shoei 1 Postad 14 April , 2015 Hej, Jag har en Crescent 500 DL från 1981-1984 som jag totalrenoverat. Det vore kul med en ny motor och jag har kollat en del på Evinrudes 2-takts E-tec-motorer. De väger ju mindre än 4-taktsmotorerna. När båten var ny rekommenderade Crescent max 35hk tror jag. Tror ni att det är möjligt att montera en ny Evinrude 50hk E-tec? Den väger 109kg. Nu har jag en Yamaha 30hk 2-takt från 1997, osäker på vad den väger. Modellen: http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2123&battypID=4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelvevaxel 15 Postad 14 April , 2015 Finns det inte en Typskylt på båten , hur många Hk det får vara. Tycker du också är rätt inne på Evinrude med 3års service. Det är ett elände att hålla på och traila båten för service varje år då för att Garantin ska finnas kvar på motorn. Jag hade en Vator på 80- talet med max 20hk där jag bytte ut den till 35Hk och det fungerade alldeles utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shoei 1 Postad 14 April , 2015 Tack för svar! Jag har för mig att det står max 30hk på skylten, möjligen 35hk. Men det gällde ju på 80-talet då motorerna var lättare(?) Det kan väl skilja ca 30-40kg? (min yamaha väger väl ca 70kg?). Håller akterspegeln för 40 extra kg? Någon som är bra på hållfasthet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 14 April , 2015 Som sagts många gånger tidigare på detta forum. Vikten på motorn spelar ingen roll. Du kan sitta på motorn även om du väger 120kg som jag. Dom krafter som uppstår när du kör är betydligt större. Och där kan det bli problem med en för stor motor. Använder du hela effekten på den för stora motorn och hoppar i vågor eller gör kraftiga givar med fullgas, så kan akterspegeln ta stryk om du har otur. sen kan en för stark motor göra att båten överplanar. Men det styr du ju själv med gasen. Så svaret på din fråga blir: Nej det är inga problem alls att sätta på en för stark motor, så länge du kör med huvudet. däremot kan det bli så att försäkrings bolaget inte betalar ut något i vissa fall. Om dom kan härleda det till den för stora motorn. Vid stöld får du naturligtvis ersättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shoei 1 Postad 14 April , 2015 Glädjande besked! Det är ungefär så jag tänkt, att jag inte kommer att köra full gas om det är höga vågor. Man får anpassa farten som du säger. Men då låter det ju som att akterspegeln ska hålla då. Det är en tunn träskiva som är inplastad med glasfiber. Frågan är om propellern kommer att komma för långt ned när det är en större motor (längre rigg). Hur löser man det i så fall? Det kan ju vara svårt att montera motorn "högre upp" med tanke på hur akterspegeln ser ut: http://www.maringuiden.se/data/popup/bildspel.php?mapp=/images/sjobod/fotoalbum/4505/&bild=31057&fotoalbum=4505 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 14 April , 2015 Är det inte en 55 eller 60hk mariner på båten på bilden? Den ser långriggad ut, vad jag kan se. Mät från övre delen på akterspegeln till botten på båten. Lång rigg är ca 53 cm, kort är ca 38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shoei 1 Postad 14 April , 2015 Bifogar 2 bilder på min båt. 53 och 38cm är längden på själva riggen alltså? Hur långt danför "botten" ska propellern gå? Osäker på hur hög riggen är på min båt - får mäta i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 14 April , 2015 Den där ser långriggad ut. Kavitationsplattan ska ligga jäms med botten eller några cm ovanför när motorn är ställd rakt. Lite beroende på Vilken propeller som sitter på. Med högre stigning, och, eller stålpropp. Högre hissning för bästa resultat. Man kan pröva sig fram. För hög hissning gör att propellern tappar greppet i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 14 April , 2015 Har man powertrim, så ska man kunna trimma upp ganska långt innan proppen tappar greppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 14 April , 2015 Inget snack om saken - din båt är byggt för långriggade snurror. Är man orolig för sviktande akterspegel går det relativt snabbt att plasta in ett par konsoler under motorbrunnen (alltså helt enkelt två vinklar mellan botten och akterspegeln. Man kan ju göra riktigt fula (men hållfasta) jobb där nere under aktertoften där ingen ser. Behöver inte ta långt tid, men en skön försäkring om planen är att båten ska behållas och tuktas i alla väder. Fin båt du fått till förresten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 14 April , 2015 Och ett annat tips (som du kanske redan tänkt på) är att stötta upp i alla fall mitt under aktern när båten långtidsförvaras på en trailer med såpass mycket överhäng och såpass tung motor. Även plast flexar med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shoei 1 Postad 14 April , 2015 Tack för värdefulla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 16 April , 2015 Kanske glädjedödare nu, men jag är inte alls säker på att båten trivs så bra med 50 hk. Crescentbåtar överlag är väldigt rundbottnade vilket gör att de överplanar ganska lätt. Monterade för ett par år sedan en Tohatsu 50 hk TLDI på en Crescent 462 som var klassad för 30 hk. Den blev inte alls rolig att köra, och låg som en tvålkopp på vattnet. Din båt är visserligen något längre, men en 50 hk E-TEC har ju ännu större vrid än Tohatsun. Nä, en 30 hk E-TEC hade nog varit helrätt på den båten. Det är min åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 16 April , 2015 Även jag berörde ju risken för överplaning i mitt första svar. Men du styr ju fortfarande själv hur mycket gas du ger. Är båten lite tyngre lastad, lär den knappast överplana ens på fullgas. Då kan den extra kraften vara skön att ha. Men återigen. Händer något som försäkrings bolaget kan anse bero på övermotorisering, så får du nog stå där med lång näsa utan ersättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklasokarlsson 0 Postad 17 April , 2015 Du bör kontakta försäkringsbolaget innan inköp. i många fall är det teckningsförbud då motorstyrkan är större än vad tillverkaren godkänner. M.a.o. ingen ersättning för sjöskada, stöld ansvar m.m Det skulle kanske vara obehagligt att lägga till i hamn utan ansvarsförsäkring? Uppstår det en skada på grannbåten så kan det bli dyrt. . . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nikolai 0 Postad 22 Juli , 2015 Hej, Jag har en Crescent 500 DL från 1981-1984 som jag totalrenoverat. Det vore kul med en ny motor och jag har kollat en del på Evinrudes 2-takts E-tec-motorer. De väger ju mindre än 4-taktsmotorerna. När båten var ny rekommenderade Crescent max 35hk tror jag. Tror ni att det är möjligt att montera en ny Evinrude 50hk E-tec? Den väger 109kg. Nu har jag en Yamaha 30hk 2-takt från 1997, osäker på vad den väger. Modellen: http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2123&battypID=4 Kör själv med en 50 hk fyrtakt Mercury (112kg) på en båt som bara var rekommenderad för max 35 hk. Det funkar bra på min båt det är en cresent Cosmos. enda bekymret var att jag blev tvungen att byta försäkringsbolag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 22 Juli , 2015 Jag mailade försäkringsbolaget när jag köpte min båt som är typad för 115 men har en 150 hk på. Fick svar direkt "inga problem". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 23 Juli , 2015 Vilket försäkringsbolag var det? De bolag om försäkrar övermotoriserade båtar förtjänar gratis publicitet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser