pkarl 1 Postad 14 April , 2015 Hej! Första gången jag skriver på detta forum. Det jag undrar över är vilken typ av epoxy jag skall köpa för att fylla upp skruvhål i däcket? Jag har idag ett teakdeck där 3 st teakpluggar har ramlat ur och tänkte därför skruva bort skruven och sedan fylla hålet med epoxy och ny teakplugg. Min fråga är dock: vilken epoxy skall jag köpa. Kommer gå åt ytterst lite och har därför ingen lust att köpa stora förpackningar. Båten jag har är en Malö 40H från 1978 //PATRIK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 April , 2015 Vänta lite nu. Fattar jag rätt: Du har ett skruvat teak däck. Ett par träpluggar som täcker skruvhålen har trillat ur. Varför ska du skruva bort skruvar och fylla med epoxy och ny teakplugg? Varför inte bara sätta i ny teakplugg i de saknade hålen? Om du ska skruva ur skruven och ha epoxy i hålet innan du skruvar tillbaka för att få bra tätning så borde väl t ex Hempels eopxi filler göra jobbet. Men jag är ingen guru på dessa jobb, någon på mg som har annan åsikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkarl 1 Postad 14 April , 2015 Vänta lite nu. Fattar jag rätt: Du har ett skruvat teak däck. Ett par träpluggar som täcker skruvhålen har trillat ur. Varför ska du skruva bort skruvar och fylla med epoxy och ny teakplugg? Varför inte bara sätta i ny teakplugg i de saknade hålen? Om du ska skruva ur skruven och ha epoxy i hålet innan du skruvar tillbaka för att få bra tätning så borde väl t ex Hempels eopxi filler göra jobbet. Men jag är ingen guru på dessa jobb, någon på mg som har annan åsikt? Jo, det är som så jag får ej in någon teakplugg p g a att skruven är nära ytan. Måste så fall skruva i skruven längre ner i laminated vilket oroar mig. Tänkte då att det vore bättre om jag skippade skruven helt och hållet och istället fyllde i med epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 April , 2015 Ah, då förstår jag. Hm. teakdäck är ju trä och kan röra sig. Blir inte epoxi för hårt? Göra rent ordentligt och lägga i en klick sikaflex som följer med i rörelserna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 April , 2015 Det går att göra med epoxi men den har dålig UV-tålighet. Det har även sika, använd MS-polymer i lämplig färg istället. Biltema har en produkt som de kallar "Nåtmassa". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 April , 2015 Alternativ som funkar är epoxikompsit sån som är som modellera. Finns med trä-filler. Du kan gegga till en passande plugg av sånt. "Spackla" med hjälp av lite vatten så den blir plan å fin. "Betsa" med färgpenna. Håller i evigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 April , 2015 Det går att göra med epoxi men den har dålig UV-tålighet. Det har även sika, använd MS-polymer i lämplig färg istället. Biltema har en produkt som de kallar "Nåtmassa". Jo det är skit med teakdäck. Nåt tänkare sa ungefär; " att lägga teakdäck på ett plastbåtsdäck, är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck" Det är ju inte fråga om - OM det blir problem,utan NÄR. Det går ju möjligen att försänka skruven ytterligare en liten bit. Det finns speciella försänkare/borr för ändamålet som borrar både för skruven, försänker och borrar hål för pluggen. Nu tror jag inte att UV-ljuset på verkar så mycket under en plugg i ett teakdäck, att det blir något problem med vare sig epoxy eller sikaflex. Om du väljer att skruva ur skruven, försänka ytterligare ett par mm och skruva i skruven igen, skulle jag ända haft in nåt "gojs" typ sikaflex innan jag skruvat i skruven. Normalt sett behöver väl inte träpluggarna limmas, men i det här fallet, när teakdäcket blivit så tunt att man nästan slipat bort pluggarna, skulle jag nog lagt i lite tätningsmassa ovanpå skruvskalle innan jag slagit i pluggen. Sen får man ju inte lägga i så mycket att man inte får i pluggen. Kommer det in vatten i ett plastdäck med balsa i sandwichen så får man garanterat rötskador. Blir det tillräckligt omfattande blir reparationen kostsam. Fast det är väl nästan lika illa med typ divinycell som distansmatrial. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkarl 1 Postad 15 April , 2015 Tack för alla svar. Känns som det bästa vore att kanske inte röra skruven överhuvudtaget utan istället använda mig av något epoxykit med filler. Köpte båten i höstas och försökte kolla så gott det gick hur skicket på teakdäcket var. Enligt förra ägarna, som hade köpt båten som ny, hade dem enbart tvättat av teakdäcket med en mjuk trasa varje år och det finns mycket av teaken kvar förutom mitt på båten runt mastfoten där 3 st pluggar har ploppat ur (lite missvisande egentligen, det är inte själva däcket som är täckt med teak utan rufftaket). En dum fråga har jag dock: Har Malö 40H från 1978 ett rufftak som är byggt med balsa i sandwichen? Hursomhelst så vet jag att jag läste någonstans här på guiden att man kunde fylla upp hålet i laminatet med epoxy och samtidigt sedan sätta dit en plugg (borde i så fall skydda mot uv). //Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser