Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Fredrik73

Fjärrkontroll Quick ankarspel ej signal

Rekommendera Poster

Hej.

Får inte fjärren att fungera till ankarspelet, lampan lyser när man trycker på upp/ner men inget händer. Synat mottagarboxen men svårt för en lekman att veta vart man ska felsöka.

Går det att mäta på nått sätt så signal går ut respektive kommer fram till Box.

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om lampan lyser så kan det ju vara för svag radiosignal för att få mottagaren att reagera. Har du provat med att sätta i fräscha batterier?

Ett gammalt trick för att kolla radiosändare var ju att sätta en radiomottagare på mellanvågsbandet och hålla sändaren nära antennen. Men sådan antikviteter finns väl knappast längre....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om lampan lyser så kan det ju vara för svag radiosignal för att få mottagaren att reagera. Har du provat med att sätta i fräscha batterier?

Ett gammalt trick för att kolla radiosändare var ju att sätta en radiomottagare på mellanvågsbandet och hålla sändaren nära antennen. Men sådan antikviteter finns väl knappast längre....

Batterier är bytta i fjärren men utan resultat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är fjärrkontrollen "parad" på rätt sätt mot mottagaren i ditt ankarspel. Sådana inställningar kan ibland falla ur under vintern.

Nästa försök kan ju vara att hitta någon med samma typ av fjärrstyrning och testa växelvis med sändare/mottagare.

Ibland kan man hitta fjärrkontroller av samma modell på Ebay. Oftast billigare än fackhandeln..... (men då ska du ju helst veta att mottagaren är OK)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm...

Är det nymontage?

jag mekade dit fjärrkontroll till ankarspelet i somras.

Jag monterade först radiodelen i ankarboxen i fören, där den manuella icke trådlösa kontrollen sitter.

Fick det inte att funka...

Minns inte vad det var för spänning fram dit men det visade i sig att jag hade för svag spänning på den kabel till den fasta kontrollen.

Jag monterade radiodelen i elskåpet och styrsignalen direkt till reläerna för upp och ner. Det funkar klockrent.

Fördelen blev dessutom att jag har den fasta kontrollen kvar, utan ingrepp. Minns inte på rak arm vad det är för fabrikat. En båtgranne beställde till både sig och mig.. 300kr:- inkl frakt, två större, lite mindre än ett cigarettpaket, och en mindre, typ nyckelring fjärrkontroller. Fungerar fantastiskt bra.

Helt perfekt när jag lägger till själv. Förut fick jag gå fram, släppa ut en massa ankarkätting, backa, lägga till... gå fram å spänna upp.

På svaj e de hur smidigt som helst att kunna köra fast ankaret från sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm...

Är det nymontage?

jag mekade dit fjärrkontroll till ankarspelet i somras.

Jag monterade först radiodelen i ankarboxen i fören, där den manuella icke trådlösa kontrollen sitter.

Fick det inte att funka...

Minns inte vad det var för spänning fram dit men det visade i sig att jag hade för svag spänning på den kabel till den fasta kontrollen.

Jag monterade radiodelen i elskåpet och styrsignalen direkt till reläerna för upp och ner. Det funkar klockrent.

Fördelen blev dessutom att jag har den fasta kontrollen kvar, utan ingrepp. Minns inte på rak arm vad det är för fabrikat. En båtgranne beställde till både sig och mig.. 300kr:- inkl frakt, två större, lite mindre än ett cigarettpaket, och en mindre, typ nyckelring fjärrkontroller. Fungerar fantastiskt bra.

Helt perfekt när jag lägger till själv. Förut fick jag gå fram, släppa ut en massa ankarkätting, backa, lägga till... gå fram å spänna upp.

På svaj e de hur smidigt som helst att kunna köra fast ankaret från sittbrunnen.

Nej det är inte nymontage, båten är från 2006 och säkerligen så var det då spelet installerades.

När jag köpte båten förra året funkade det perfekt men nu efter vintern så vill det inte hoppa igång.har vart inne på det du beskriver gällande ny kontroll, men kommer ge felsökningen en chans till..tack för din tid. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur parar jag dom?

Är fjärrkontrollen "parad" på rätt sätt mot mottagaren i ditt ankarspel. Sådana inställningar kan ibland falla ur under vintern.

Nästa försök kan ju vara att hitta någon med samma typ av fjärrstyrning och testa växelvis med sändare/mottagare.

Ibland kan man hitta fjärrkontroller av samma modell på Ebay. Oftast billigare än fackhandeln..... (men då ska du ju helst veta att mottagaren är OK)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar finnas en knapp på mottagaren som ska hållas inne samtidigt som man trycker på sändare. Kolla annars instruktionsboken.

PS det är inte säkert knappen på mottagarens sitter synligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter helt klart som sändare och mottagare tappat kontakt/kodning.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur upptar jag kontakten mellan dom igen? Kollade på sändaren och det sitter en liten knapp på den, borde va den va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att para ihop fjärrkontroller så brukar det sitta en liten knapp på mottagaren som ska tryckas in. Sen kan det variera hur man ska hantera sändaren för att para ihop komponenterna, men grundidén är att sändaren aktiveras och att mottagaren då inser vem den ska lyssna på (det kan ju förtöjas andra båtar med samma mottagare i närheten och då kan det bli lite spännande om mottagaren lyssnar på någon annans sändare...)-

Här är en manual för en Quick fjärrkontroll. Den ser inte ut som den på din bild men det går kanske att hitta några idéer om hur du ska para ihop grejorna. Det brukar ju vara samma programvara i prylarna från en leverantör.

http://www.quicknauticalequipment.com/resources/downloads_qne-prod/1/rrc_r02-12%20rev002a.pdf

Kolla sid 14, där finns programmeringsknappen (configuration button) beskriven.

På sidan 16 beskrivs hur en programmering för att lagra sändarenheten i mottagens minne går till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla säkringarna, ska vara en som matar reläna och en som matar kretskortet. Detta enligt dom nya mottagarna. Kan vara annorlunda på ditt från 2006.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...