Bättre segling oftast så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 16 April , 2015 Håller med, ett par kompisar hade båtplats bakom universitetet i sthlm, gud vad smart tänkte jag, en kvart till båten! Efter att ha pratat med dem så insåg jag nackdelen, 5h tuffandes för motor för att komma ut i skärgården. Då är mina 50 min i bil ut till Vindö bättre, för då är jag i skärgården när jag kliver ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser