Dfransson 0 Postad 14 April , 2015 Hej är någon som vet om detta är ett cutless lager Eller vad det är för något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dfransson 0 Postad 14 April , 2015 Bild 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dfransson 0 Postad 14 April , 2015 Bild 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 14 April , 2015 Den vita grejen är gummilagret, men det verkar som det har fastnat på axeln, och att hela lagret har roterat i hylsröret, och slitit upp det. Ska du få ordning på det här, måste du nog byta hylsröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dfransson 0 Postad 14 April , 2015 Den svarta måste vara gummilagret väl? Menar du att det vita har suttit fast i axelröret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 April , 2015 Ser lite konstigt/hemgjort ut gummilagret ser ju ut att bara vara 15/20 millimeter långt. Lagret verkar sitta i en nylonbussning, hur hylsröret ser ut kan vi inte avgöra, bara gissa. Förövrigt ser axlen misshandlad ut, slagmärken, förmodligen resultat av demontering av propeller. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dfransson 0 Postad 14 April , 2015 Tack för svar! Den är ca 5 cm lång resterna sitter kvar då den har gått av. Funderar på om man kan sätta en sånhär http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/propelleraxlar/propelleraxellager/propellerlager-25-381mm Och dela den på mitten då den är 10 cm och jag får plats med 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dfransson 0 Postad 14 April , 2015 Ytter och inner diametern är exakt de mått som jag har Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 866 Postad 14 April , 2015 Propelleraxellagret ska ta upp sidkrafter som blir när propelleraxeln roterar. Om du kapar lagret så kan sidokrafterna bli för stora för den korta lagerdel som du använder. Lagret kommer nog att slitas ner i förtid. Men det funkar nog något/några år. Kommer att kräva årlig inspektion av glapp. Innan du byter propelleraxellager så måste du kolla ordentligt så att din trasiga del inte har något med tätningen av propelleraxeln att göra. Det lager du länkat till tar bara upp sidokrafter och gör inte att det blir tätt in mot båten. Har du någon typ av tätning runt propelleraxeln inne i båten ? Fota gärna och lägg upp bilden här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dfransson 0 Postad 15 April , 2015 Tack! Har den här pjäsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 April , 2015 Varför kapa det nya lagret? Montera hela. Men du måste ta bort biten som gått av. Cuttleslagret har inget med tätningen av axel och hylsa att göra, all tätning utförs av delen inne i båten, lagret ska snarare ha vatten dels för kylning och smörjning, (kör inte med propellern på land). Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dfransson 0 Postad 15 April , 2015 Monterar jag hela lagret så kommer det sticka ut 5 cm ur röret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 April , 2015 Är nyfiken på vad det är som stoppar lagret 50 millimeter in? Ioch försig spelar det mindre roll om lagret sticker ut en bit, kanske lite beroende på vilken maskin du har, eller snarare backslag. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dfransson 0 Postad 15 April , 2015 Jag ska gröpa ur det sista i hålet och se vad det är i botten. Det är en yanmar 2gm Frågan är om det ska sitta någon tätning bak vid lagret eller om det räcker men de fettsmorda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 866 Postad 15 April , 2015 Jag ska gröpa ur det sista i hålet och se vad det är i botten. Det är en yanmar 2gm Frågan är om det ska sitta någon tätning bak vid lagret eller om det räcker men de fettsmorda? Tack! Har den här pjäsen Den pjäsen du fotat är tätningen som skyddar mot att det kommer in vatten via propellerhylsan. Ser inte purfärsk ut men kommer med största sannolikhet att fungera i mååånnngggaaa år. Får den bara lite fett ibland så kommer den att tjäna dig väl. Vid cutlesslagret ska det, som Pentax skrev, finnas vatten i spåren för kylningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser