Danne77 0 Postad 13 April , 2005 Skall byta olja i min MD32A och undrar om man alltid skall använda olja från Volvo Penta eller om man helt enkelt kan gå till mekonomen eller biltema. I så fall vilken typ av olja skall man ha? Mineralolja, Delsyntetisk eller helsyntetisk olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 13 April , 2005 Snåla inte på oljekvaliteten! Köp det bästa som går. Olja per säsong kanske 300:-, ny motor massa $$$ PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 14 April , 2005 Kolla på: http://www.drevia.se/oljetyp.html och http://www.drevia.se/oljevolym.html Jag tror det är vettigt att lyssna på _PJ_ men jag köpte 4 liter Castrol marin olja för 138 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 14 April , 2005 Detta är en fråga som brukar engagera många som bidrar med allt från tro till vetande. Se t.ex. denna tråd i ämnet: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=20207 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 15 September , 2009 Hej! Nu är frågan högst aktuell igen. Näst kommande oljebyt går löst på ca 650: (8 liter 15w-40, hos Volvo återförsäljare). Kollat idag på Lidl i Helsinborg en tysk olja med samma viscositet, där kostar 5 liter 149:, där blir oliebyt 8 liter à 29,95 ca 240:. Har även tittat på biltemas mineral olja 15w-40, det blir circa 280: för 8 liter! Vilken sorts motorolja skall man köpa? Har ni någon åsik om det? Mvh, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 September , 2009 Man kan ha tur med maskinerna. Jag har haft tur att aldrig fått någon motor att rasa. Jag har alltid gått efter oljestandarden SAE mm som står tryckt på förpackningen och har ingen aning om olika fabrikats förträfflighet. Alltså har jag köpt oljan som varit billigast. När jag handlat på Kooperativa som det hette en gång, Biltema, OBS osv. Ofta har 4-5 l kostat på senare tid runt hundralappen. På macken har jag fått ge samma summa för 1 l för mackens eget fabrikat. De motorer jag haft tur med är t.ex Vespa, Lambretta, Honda CB250, Honda CB900, Honda Transalp, c:a 10 st Briggs & Strattonklippare, Seagull, Johnson 6, Mariner 8, Mariner 9,9, VP MD11C, Volvo Amazon, Volvo ett antal 140 264 245, Citroên 25CX, Mazda 626 ett antal. Speciellt mycket har bilarna gått och jag som regel kört dem tills de skrotats. Ofta runt 300.000 km och motorn har alltid gått fint.MD11C är också en slitvarg och är nu 30 år och tuggar på. Numera även utan oljerök som jag hade problem med några år. Trots olja i oglamorös förpackning och med röd prislapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 16 September , 2009 Nej, man måste inte köpa olja från Volvo penta. Olja från Mekonomen eller Biltema fungerar lika bra. Mineraloljan gör sitt jobb, men syntetoljan är så lite dyrare och så mycket bättre att jag hade satsat på det istället. Den har längre livslängd och tål högre temperaturer, bland annat. Men valet är fritt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whatzup 0 Postad 17 September , 2009 olja jaha ja jag har aldrig haft problem med biliga oljor typ biltema eller andra stormarknader. Har en inombordare bolinder Munktell 1113br från 1969. I instruktinonsboken står det att man ska ha ds olja. nu är det ju några årsen men min erfarenhet av gamla bilar så är mineraloljan bäst till gamla motorer. Nu har jag inte provat och bytt till helsyntetisk i båten men det borde inte vara någon skilnad. bönderna jag har pratat med säger att till bm motorn ska man använda mineralolja. Tror mycket är tycke och smak blandat med egena erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 17 September , 2009 Har själv nyss köpt olja på Swedol. Det är Q8 olja och rekomenderad kvalité är T750 SAE 15-40. 20 liter 598:- Mycket bättre än Biltema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skibbe 0 Postad 17 September , 2009 Bra val med Q8 T750 SAE 15-40, VDS-3. En riktig kanonolja. Annars kan du köpa Mobil Delvac på SaeSea. Lite billigare än VP men samma olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 September , 2009 Det kan vara bra att veta var man köper singlegrade-oljor. Varför ska en båt som används på sommarhalvåret laddas med åretruntolja? Sällan man startar i minusgrader för de flesta av oss. En gammal rova kanske kan bli lite tätare med SAE 40 istället för 5-40 eller 5-30.Eller tänker jag fel? Nån som vet? Swedol t.ex hade inget i sin lista som jag kunde se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 17 September , 2009 Hej! Tackar för tipset om SWEDOL (visste inte om deras verksamhet), har nu kollat det på net. Eftersom den är en produkt signerade Q8, då kommer mitt val att vara det mot Biltema´ s mineral olja: 15w-40 för Turbo diesel, priset detsamma som Q8:s! Har plockat lite fakta till er alla: - Referens kring Swedols motorolja med samma typ av viscositet som Volvo Penta mineral 15w-40 Produktnamn: Typ: Användning: Tillverkare: Q8 T 720 SAE 15W-40 Smörjolja för fordonsmotorer OK-Q8 AB Box 23900 104 35 Stockholm Tel. 08 - 506 800 00 Referensen: OF-617906 T 720 15W-40 API CH-4/SJ; ACEA E5, B3; A3 MB 228.3; Volvo VDS-2, Scania Diesel/bensinmotorer m/ut turbo. För förlängd bytesintervall upp till 4.500 mil för fjärrbilar. 419,00 Alternativet och lite dyrare på SWEDOL´ s är: OF-619506 T750 API CI-4/SL;ACEA E7, E%, E3, B4, B3, A3; MB 228.3; VOLVO VDS-3; Scania SAE 15W-40, SHPD-typ för 4-takts bensin- och diesel m/ut turbo. För lastbil, buss o entr.pr.mask. 477,00 Ren teknisk; vad kan vara bäst till MD 32a T720 eller T750 från SWEDOL, tips? Läst någonstans på ”net” att Volvo Pentas rekommenderade olja skulle uppfylla följande: --...En multigrade-olja, d.v.s för året-runt bruk. Oljan är utvecklad för svåra förhållanden med hård belastning och höga temperaturer. Den uppfyller VDS-2, och är testad enligt Volvos högsta krav på renhet och slitageskydd, vilket bl.a innebär långtidsprov i motor. Användandet ger en rad fördelar: längre bytesintervall, renare motor, mindre slitage och motverkar cylinderpolering. Passar för motorer med eller utan turbo.... Viskositet: SAE 15W-40 Kvalitet: VDS-2, API CF-4, CCMC D5 Angående priser ovan skall det vara plus moms och priser gäller 20 liters dunkar. När det gäller Volvos, det utdrag kopierats även från internet, kommer inte ihåg var...men det skall kosta drygt 1300 kronor inkl moms för en 20 liters dunk, alltså mer än det dubbla priset. Mvhälsningar, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 18 September , 2009 Själv köper jag Mobils olja för Diesel Delvac Mx, 20liter för ca 700kr inkl moms, det blir 35kr per liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 25 September , 2009 Hej! Som jag har redan refererat på en annan plats, har idag besökte SWEDOL:s (Malmö avd.) där jag har fått ett bra bemötande på mina frågor kring motorolja till min md32a. Det blev inköp av Q8:s mineral T750 15w-40, passade även på att köpa en olja tillsats som blandas med diesel bränsle. Tillsatsen heter RED LINE RL-2. Jag frågade på ett annat ställe om någon hade erfarenhet av den typ av tillsatser men svaren utblev. Det kan antages att ni inte vet vad det är för något. Men om ni skulle vara intresserade kan alltid besöka: www.swedol.se Mvhälsningar, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 September , 2009 Nu är det väl ingen som tror (hoppas jag i alla fall) att Volvo tillverkar egen olja. Dom köper från någon större tillverkare och tappar i egna förpackningar. Så visst går det att köpa kvalitets marin olja med lika viskositet som Volvo oljan någon annanstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 2 Oktober , 2009 Enligt manualen till min motor,OMC 5.0 V8, står det att jag skall använda SAE 20 motorolja. Vad är detta, vad menas? Kan jag använda den viskositet som alla skriver om på detta forum, 15w/40, och kan jag köpa den på ex Biltema? Visst, kanske en repris på övriga frågor, men som nybörjare vill jag vara på den säkra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 2 Oktober , 2009 Din spec är otroligt snäll = rekommenderad olja (SAE 20) är otroligt enkel. Biltema:s 10W-30 (billigare än 15W-40) funkar troligen minst lika bra som ersättare för din single-grade SAE 20..den blir nog en i-snitt-20-olja när additiven bryts ner efter en tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 3 Oktober , 2009 Tack för svaret! Då åker jag nog på Biltema idagoch köper olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 3 Oktober , 2009 Det är viktigt att det är samma oljekvalite, SAE 15W-40 är viskositeten det har inge att göra med kvaliten. Kvaliten betäcknas tlx, VDS-2, API CF-4, CCMC D5 om den inte uppfylle det så kan oljan slitas iförtid och tappa sin smör och kylförmåga. Det här är en standar som gälller värden över. MD 32 ska ha kvalite med minst VDS-2, API CF-4 eller CCMC D5. Någon av dessa betäckningar ska stå på oljedunken. Lycka till. //Jonas forbina9000.dinstudio.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 3 Oktober , 2009 MD 32 ska ha kvalite med minst VDS-2, API CF-4 eller CCMC D5. Bara för att Volvo Penta gjort det lätt för sig genom att ha enbart EN motorolja (dyrast/högst klassat) för ALLA diesemotorer, gammal som ny, så betyder inte det automatiskt att man inte kan välja en billigare *sämre* till äldre motorer. API klassificering VF-4 introducerades först 1994, 17 år efter att MD32 slutat tillverkats Manualen till MD32 säger SAE 30, oljekvalitet service DS, vilket är samma som API klass CD. Mellan 1952 och 1971 hette den kvaliteten service DS (Diesel Severe). Som av en händelse är Biltema:s 10W-30 API SF/CD. Volvo-Penta MD 32 = Peugeot Indenor XDP 6/90 Tillv. start. 1970 Tillv. slut 1977 Basismotor für Marinediesel: Volvo Penta MD27, MD29, MD32, AQD27, AQD29, AQD32 Peugeot Indenor X6M88AL, X6M90AL DTP 92http://www.indenor-retro.de/pdf/Katalog_2008_XD6.pdf Senast ändrad av Gunnar_ | 03 oktober 2009 | 13:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 8 Mars , 2012 Ovan inlägg är högst aktuellt. Kolla nu vad det kostar normal oljepris för alla dessa VP av äldre model. Tips efterfrågas: ..Om hur kan man plocka av eller skruvar av de mässingskruvar (som har fyrkantig yta), som sitter ute i kanterna av vattentanken på md 32a. De sitter väldigt hårt...har haft den motor i 2,5 år men går icke kunnat ta av dessa mässingsskruvar för att s.a.s. kunnat byta eller bara säta i zink anoder, verkar vara 3 eller 4 som skall bytas. Mvhälsningar, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 12 Mars , 2012 Hej alla sailors! Om det som jag skrev ovan kring de mässingskruvarna, har redan fått lite tips i ett annat fórum. Mvhälsningar,The Pilot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser