Sterner 0 Postad 14 April , 2015 (redigerade) Hej! Tänkte dra om några trådar i när i motorn ( 60 hk johson från -82) som har "ätits" upp.. Det går i molekyler bara jag böjer lätt på den.. Har ni förslag på vilken sorts elkabel, skor, klämma jag ska köra på? Det är inte många decimeter... Tacksam för svar! Mvh, Christian Redigerad 14 April , 2015 av Sterner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 April , 2015 Du kan köpa jättedyr förtennad men med tanke på motorns ålder är det nog en bättre kalkyl att köpa standard kabel för bil i biltillbehörsbutiken typ Biltems Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 14 April , 2015 Det är nog viktigare att kabelskorna blir ordentligt klämda. Den här kabelskotången är kass. Den här tången med utväxling ger betydligt bättre anslutning Prisskillnaden är drygt en hundring, det är det värt för att få riktigt pressade kontakter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 April , 2015 Förtennd kabel är bra men ger inget extra, vanlig kabel leder ström lika bra. Om ett antal år har ev den oförtennta kabeln svartnat och då kan det vara lite värre att få god kontakt om man ska byta kontakter. Ska man ha isolrade kabelskor så ska man ha den dyrare tången med utväxling. Men vill man ha riktigt bra förbindningar så väljer man oisolerade kabelskor, samma typ som oftast sitter original i bilar mm. De sitter betydligt bättre. Tång: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Crimptang-2000031367/ Flatstift: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Flatstifthylsa-25-st-2000034781/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 15 April , 2015 Du kan köpa jättedyr förtennad men med tanke på motorns ålder är det nog en bättre kalkyl att köpa standard kabel för bil i biltillbehörsbutiken typ Biltems Tack! Ska kika på Biltemas sortiment! Ngn specifik kabel du tänkte på? Har du ngn länk delge mig gärna! Mvh, Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 15 April , 2015 Förtennd kabel är bra men ger inget extra, vanlig kabel leder ström lika bra. Om ett antal år har ev den oförtennta kabeln svartnat och då kan det vara lite värre att få god kontakt om man ska byta kontakter. Ska man ha isolrade kabelskor så ska man ha den dyrare tången med utväxling. Men vill man ha riktigt bra förbindningar så väljer man oisolerade kabelskor, samma typ som oftast sitter original i bilar mm. De sitter betydligt bättre. Tång: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Crimptang-2000031367/ Flatstift: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Flatstifthylsa-25-st-2000034781/ Tack för länkarna! Ska Kolla biltema idag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 15 April , 2015 (redigerade) Hej! Såg detta hemska när jag började riva i elen... Bakom "elavstängaren" tyckte det luktade lite bränt när jag nötte på och försökte starta motorn.. Allt var snurrat med eltejp som börjat smälta... Värsta jag sett.. Har ni något tips på vad jag kan använda som skarv i detta fallet när kablarna är så grova? Redigerad 15 April , 2015 av Sterner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 15 April , 2015 Jag skulle rivit bort kablarna och ersatt med nya utan skarvar men om du absolut vill skarva ska du använda: http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=634-796&sok=&id=22802&sortering=&listmall=1 Pressas med en riktig tång typ: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Presstang-2000030671/ Och täcks sen med krympslang med smältlim t.ex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelklammor-och-spannband/Krympslangskit-med-lim-2000034099/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 April , 2015 Grova kablar förses med pressade kabelskor. Tyvärr är tången dyr men det finns en sneakvariant, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Ovrigt/Kabelskopress-2000019420/ Jag brukar låna en riktig tång men fick köpa en Kabelskopress när den riktiga tången inte var tillgänglig. Sätter man Kabelskopressen i ett skruvstycke blir det ganska bra. Annars går det bra att löda kabelskorna men det krävs en rejäl lödkolv, några hundra Watt eller gas. Kabelskorna fäster man på en plint eller, bara en rostfri bult med låsmutter. Man kan även löda en "fulskarv", det är ibland det enklaste. Använd helst vulktejp till sådana här skarvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 April , 2015 Riv inte bort.. Fotografera i byt en kabel i taget... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 16 April , 2015 Tack för alla vettiga & kloka tips/svar! Jag är väldigt tacksam! Ska se var jag hittar sådan "grov" kabel oxh ska försöka byta ut hela stumpen! Blir lite meck i helgen! 1 kabel i taget och fotning som marexxx sa kommer det bli! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 April , 2015 Det går också bra att löda grova kopplingar med en varmluftpistol (som ju kan vara bra till mycket annat). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 April , 2015 Det går också bra att löda grova kopplingar med en varmluftpistol (som ju kan vara bra till mycket annat). Det låter udda men jag får testa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 April , 2015 (redigerade) Marrexxx skrev: Du kan köpa jättedyr förtennad...Nja, enligt Toaen som är erfaren elektriker och båtägare så kostar förtennat inte alls skjortan?Saxade bilden nedan ur detta gamla inlägg och har därtill lagt in några egna synpunkter.Bhemac skrev: ...Man kan även löda en "fulskarv", det är ibland det enklaste. ...Nja, knappast särskilt enkelt på grövre kablar kan jag tänka. Dess plastisolering smälter gärna långa vägar ifrån lödstället. Och värmer man inte bägge lödobjekten till lödtennets smälttemp samtidigt tillräckligt så riskeras istället kallödning. En bra lödning har annars utmärkt goda egenskaper.Pressning har också sina avigsidor så bägge metoderna kan väl ha sitt existensberättigande men för olika syften.[För att förhindra smältning av kabelns plastisolering så värmer man dess avskalade ände så litet som möjligt. Men då krävs att den är antingen för-förtent från fabrik och/eller väl "flussad" för bra "vätning" (vätning=tennet flyter självmant ut, alltså inte bara bildar nån kulformad svag kallödning uppepå ytan) I det här och det här videoklippet syns nog dilemmats olika aspekter tydligt om man vet vad man skall titta efter!?] Redigerad 17 April , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 April , 2015 Om kabelskorna är riktigt pressade eller lödda så har det ingen betydelse om kopparn svartoxiderar, ledningsförmågan påverkas inte. Förseglas kabeländarna med tex silikon, vaselin eller vulktejp så kommer inte kopparn att svartna. Man kan mycket väl löda grova kabel, det gjorde man ofta förr. Tex gjorde man så på batterikablar till bilar utan problem. Eller kopplingar i hus. Att man numera hellre pressar beror på att det är mer rationellt. Ska man löda grov kabel måste man ha mycket värme, dåligt med värme gör att tennet kryper långt in i kabeln och isoleringen smälter, vilket egentligen inte är något större problem bara att man måste linda på lite mer vulktejp el likn. Tenn som kryper gör kabeln stel, det har ingen betydelse på en grov kabel men kan förorsaka brott på väldigt tunna kablar om de inte fixeras. Det är inte så länge sen man lödde alla skarvar i stridsflygplanen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 April , 2015 (redigerade) Månne smått Off Topic men...@Bhemac: tänkvärda synpunkter! :-)Man växer så lätt in i sina gamla tankebanor och just bra foruminlägg kan ju göra en benägen att börja ifrågasätta dessa. Har dock fortfarande fler synpunkter på lödteknik o kabelisoleringars värmekänslighet, liksom på vad som gör koppartrådar sköra. Men fokuserar istället på olika slag av kopparoxid/ärg. Koppar är ju ett grundämne så åtminstone dess olika oxider borde väl vara utredningsbart? Något som jag själv alltid undrat över är alltså detta med kopparoxids varierande färg, kort sagt varför finns grön och svart (o även röd) och hur påverkar detta båtars elsystem?Har klistrat ihop en bild nedan där den välkända grönblå ytskyddande "kyrktaks-ärgen" och "svarta* döden" finns med, dock ej röd oxid. I bildens överdel finns ett urgammalt men bra båtforuminlägg av signaturen Macd (tipstack*) - där alltså just båtkablars oxidering är trådämnet - som i mina ögon sammanfattar denna fråga om kopparoxider. Varför åldras inte kablar med kyrktaks behag, vad är det egentligen som tycks göra kablar mer utsatta för "svarta dödens oxid"? Har googlat runt litet och åtminstone funnit några uppslagsändar för vidare undersökning, salthalt, värme, kanske syrebrist under kabelisolering?? *) norpad ur detta forum.**) Uttrycket "svarta döden" är träffande, tipstack Toaen i min tidigare länk. Redigerad 20 April , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 April , 2015 Jag vet bara att koppar oxiderar först till röd sedan svart och slutligen grön. Så om 50 år kanske de svarta kablarna blir gröna. Det lustiga är att oxideringen är det som ger koppartak mm lång livslängd. När man förtenner kabeländar industriellt så doppar man först i ett syra bad, sen i flussmedel och sist i tenngrytan. Även svartoxiderad koppar blir ren efter syrabadet. Man gjorde så här med tex kablar till stickkontakter. Detta gjordes oftast på sk "skyddade verkstäder" där arbetskraften inte alltid var så motiverad och ibland var kabeländan för länge i tenngrytan och tennet kröp långt in i ledaren, ibland så långt att det hamnade utanför stickkontakten vilket gjorde att kabeln blev så stel att den kunde brytas. Problemet uppmärksammades på 70-80-talet av SEMKO och metoden förbjöds. Intressant var att problemet inte fanns tidigare trots att metoden används i många decennier tidigare. Det finns också ett problem att tenn kallflyter dvs kabeln kan lossa i skruvade anslutningar. I flygplan mm visste man detta och alla skruvade anslutningar kontrollerades därför med några års mellanrum. Men alla icke låsta skruvförband ska provdras då och då när de sitter i en vibrerande miljö. På fartygsdieslarna "knackade man vevhus" för att hitta lösa bultar. En underbar sysselsättning i ett varmt och oljedroppande vevhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 23 April , 2015 (redigerade) Tack för all fin input!! Jag har inte hunnit med detta ännu.. Har 3 grabbar på 1,5 , 2,5 och 4,5 Som tar min tid därav min dåliga återkoppling! Jag tänkte fråga, tror ni det finns någon anledning till detta: Från motorn går det 2 st, 25kvmm kablar in under aktertoften (där skarven var) Sen hade de skarvat den ena med minst 32 kvmm kabel precis innan den kom fram till(röd) huvudavstängaren. (Bara sista 10 cm) Sen från huvudavstängaren hade de fortsatt med en röd minst 32a. Den svarta går direkt från motorn till minuspolen dvs 25 kvmm hela vägen.. Finns det någon rimlig anledning till att de använde en röd 32a istället för en 25a i slutet innan avstängaren? Annars kan man väl vara ta bort den röda stumpen och sen sätta på den svarta 25-an som är kvar på huvudavstängaren? Då slipper man ju skarven.. Sen vidare från huvudbrytaren precis som tidigare till + Polen? Återkoppla gärna om ni tror detta är ok eller om det finns en anledning att den grova kabeln finns där. Känns konstigt för mig men men.. Tacksam för svar! Mvh, Christian Redigerad 23 April , 2015 av Sterner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser