Sterner 0 Postad 14 April , 2015 (redigerade) Hej! Håller på att byta en hel del elkablar som "ätits" upp på min gamla johson 60hk från -82.. Då såg jag denna "fjäder" som sitter vid chokereglaget. Ska den se ut så här? Det ser ut som att den gått av tycker jag. Det är den tunna tråden till vänster om mitt finger. Tacksam för svar! Mvh, Christian Redigerad 14 April , 2015 av Sterner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 14 April , 2015 (redigerade) Här är bilden oxå! Redigerad 14 April , 2015 av Sterner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 April , 2015 Nä, fjädern är nog helt okej. :-)Är väl nr 21 i denna skiss fast övriga förgasaren ser litet annorlunda ut?Finns även en manual över bl.a. "Type IV"-förgasaren här, skissen på högeruppslaget är tydligare* än reservdelslistans. Bläddra gärna själv, tror att det är rätt förgasare och kanske finns nån beskrivning angående fjäderns funktion.*) Fotona är däremot ganska kass, vissa blir hyfsade bara vid "rätt" zoomnivå. Går att zooma rejält med tyvärr osynliga knappar nederst till vänster om bildskärms-ikonen. (Jag kan f.ö. se zoomreglagen ett kort ögonblick under nerladdningen innan de klottras över.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 14 April , 2015 (redigerade) Tack! Ja det ser i princip ut så! Det enda jag tyckte mig se är ett spår där den slår emot på andra sidan. Se min bild så ser du den jag tycker ser "avklippt" ut. Men som du sa, det kanske ska se ut så Mvh, Christian Redigerad 14 April , 2015 av Sterner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 April , 2015 (redigerade) Fjädrar anamma, blir klart osäker. Den krok A (enligt hopsaxade bilden nedan) som i reservdelsskissen o manualen är så tydlig existerar alltså inte? FRÅGA: En till synes avbruten och kroklös ända släpar istället för krok A och rispar där den borde befunnit sig??Annars verkar ju fjäder 21 i tidigare länkad reservdelsskiss plus nedanstående delbild 1 ur manualen stämma hyfsat, för delböjarna A-E verkar ju rimligt lika ditt första foto!? I det grumliga delfotot 3 nedan ur manualen och föreställande chokereglagen hos "förgasartyp IV" råder knappast nån tvekan om överensstämmelse med dina foton angående förgasartyp, men i övrigt verkar mycket skilja sig?Vete fasiken, slarvfel hos manualmakarna? (Bl.a. två helt identiska skisser i rad med skiljda årsmodelltexter nedtill i skisserna, texter som dessutom inte riktigt överensstämmer med utlovad manualtäckning i innehållsförteckning angående motorstyrka/årsmodell gör mig skeptisk.)Nå, kanske litet av "ilandsproblem" så länge motorn funkar bra kan man tycka - men ändå irriterande när inte detaljers funktion eller identitet kan fastslås ordentligt. Fjädrar skall rimligen inte släpa en spetsig och repande ända, nåt verkar fel. Redigerad 14 April , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sterner 0 Postad 14 April , 2015 Hehe.. Ja det ser onekligen lite skumt ut.. Det är rätt.. Det ser ut som att den "rispat" emot andra sidan troligen när choken körts.. Böjen A finns inte som sagt.. Den grumliga bilden ser ut som min! Jag har lite problem att få igång den då 2 kablar i princip ätits upp, en ser ut att gå just till choken och den andra till tändningen.. Troligen original från 83.. Så jag ska börja att byta det som jag ser är "fel" sedan om jag fortfarande inte får igång den så får jag fortsätta felsöka.. Jag köpte den för 2 år sedan. Då funkade den hyffsat felfritt.. Sen sakta men säkert så har det blivit svårare och svårare att få igång den.. Sen i början av förra året så körde jag med startgas och den drog igång direkt! Sen har det sakta men säkert blivit sämre även med startgas tills sista gången när jag skulle ta upp båten i höstas då den inte startade alls... Har du något tips på vad detta kan bero på? Jag har bytt stift, olja etc varje år. Jag och min 5 åriga grabb vill bara ut o fiska när det är så fint väder så jag hoppas det ska lösas snabbt! Tack så jättemycket för din hjälp! Mvh, Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser